Det är Bibliotekarieprogrammet på Södertörns högskola, Kriminologi och kultur på Högskolan i Halmstad och Krig, kultur och samhälle på Försvarshögskolan som återigen sticker ut bland de tjugo mest populära utbildningarna inom kultur, kommunikation och kreativ sektor.
Med på topplistan finns också en nykomling inom humaniora: Stockholms universitets kandidatprogram i historia, politik och samhälle, som gått från plats 31 till 20. I övrigt är det sex kommunikationsutbildningar och tio program på designområdet som utgör tjugo-i-topplistan när Magasin K går igenom årets söktryck.
Flest ansökningar – 2 261 – fick återigen distansutbildningen Digital design vid Högskolan i Kristianstad, vilket är ungefär lika många som sist. Nummer två i höst blev Stockholms universitets Kandidatprogram i marknadskommunikation och IT. I år var det 2 129 som sökte programmet, en ökning med 47 procent mot förra året.
Överlag har ansökningarna till utbildningarna till de yrkesområden som fackförbundet DIK samlar – inom kultur, kreativ sektor och kommunikation – ökat med 1,4 procent. Det är en liknande utveckling som på högskolan i stort, där det var 1,7 procent fler behöriga sökande i år jämfört med förra hösten.
Men bilden skiljer sig stort inom de olika fälten. Jämför vi programmen som både gavs i år och förra året har ansökningarna till de kreativa utbildningarna minskat med 5,9 procent och till språkprogrammen var det 3,2 procent färre sökanden i år.
Till programmen inom museum, kommunikation samt inom kultur och humaniora var det i stället 1,5 procent, 4,2 procent respektive 5,1 procent fler sökanden i år.
Men det är relativt små förändringar i jämförelse med bibliotekprogrammen, som såg en ökning i ansökningarna på 15,4 procent, och utbildningarna inom arkiv – där ansökningarna totalt ökade med 30,2 procent.
Topp 10 – kreativ sektor
sökande/antagna/sökande per plats
1. Digital design, Högskolan Kristianstad: 2261/140/16
2. Grafisk design, Malmö universitet: 1023/45/23
3. Interaktionsdesigner, Linnéuniversitetet: 903/45/20
4. Kandidatprogram i Digital informationsdesign och utveckling, Högskolan i Borås: 887/127/7
5. Kandidatprogram i interaktionsdesign, Stockholms universitet: 852/94/9
6. Kandidatprogram i datorspelsutveckling, Stockholms universitet: 850/110/8
7. Grafisk design och kommunikation, Linköpings universitet: 830/80/10
8. Grafisk design och webbutveckling, Jönköping University: 816/50/16
9. Ekonomi, teknik och design, Södertörns högskola: 689/60/11
10. Produktdesign, Malmö universitet: 664/51/13
Topp 10 – bibliotek
sökande/antagna/sökande per plats
1. Bibliotekarieprogrammet, Södertörns högskola: 698/55/13
2. Masterprogram i Biblioteks- och informationsvetenskap, distansutbildning, Högskolan i Borås: 467/65/7
3. Bibliotekarie, Högskolan i Borås: 465/93/5
4. Masterprogram i ABM – Biblioteks- och informationsvetenskap, Uppsala universitet: 371/20/19
5. Biblioteks- och informationsvetenskap, Linnéuniversitetet: 337/47/7
6. Biblioteks- och informationsvetenskap – kandidatprogram, Umeå universitet: 324/45/7
7. Masterprogram i ABM – Biblioteks- och informationsvetenskap, Uppsala universitet: 170/26/7
8. Masterprogram i informationsvetenskap: digitala miljöer, Högskolan i Borås: 152/39/4
9. Senare del Biblioteks- och informationsvetenskap – kandidatprogram, T3, T5, Umeå universitetet: 17/3/6
10. Senare del av program, Bibliotekarie, distansutbildning, Högskolan i Borås: 7/1/7
Topp 10 – kultur och humaniora
sökande/antagna/sökande per plats
1. Kriminologi och kultur, Högskolan i Halmstad: 1092/85/13
2. Krig, kultur och samhälle – kandidatprogram, Försvarshögskolan Stockholm: 678/55/12
3. Kandidatprogram i historia, politik och samhälle, Stockholms universitet: 660/70/9
4. Kandidatprogram i filosofi, ekonomi och politik, Stockholms universitet: 659/50/13
5. Kandidatprogram i praktisk filosofi, politik och ekonomi, Lunds universitet: 640/40/16
6. Antropologprogrammet, Göteborgs universitet: 640/60/11
7. Filosofi, politik och ekonomi, kandidatprogram, Göteborgs universitet: 608/30/20
8. Programmet för litteratur och skrivande, Mittuniversitetet: 544/125/4
9. Medier, estetik och kulturellt entreprenörskap, Göteborgs universitet: 424/91/5
10. Kandidatprogram i arkeologi och antik historia, Uppsala universitet: 411/45/9
Topp 10 – museum
sökande/antagna/sökande per plats
1. Kandidatprogram för museer och kulturarv, Stockholms universitet: 202/48/4
2. Bebyggelseantikvariskt program, Göteborgs universitet: 167/27/6
3. Konservatorsprogrammet, Göteborgs universitet: 141/25/6
4. Kulturarvsprogrammet, Göteborgs universitet: 139/30/5
5. Byggnadsantikvarieprogrammet, Uppsala universitet: 127/24/5
6. Föremålsantikvarieprogrammet, Uppsala universitet: 118/21/6
7. Historia: Inriktning mot kulturarvsstudier, Malmö universitet: 90/20/5
8. Masterprogram i kulturvård, Göteborgs universitet: 85/15/6
9. Branschutbildningen för museer och kulturarv, Umeå universitet: 78/30/3
10. Kulturarv i samtid och framtid, Linnéuniversitetet: 60/22/3
Topp 10 – språk
sökande/antagna/sökande per plats
1. Masterprogram i AI och språk, Stockholms universitet: 155/20/8
2. Strategisk svenska – digital kommunikation, forensik och marknadsföring, Högskolan i Halmstad: 136/46/3
3. Kandidatprogram i språk och översättning, inriktning engelska, Stockholms universitet: 117/15/8
4. Kandidatprogram i lingvistik, Stockholms universitet: 111/19/6
5. Språk- och kommunikationsprogrammet, Mälardalens universitet: 108/24/5
6. Språkkonsultprogrammet, Göteborgs universitet: 64/4/16
7. Kandidatprogram i teckenspråk och tolkning, inriktning Tolkning mellan svenskt teckenspråk och svenska, Stockholms universitet: 63/20/3
8. Språkkonsultprogrammet, Lunds universitet: 54/10/5
9. Språk, kultur och kommunikation – inriktning engelska, Linnéuniversitetet: 50/14/4
10. Språkteknologi, masterprogram, Göteborgs universitet: 46/10/5
Källa: UHR. Statistik över det totala antalet sökande samt antalet antagna urval två, hösten 2025.

