Förra veckan släppte DIK en rapport som visade att 57 procent av landets grundskole- och gymnasieelever saknar tillgång till ett bemannat skolbibliotek. Skolbiblioteksutredningen som lämnades till regeringen i januari 2021 föreslår bland annat att det ska framgå av skollagen att skolbibliotek ska vara bemannade. Magasin K har ställt ett antal frågor om skolbiblioteken och utredningen till skolminister Lina Axelsson Kihlblom som svarar via mejl.
Ska alla elever ha tillgång till likvärdiga skolbibliotek?
– Redan idag ska enligt skollagen elever ha tillgång till skolbibliotek. Hur skolbiblioteken är utformade skiljer sig dock kraftigt mellan skolor, från en boklåda i ett hörn till ett välutrustat bibliotek med många böcker, olika medier och en utbildad bibliotekarie. Det är en illustration i hur likvärdighet i svensk skola brister idag. När Nationellt centrum för språk- läs och skrivutveckling nu får i uppdrag att även arbeta med skolbiblioteksfrågor säkerställer vi att skolbiblioteken ses som en del av den samlade utbildningen, snarare än som en isolerad verksamhet. Jag utesluter inte att mer behöver göras och därför bereds skolbiblioteksutredningens förslag inom Regeringskansliet.
Kan ett rum med böcker på en skola kallas för ett skolbibliotek?
– Nej.
Flera skolor har inte ett skolbibliotek på den egna skolenheten utan samarbetar med folkbibliotek – vad tycker du om den lösningen?
– Om olika aktörer samverkar för att underlätta för elever och lärare att få tillgång till böcker och andra medier är det bra. Samtidigt är det viktigt att de olika uppdragen för folkbibliotek respektive skolbibliotek upprätthålls.
Unga läser allt mindre – hur viktiga är skolbibliotek med utbildad personal för att vända den trenden?
– En god läsförmåga är avgörande för att elever ska klara sina studier i alla skolans ämnen. Läsförståelse och medie- och informationskunnighet är också viktigt för att elever ska ha möjlighet att delta i det demokratiska samtalet. Att stärka skolbiblioteken och ge alla elever likvärdig tillgång till skolbibliotek är därför viktigt, inte minst eftersom fackutbildade bibliotekarier har särskilt goda förutsättningar att främja elevers läsande. Jag vet också själv från min tid som rektor att när lärare och skolbibliotekarier arbetar tillsammans kan de inspirera till egen läsning och ett lustfyllt lärande, vilket leder till högre kunskapsresultat i överlag.
Magasin K har flera gånger under våren ställt frågan till skolministern om vilka förslag ur utredningen som regeringen vill gå vidare med. Lina Axelsson Kihlbom lämnar inget besked idag.
Bör det skrivas in i skollagen att skolbiblioteken ska vara bemannade?
– Det är bland annat en av de frågor som bereds inom Regeringskansliet idag.
När kommer regeringen lämna besked om man går vidare med utredningens förslag om bemannade skolbibliotek?
– Utredningens förslag har nyligen varit ute på remiss för synpunkter och bereds nu inom Regeringskansliet.