Det är de senaste åren som Statens maritima och transporthistoriska museer, SMTM, börjat arbeta ”mer aktivt med fundraising”, som överintendenten Lars Amréus uttrycker det. Bakgrunden är att Vasaskeppet är i akut behov av en ny inre och yttre stöttning.
– Gör vi inte det här, då har vi inget Vasaskepp om ett antal år. Då kommer det spricka och falla sönder helt enkelt, säger Lars Amréus.
Så här långt har man lyckats samla in cirka 20 miljoner kronor till projektet, som fått namnet Stötta Vasa. Det är ungefär tio procent av den beräknade totalkostnaden. I summan ingår ett bidrag från Riksbankens jubileumsfond, om 10 miljoner, samt gåvor från privatpersoner, som uppgick till 50 000 kronor 2023 och 250 000 kronor 2024.
– Vi jobbar på väldigt bred front. Vi kommer också att vilja närma oss de stora familjestiftelserna och hoppas att de kan hjälpa till, säger Lars Amréus.
Under 2022, 2023 och 2024 redovisade SMTM noll kronor i sponsring. Men det blir det ändring på i 2025 års bokslut. På plats vid skeppets skrov har företrädare för Vasamuseet och specialstålföretaget Alleima just skrivit på ett kontrakt om samarbete de närmsta fem åren. En så kallad bartersponsring som, till skillnad mot vanlig sponsring, handlar om varor och tjänster i stället för kontanta medel.
– Det här är en vinn-vinn-situation. Alleima får ut väldigt mycket av det här, och vi får ut väldigt mycket av det här. Det är ju inte vilket stål som helst som de bidrar med, säger Lars Amréus.
Alleima ska alltså bidra med det inre stålskelett som Vasaskeppet så desperat behöver, samt med expertis. Eftersom det rör sig om en bartersponsring har den behövt upphandlas enligt LOU vilket varit en omfattande process, enligt Lars Amréus, och troligen den första i den här omfattningen som ett statligt museum genomför.

”Att vi får synas tillsammans med Sveriges mest besökta museum är en fantastisk möjlighet”, säger Alleimas kommunikationschef Elja Nordlöf.
Foto: Rebecka Gordan
Sammantaget bedöms avtalet med Alleima vara värt omkring 8 till 10 miljoner kronor. En väl värd investering, säger företagets kommunikationschef Elja Nordlöf, som också är den som ansvarar för samarbetet.
– Vi är ett väldigt ungt varumärke. Att vi får synas tillsammans med Sveriges mest besökta museum är en fantastisk möjlighet att visa hur materialteknologi kan användas och göra skillnad, säger hon.
Alleima börsnoterades 2022, efter att ha separerats från industrikoncernen Sandvik. Samarbetet med Vasamuseet hade inletts 2011, i samband med att en mängd bultar behövde bytas ut. Förfrågan om att sponsra stålskelettet kom från Vasamuseet och är företagets största sponsring hittills.
Utifrån marknadsvärdet på det material och den expertis som Alleima bidrar med har en motprestation beräknats. Bland annat får Alleima använda Vasamuseets lokaler i olika sammanhang, tillgång till specialvisningar och synlighet på museets hemsida och i entrén.
– Att synas som huvudpartner till ett museum som nästan är en nationalklenod för Sverige, att vara med och säkra ett kulturarv, det bygger en enorm stolthet internt. Sedan är ju Vasamuseet känt över hela världen, så det här kan vi även använda i internationell marknadsföring, säger Elja Nordlöf.
Vasamuseet är en del av myndigheten SMTM, men får inget statligt stöd. Museet ska bära sina egna kostnader och har en egen ekonomi. Och trots att 200 miljoner kronor nu behövs för att skeppet inte ska kollapsa har inte Lars Amréus äskat några offentliga medel.
Vi ser det inte som att vi ska springa till regeringen och bara be om mer pengar. Vi vill göra allt vi kan först för att samla in så mycket pengar som möjligt.
– Vi ser det inte som att vi ska springa till regeringen och bara be om mer pengar. Vi vill göra allt vi kan först för att samla in så mycket pengar som möjligt.
Hur ser utsikterna ut för att få fram de här pengarna?
– Utsikterna att få in ytterligare medel bedömer jag som väldigt goda. Sedan hur mycket och hur långt det räcker, det återstår att se.
Vilka konsekvenser får det om ni inte får in vad ni behöver?
– De konsekvenserna blir väldigt tydliga, det handlar om att vi får skära ner på olika typer av verksamheter i museet. Det blir färre visningar, färre barnaktiviteter, det blir färre av väldigt mycket helt enkelt om vi inte lyckas få in en rejäl slant här. För skeppet måste bevaras. Det är prioritet ett.