Bland dagens cirka 1,1 miljoner elever i grundskolans årskurs 1-9 går drygt 16 procent i fristående skolor och resten i kommunala. För att ta reda på hur stor andel av dessa som har tillgång till bemannade skolbibliotek har fackförbundet DIK samkört register från Skolverket med Kungliga bibliotekets statistik.
Granskningen visar att endast 17 procent av eleverna på fristående grundskolor och 31 procent på kommunala grundskolor har tillgång till skolbibliotek bemannade minst på halvtid. Att bristen på bemannade skolbibliotek också är tydlig bland större skolor samtidigt som många mindre skolor har välbemannade skolbibliotek visar att frågan handlar om ambition snarare än ekonomiska förutsättningar, menar förbundet.
Vidare lyfter DIK att ingen av de 23 enskilda kommuner som lämnat in svar till regeringens senaste utredning om skolbibliotek avstryker förslaget om krav på skolbibliotek på varje skolenhet. Det gör däremot kommunernas samarbetsorganisation SKR, något som DIK anser är förvånande med tanke på att de kommuner som lämnat svar själva är positiva till förslaget.
DIK menar att SKR:s remissvar väcker frågor om det finns en annan agenda inom organisationen än den som medlemmarna driver. Enligt SKR:s utbildningsberednings ordförande Mats Gerdau (M) måste dock kommunerna själva få bestämma hur de ska utforma, organisera och bemanna skolbiblioteken.
Att Friskolornas riksförbund avstryker kravet på skolbibliotek på varje skolenhet samt ifrågasätter kravet på bemannade skolbibliotek är väntat enligt DIK. Samtidigt är Idéburen skola, där flera icke-vinstdrivande friskolor samarbetar, positiva till utredningens förslag, vilket förbundet välkomnar.
Det har nu gått ett och ett halvt år sedan skolbiblioteksutredningen kom och enligt Vidar Lindgren, pressekreterare hos skolminister Lina Axelsson Kihlblom, arbetar regeringen fortfarande med att bereda dess förslag. I ett mejl till Magasin K skriver han:
– Det här är en stor och viktig fråga som regeringen inte kan hasta fram. Det är viktigt att det blir rätt!
Skolbiblioteksutredningen och DIK:s rapport
Skolbibliotek för bildning och utbildning (SOU:2021) kom i januari 2021. Utredningen föreslår bland annat att:
- Det ska framgå av skollagen att skolbibliotek ska vara bemannade. Huvudmannen ska sträva efter att i första hand anställa personal som har en examen inom biblioteks- och informationsvetenskap.
- Det ska tydliggöras i läroplanerna att rektor ska ansvara för att samarbetsformer utvecklas mellan skolbibliotekarier och lärare.
- Skolbiblioteket ska i första hand finnas på den egna skolenheten. Om skolan har få elever eller om det finns ett folkbibliotek i skolans direkta närhet kan skolan samverka med detta.
DIK var en av 61 remissinstanser som i juni 2021 lämnade yttrande på utredningen Skolbibliotek för bildning och utbildning. Författaren till den uppföljande rapport som nu släpps är Johan Enfelt, socialdemokrat och aktiv i Nätverket för en likvärdig skola, med tidigare förtroendeuppdrag för Liberalerna. DIK släpper rapporten i samarbete med tankesmedjan Arena Idé.
Läs mer om skolbiblioteken i Magasin K här.