Tänk om ditt lokala bibliotek hade prominenta författarsamtal, sagostunder, workshops och teaterföreställningar – när som helst? Det är tanken med streamingtjänsten Biblioteket Play, som lanserades av Stockholms stad för ett och ett halvt år sedan.
Förutom att den digitala satsningen skulle vara förankrad i biblioteksplanen var det från början lite oklart vad det skulle bli. Skulle man slåss med alla andra streamingtjänster om tittarna hemma i tv-soffan?
– Vi insåg snabbt att det är svårt konkurrera med Youtube och Tiktok. Så, vi landade i att producera innehåll som kan användas på biblioteken, som ett verktyg för personalen, säger projektledare Helena Cot Martinez.
Helena Cot Martinez och Kristoffer Sannestam i Play-studion.
Foto: Jonas Eng
Vi befinner oss i en studio en halv trappa ned under gatuplan, i en byggnad nära Stockholms stadsbibliotek vid Odenplan. I hörnet står en popcornmaskin, modell äldre. En påminnelse om ”den bästa arbetsdagen”, säger producenten Erika Wallin. När det i december vankades premiär för Dracula, en filmatiserad version av en föreställning för unga med intellektuell funktionsnedsättning, var det med röda mattan, selfie-vägg och givetvis – popcornmaskin.
– Det var väldigt bubblig stämning, man blev så stolt när man såg hur det togs emot både av de unga vuxna och deras ledsagare. Vissa ville gärna se om filmen, vi hade lyckats! Och kan nu tillgängliggöra föreställningen för hela Sverige.
På Biblioteket Plays sajt finns allt från boktips och workshops i hur man pärlar pixelkonst till personliga berättelser om Förintelsen. Gänget som förverkligar satsningen är en sammansvetsad grupp om fyra där ”alla gör allt” säger Erika Wallin, som själv fungerar som programledare ibland. Videoproducenten Kristoffer Sannestam håller med.
– Alla är med i alla led, och att man både får kratta fram en idé och göra allting rent praktiskt för att förverkliga den, det är ganska unikt och väldigt dynamiskt. Magiskt, skulle jag säga.
Materialet ska både kunna användas planerat, som ett komplement till de fysiska programpunkter som de lokala biblioteken redan har. Eller spontant, som de digitala sagostunderna, där en bibliotekarie läser en saga till animerade bilder. Det senare har hittills varit mest populärt.
– Det är uppskattat! Och ett bra exempel på en produktion som personalen bara kan sätta på om det är mycket spring på barnavdelningen, säger Samuel Rubinstein.
Erika Wallin nickar.
– Under pandemin fick många bibliotek upp ögonen för digitala sagostunder, men upptäckte samtidigt att man inte får sprida böcker hur som helst. Vi har fixat alla rättigheter så att det är fritt för alla att använda.
Idéerna till innehållet kommer från de fyra själva eller från kollegor på biblioteken. Exempelvis utarbetas material på teckenspråk i samråd med en producent på Internationella biblioteket, som har efterfrågat det.
Foto: Jonas Eng
De fyra bestämmer själva vad de vill göra, så länge innehållet berör litteratur eller kultur, och riktar sig mot bibliotekens prioriterade målgrupper. Och, såklart:
– Att vi gör jobbet roligare och enklare för våra kollegor, säger Erika Wallin.
Att välja handlar också om att välja bort. Som att de har bestämt sig för att låta målgruppen ”ungdomar” få anstå lite. Att försöka fånga deras uppmärksamhet i en Tiktok-präglad tillvaro har hittills inte känts fruktsamt, konstaterar de. Inte när biblioteken samtidigt har många andra målgrupper – som uttryckligen vill ha innehåll.
– Många frågar ”när kommer sagostunder på arabiska?”. Vi har börjat beta av minoritetsspråken och det är mycket jobb. I år hoppas vi göra något på teckenspråk. Det blir en dragkamp, där vi just nu tagit en paus från att uppvakta ungdomarna eftersom de inte visat någon större entusiasm, säger Erika Wallin.
Deras största utmaning är att nå ut med att de faktiskt existerar – och få biblioteken att förstå vad streamingtjänsten är. Än så länge tampas de fortfarande med missuppfattningar, som att det skulle kosta pengar, krävas lånekort, handla om e-böcker eller bara vara till för Stockholm.
– Vi vill nå ut med att man med hjälp av vår sajt kan erbjuda ett bredare programutbud. Det kräver minimal förberedelse för dig som bibliotekarie. Det kostar ingenting, allt finns färdigpaketerat och är helt fritt att använda, säger Erika Wallin.
Helena Cot Martinez fyller i:
– Många tycker att det är jätteroligt att det finns, men har inte integrerat det så mycket i verksamheten. Det tar lite tid innan man inser “just det, det är en del av oss”. Vi vill ju att det här ska användas av bibliotek över hela Sverige.
Biblioteket Play har delfinansierats genom Stärkta bibliotek via Kulturrådet. Satsningen är inne på sitt sista år med stödet, som upphör till följd av beslut från regeringen. Biblioteket Play arbetar nu aktivt med att söka extern finansiering och partners inför 2025. I ett mejl till Magasin K uppger Daniel Forsman, stadsbibliotekarie, att han inte är orolig över att riktningen för innehållet kommer att ändras.
Foto: Jonas Eng
För att öka kännedomen har Biblioteket Play tagit fram en kurs som snart kommer ut på Digiteket – en digital lärplattform för bibliotekspersonal. Snart sjösätts också det första samarbetet som sträcker sig utanför Stockholms gränser.
Kvartetten ska samarbeta med biblioteken i Malmö, genom en gemensam produktion och delat programutbud.
Jamaica Kincaid, Bret Easton Ellis, Ian McEwan. Helena Cot Martinez nämner några författarbesök som Malmö tidigare har lyckats attrahera – och som nu kan livesändas i en kvalitativ produktion.
– Jag tror att det kommer göra att vi når ut till en större publik. Allt vi gör är fortfarande nytt, men vi kommer närmare och närmare målet. Det känns jättespännande, vi har ett superlyxigt jobb.
Byter lokaler när Stadsbiblioteket renoveras
- Biblioteket Play platsoberoende digital biblioteksprogramscen. Fokus är att tillgängliggöra program för bibliotek och bibliotekets besökare.
- Samtliga 40 bibliotek i Stockholms stad använder tjänsten i dagsläget. Målet är att den ska användas över hela landet.
- I samband med att stadsbiblioteket stänger för renovering har lokalen där Biblioteket Play huserar sagts upp. Inom en dryg månad kommer de istället flytta till Sture bibliotek, nere i Östermalms tunnelbanestation. Det som varit Stockholms minsta bibliotek kommer inte längre vara publikt, utan istället tjäna som studio och arbetsplats.