– Världen är orolig och det har blivit tuffare på marknaden. Vilket gör att de roller vi får in och som vi lägger ut på annons blir attraktivare.
Ebba Levin jobbar med chefs- och specialistrekrytering på Novare executive search i gränslandet mellan näringsliv, organisation och offentlig sektor med fokus på kommunikation. Hon säger att de noterat att ansökningarna till tjänsterna de lägger ut på annons har blivit fler, där det största trycket är på kommunikationschefstjänsterna.
– Där är det absolut tuffast konkurrens. Dels för att det inte är jättemånga av den typen ute på marknaden just nu, men också för att det är fler än tidigare som söker dem.
Andra tjänster som många söker är de där man påverka samhället till det bättre.
– Min känsla är att många vill jobba med någonting som har en positiv effekt på samhället. Det kan vi se även när det gäller näringslivet, att det är fler ansökningar till syftesdrivna roller, säger Ebba Levin.
En annan trend hon märkt av på senare tid är att de fått in fler specialiserade roller från arbetsgivarna, från att man söker presschefer till tjänster helt inriktade på intern eller extern kommunikation.
– Tendensen är att man söker personer med specialistkompetens.
För kunna slå sig fram i konkurrensen tror Ebba Levin att man måste vara nyfiken på den digitala transformationen och vad den kommer att betyda för kommunikatörsrollen.
– Det är viktigt att man är på tå och följer utvecklingen kring AI till exempel. För att göra sig aktuell i den här yrkesrollen krävs det att man håller sig uppdaterad, att man hela tiden förkovrar sig och håller sig à jour.
Är det något annat råd du vill ge till den som söker jobb?
– Det som ofta krävs i de här rollerna, och nu tänker jag på mer seniora roller, är att man måste ha det strategiska perspektivet samtidigt som man måste vara duktig i hantverket för att kunna vara operativ. Det är sällan jag rekryterar en kommunikationschef som inte kan gå ner i hantverket, utan man måste kunna både och.
Vilka är det som får jobben just nu?
– Jag skulle säga att det är de som kan sin sak väldigt väl. Antingen om det är en specialistkompetens eller att man har haft flera chefsroller om det är en chefstjänst som man söker.
Hur kan en senior kommunikatör som söker en junior roll tänka?
– Har man en lång och fin bakgrund vill man kanske lyfta fram hela sin erfarenhet. Men det är viktigt att vara specifik med vad som gör en relevant för rollen, att man lyfter just de erfarenheterna. Tänk: vad är det de söker just här?
Många av de kommunikatörer som Magasin K varit i kontakt med för vår serie om den svåra situationen på arbetsmarknaden upplever att rekryteringsprocesserna blivit mer utdragna, vilket Ebba Levin kan bekräfta.
– Normalt sett är man kanske på en eller två intervjuer. Men nu har det blivit vanligare att träffa fler personer internt. Och utöver case brukar det ibland ingå personlighetstester och problemlösningstester. Så ja, processerna har blivit mer omfattande och längre.
Hur kommer det sig, tror du?
– Det har blivit allt vanligare att man på chefsroller och även tunga specialistroller vill göra en omfattande utvärdering. Som arbetsgivare lägger man ett pussel kring kandidaten, där intervju och case är en del och testning en annan.
Många upplever de här långa processerna som väldigt frustrerande.
– Jag kan förstå att det kan uppfattas som långa processer utifrån kandidatperspektiv. Vi månar om att de ska gå snabbare, men ibland drar det ut på tiden. För det är också så att om man vänder sig till oss så är det en kritisk roll – och då det är viktigt att det blir rätt.