Det var 2018 som Sjöfartsmuseet Akvariet stängde, eftersom bygganden behövde ses över och renoveras. Vad som skulle ta två år tog tre på grund av byggtekniska förseningar, vilket museichefen Carina Sjöholm i backspegeln ser fördelar med:
– Vi tog tillvara tiden för att fördjupa oss i våra samlingar, i innehållet som blev pedagogik och utställningar. Den var påfrestande att ha ett stängt museum så länge, men det har samtidigt gett oss tid att utveckla vårt arbetssätt, säger hon.
Och när Sjöfartsmuseet Akvariet nu får utmärkelsen Årets museum är det också med motiveringen att man haft ”modet att tänka nytt, parat med forskning och uppsökande verksamhet i gränslandet mellan kultur och natur”, där besökarna inspireras att ta ”aktiv del i att bevara vår historia, våra hav och vår planet”.
– Det här är inget vi tagit för givet, men det känns som att det är ett kvitto på att det vi har gjort varit rätt. Vi har jobbat jättemycket med identitet och varumärke, hur vi talar om våra kärnämnen, där vi utgått ifrån det mänskliga perspektivet men rört oss under ytan. Hur de sakerna hänger ihop, det har varit en utmaning att landa det, säger Carina Sjöholm till Magasin K.

Carina Sjöholm, museichef för Sjöfartsmuseet Akvariet.
Foto: Rebecka Gordan
Varför tror du att ni vann?
– Jag tror vi valdes för att vi gjort ett så genomgripande arbete, där vi jobbat integrerat med enheter och personal. Det här var ingen quick fix utan vi har landat i den nya målbilden och identiteten tillsammans i personalen.
Hur har du som chef arbetat med den samhörigheten?
– För det första tycker jag att vi har en arbetskultur där vi lutar oss på våra kollegors kompetens, att den här personen är expert på det här området. Vi från ledningen sätter också en stor tilltro till våra medarbetares expertis, för det är den vi vilar på.
Trots att vi har stött på motgångar har det tuffat på, för att vi lutat oss mot varandra.
Vad ger det, den inställningen?
– Det ger en tålighet när det kör ihop sig – för det gör det. Det här har varit ett projekt med en pandemi mitt i bygget, stigande oljepriser och fördyringar av byggmaterial. Men trots att vi har stött på motgångar har det tuffat på, för att vi lutat oss mot varandra, säger Carina Sjöholm, och fortsätter:
– Det är vår egen personal som lett allt arbete och gjort saker som de inte brukar, som att upphandla stora akvarier på en internationell marknad eller inreda restaurangkök. Då är det bra att vara trygg i sin grupp.
Guldpriset till Hans Lindholm Öjmyr
Alla vinnare på Sveriges museers vårmöte 2024
Årets museum: Sjöfartsmuseet Akvariet. Ur motiveringen: ”Det insiktsfulla målgruppsarbetet och modet att tänka nytt, parat med forskning och uppsökande verksamhet i gränslandet mellan kultur och natur, har resulterat i en värdeskapande korsbefruktning”. Delas ut av Sveriges museer och Svenska Icom.
Årets utställning: Universums utställning Mathrix. Ur motiveringen: ”Naturlagarna tar gestalt i rummet och leken blir ett verktyg som belyser matematikens hemliga roll i den mänskliga tillvaron. […] Mathrix är en omtumlande sifferexercis för alla åldrar och alla sinnen”. Delas ut av Föreningen Forum för utställare.
Guldpriset: Hans Lindholm Öjmyr, tidigare länsmuseichef och landsantikvarie på Länsmuseet Gävleborg, numera museichef för Dansmuseet. Ur motiveringen: ”Armlängds avstånd är inte bara en förutsättning för en fri och levande museisektor utan också avgörande för att kunna göra tankeväckande, ifrågasättande och avslöjande utställningar. […] Ditt civilkurage och din principfasta hållning hoppas vi ska inspirera hela sektorn”. Delas ut av Utställningsestetiskt forum.
Årets pedagogiska projekt: Snöstjärnor och tångruskor av Hallands konstmuseum/Konst i Halland och Ricklundgården/Emmas konstpedagogiska verkstad. Ur motiveringen: ”Med retrokänsla väcker Snöstjärnor och tångruskor liv i en analog kommunikation – en brevväxling mellan norr och söder. […] Med slöjd och konst som förenar har samtal om kulturer väckts”. Delas ut av Fuism (Föreningen för pedagogisk utveckling i svenska museer).
Årets forskningspris: Carina Bennerhag vid Norrbottens museum, för projektet Järn i norr. Ur motiveringen: Fröet till projektet var en arkeologisk undersökning, som i sin tur ledde vidare till analyser av äldre museisamlingar och ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt. Det har lett till helt ny kunskap som berör historiska skeenden i hela Sverige”. Delas ut av nätverket Fomu (Forskning vid museer).
Årets samtidsdokumentation: Svenskt barnbildarkiv för samlandet av barns bildberättelser om coronapandemin. Ur motiveringen: ”’Vad är det som händer? Barns bilder om coronapandemin’ visar hur man kan arbeta med social hållbarhet och att det går att göra unga människor delaktiga i samtidsdokumentation”. Delas ut av nätverket Doss (Dokumentation av samtida Sverige).
Årets volontärmuseum: Storholmens arkeologiska friluftsmuseum. Ur motiveringen: ”Vikingabyn Storholmen […] använder ett unikt och nytänkande utbildningssystem som genom ”gamification” utbildar volontärer till museiguider. […] Detta bygger även en gemenskap och ett band till de andra volontärerna. Vikingabyn Storholmen är genom detta en förebild för andra museer”. Delas ut av nätverket Volontärsamordnare.