Beskedet kommer efter en period av turbulens och ekonomisk kris. Bohusläns museum har haft en pressad ekonomi under flera år med återkommande underskott. Utöver att minska museets öppettider för att komma till bukt med problemen sades också tolv personer upp vid årsskiftet. Något som väckte kritik – samtliga uppsägningar gjordes i oenighet med fackförbunden, vilket Magasin K tidigare rapporterat om.
– Det var en jättetuff och plågsam process. Därför gjorde vi en överenskommelse med DIK och Vision om att följa upp arbetsmiljön ordentligt efter omorganiseringen, säger Louise Åsenfors (S), styrelseordförande för stiftelsen som äger museet.
Den extra medarbetarenkäten, som avslutades den 10 oktober, var ett led i den uppföljningen. Louise Åsenfors berättar att av 39 anställda hade 28 lämnat egna kommentarer – totalt 19 sidor text.
– Det var utförliga svar som visade att den psykosociala arbetsmiljön är jättedålig, och att museichefens ledarskap uppfattas som grundorsaken.
”Det var utförliga svar som visade att den psykosociala arbetsmiljön är jättedålig.”
Hon vill inte precisera närmare vad som framkommit, men nämner att många valt att arbeta hemifrån.
– Man har haft ont i magen för att gå till jobbet. Besvikelse och bedrövelse på olika sätt. När så många beskriver samma problem, i ett läge där vi redan har gått igenom ett stålbad med ekonomin, behöver vi en ledare som personalen sluter upp bakom och känner förtroende för, säger Louise Åsenfors.
– Styrelsen har ju ett arbetsmiljöansvar. Vi var tvungna att agera.
Beslutet om att avskeda Annette Prior fattades av en enhällig styrelse under tisdagen, något som Bohuslänningen var först att rapportera om. Hon är arbetsbefriad under uppsägningstiden på sex månader och får därefter ytterligare sex månaders avgångsvederlag – totalt omkring en halv miljon kronor.

Aaron Stutz är arbetstagarnas representant i museets styrelse.
Personalen informerades vid ett extrainsatt möte samma dag.
Aaron Stutz, tidigare lokalfackligt ombud för DIK, beskriver beslutet som oväntat.
– Det har gått förvånansvärt fort från att enkäten stängdes till att styrelsen agerade. Alla håller fortfarande på att smälta det. Men jag tror att de flesta uppfattar det som ett tufft men nödvändigt beslut.
Han säger att arbetsmiljön länge varit ansträngd och förvärrats under omorganiseringen. Aaron Stutz, som är personalens representant i styrelsen, vill inte gå in på detaljer i enkäten som styrelsen fått ta del av.
Själv var han fackligt ombud fram till mars i år, då det lokala fackliga arbetet pausades.
– Mina kollegor var utmattade i processen, det fanns ingen ork att fortsätta samverkan. Nu känns det annorlunda – vi vill vara med och påverka så att kloka beslut tas. Jag uppfattar att enhetschefer och styrelsen är inne på samma spår.
Ni har haft det stormigt ett bra tag. Vad är känslan framåt?
– Det är en övervägande positiv och optimistisk känsla, ändå. Även om det fortfarande finns viss ovisshet kring ekonomin har vi nu en situation där vi kan prata med varandra om djup samverkan och uppskatta varandras kompetens och kreativitet, säger Aaron Stutz.
– Jag hoppas att allmänheten nu kommer att kunna få ta del av allt roligt vi vill göra.
Magasin K har sökt Annette Prior.

