Efter flera års underskott meddelade Bohusläns museum i början av november att åtta heltidstjänster skulle varslas för att stabilisera ekonomin. Nu är förhandlingarna klara. De avslutades i oenighet mellan arbetsgivaren och samtliga berörda fackförbund – DIK, Vision, Sveriges Arkitekter och Ledarna.
Aaron Stutz, arkeolog och lokalt fackligt ombud för DIK, säger att det blev sämre än det framstod när arbetsgivaren först presenterade förslaget.
– Det blev mycket värre än vi trodde. Det blir direkt många uppsägningar, definitivt fler än museichefen kommunicerade i början, både gemensamt och i enskilda samtal med berörda medarbetare.
Samtliga delar av organisationen, förutom enheten för uppdragsarkeologi, drabbas. Det handlar om allt från administratörer och chefer till antikvarier, utställningsformgivare och pedagoger.
När Bohusläns museum gick in i förhandlingarna var det med 58 heltidsanställda. Enligt Aaron Stutz var förslaget att säga upp 8-10 personer, vilket efter några pensioneringar, indragna tjänster och nyrekryteringar skulle landa på motsvarande 8,3 heltidstjänster. Men när förhandlingarna nu avslutats har 12 fast anställda sagts upp.
– Det handlar alltså om 10,75 heltidstjänster här och nu. Det har varit en frustrerande och väldigt upprörande process där arbetsgivaren har varit otroligt tuff och nästan inte kompromissvillig alls.
Aaron Stutz säger att flera hade fått besked om att deras tjänster skulle omformas, men inte att det skulle krävas nya kvalifikationer som skulle leda till att de sades upp.
Hur mår personalen?
– Många är i chock. Det är mycket sorg och ilska. Flera jobbar på distans eftersom det är väldigt jobbigt att vara på arbetsplatsen.
”Många är i chock. Det är mycket sorg och ilska.”
Aaron Stutz berättar att det också finns stor oro för ökad arbetsbelastning.
– Det är fortfarande oklart hur man ska hantera minskningen av personal och vilka uppgifter som ska försvinna. Från fackligt håll menar vi att det är oundvikligt med ökad stress. Som vi försökte påpeka under förhandlingarna är arbetsgivarens väg hård och riskfylld.
Museichef Annette Prior säger att det har varit en ”jättetuff och smärtsam process”, men att den ekonomiska situationen är ohållbar.
– Vi har tvingats till svåra beslut. Ingen mår bra i en sådan här situation, men nu behöver vi fokusera framåt och säkerställa att vi är rustade för framtiden.
Vad säger du om kritiken, att du varit ovillig att kompromissa?
– Det är klart att facket är rädda om sina medlemmar men jag har en budgetbesparing på flera miljoner som måste genomföras. Det går i klinch. Med en så stor besparing så kommer flera medarbetare att drabbas, det är verkligheten.
Varför försvinner fler tjänster än i ursprungsförslaget?
– Det här är en komplex omorganisering och när tjänsterna omformats under processens gång har det visat sig att de som har dem i dag inte har rätt kvalifikationer.
Facket säger att det oundvikligen kommer att bli högre arbetsbelastning?
– Med mindre personal måste också verksamheten minska. Vi ska pausa vissa saker och hitta nya arbetssätt genom riskbedömningar och genomförandeplaner som säkerställer att vi kan hantera det, säger Annette Prior.
Den nya organisationen ska genomföras den 1 januari 2025. Fackombud Aaron Stutz säger att han kommer att kämpa för att alla medarbetare ska må bra.
– Men det är osäkra och pressande omständigheter. 2025 kommer att bli ett tufft år.