Kommunikatörer om omfattande kraven: ”Det är orimligt”

Många företag har en föråldrad syn på sociala medier och kräver att en enskild person ska utföra arbetsuppgifter som är så omfattande att det borde vara flera olika tjänster. Det menar tre kommunikatörer – som fått nog.

Ta fram en contentplan för samtliga konton, skapa och publicera kreativt innehåll, integrera med följare, ta fram rapporter, analysera utfall, följa trender, ansvara för köpt social media. Kvalifikationskrav? Kunna skriva copy, fotografera, filma, bildbehandla och hantera allehanda publiceringsverktyg.

De allt fler krävande jobbannonserna fick bägaren att rinna över för kommunikatören Emma Lefler. När hon delade en sådan annons i en Facebookgrupp för kommunikatörer blev gensvaret enormt. “Jag blir utbränd bara av att titta på den” skriver en – medan flera ger exempel på liknande annonser.

– Bara att publicera på sociala medier är ett omfattande jobb i sig. Man ser ner på kommunikatör som yrkesroll, säger Emma Lefler.

– Vi som är vana ser direkt att vi inte vill söka sådana här jobb, eftersom det som beskrivs i själva verket ofta är tio olika personers jobb. I stället tar nyutexade unga jobben, för en låg lön eftersom de är just nya. Unga människor riskeras att brännas ut, det gör mig ledsen. För deras skull och för branschen, vi förlorar en väldig massa kompetens.

Kommunikatörer är den yrkesgrupp som är mest drabbad av psykisk ohälsa till följd av stress av alla branscher som finns. Det slog försäkringsbolaget Skandia fast i rapporten “Sveriges sjukaste yrke” i fjol. Andelen nya sjukfall på grund av stress låg då på 41 procent i branschen, något Åsa Nordenskiöld, som jobbat inom kommunikation i över 20 år, tycker är förskräckligt.

– Vi kommer ha en hel hög med duktiga tjejer, för det är duktiga tjejer som blir kommunikatörer, som inte förstår vad det är för fel på dem och knäcks. Man hör mycket om utslitna kroppar men utslitna själar är svårare att läka.

Emma Lefler

Emma Lefler, kommunikatör.

Emma Blom driver byrån Social Industries och skrev tidigare i år en debattartikel på temat, då om jobbtiteln “social media manager”.

– Rollen är omöjlig att lyckas i, kraven är orimliga. Chefer tycks utgå från sig själva, eftersom de privat gör inlägg på Facebook lite snabbt tror de att det är samma för dem som jobbar med marknadsstrategi. “Det är väl bara att lägga ut det”. Nej, det är det inte. De som jobbar vet att chefens förslag inte kommer inte fungera alls, men behöver göra det ändå.

Liksom de andra som Magasin K intervjuat tycker hon att utvecklingen eskalerat.

– Ibland får annonserna mig att skratta rakt ut. Först står det om specifika program man ska kunna och lite på flajen, tolv punkter ner, står det att man ansvarar för sociala medier. Det avslöjar en otrolig omognad hos företagen.

Emma Blom lyfter rollen som inköpare som exempel: “det är en profession i sig”.

– När jag håller kurser frågar hälften efteråt “har du en kurs i hur man köper?“ Ungefär som att man kan ha en workshop i åtta timmar och sedan vara frisör. Arbetsgivarna har inte hängt med – de blev förälskade i idén om att sociala medier är gratis runt 2013. Men alla måste köpa exponering.

Emma Blom exemplifierar diversifieringen som skett med allt fler plattformar med att många nu anställer unga för att man tror att de kan Tiktok, samtidigt som Tiktok faktiskt inte är för alla.

– Man tror att alla kan bli virala där, men stämmer det? Svar: hell no. Det är bara att titta på politiska partier där och hur bra det verkar flyga i valrörelsen, säger hon och skrattar.

Emma Blom

Emma Blom, kommunikatör. Foto: Christopher Hunt.

Liksom Emma Blom förvånas även Emma Lefler över att företagen inte är mer måna om få stopp på slit-och-släng-trenden med anställda inom sociala medier – om inte annat för sitt eget varumärkes skull. Hon nämner att företagen lägger väldigt mycket pengar på att exempelvis skapa fint grafiskt material till sin övriga kommunikation.

– Sedan anställer man någon som kanske “kan lite film och foto” för att lägga ut på sociala medier. Det är det som syns mest utåt, men här är man plötsligt beredd att sänka nivån på kommunikationen, istället för att se personen som en del av ett kommunikationsteam, säger Emma Lefler.

Så, vad behöver ske för att utvecklingen ska brytas? Emma Blom säger att arbetsgivarna måste sluta förvänta sig en hel byrå i en person.

– Och de ska veta att om man marginaliserar den yrkesrollen inom företaget så kommer även resultaten att spegla det.

Åsa Nordenskiöld menar att företagen behöver ta in experter vid rekryteringen, i stället för HR-chefer, högsta chefer och de allt vanligare rekryteringsbyråerna – som inte kan kommunikation.

– Man ser på annonserna att de som anställer inte kan kommunikatörsyrket. Ingen kan alla de 17 olika saker som radas upp och de som säger att de kan det ljuger.

Åsa Nordenskiöld, kommunikatör. Foto: Annelie Nygårds.

Hon menar att branschorganisationen Svenska kommunikatörer samt fackförbunden behöver agera.

– Det finns inget skrå-tänk i den här branschen. Man förväntar sig att en sjuksyrra också ska göra både städarens och läkarens jobb ungefär, det skulle ju facket säga nej till. I mansdominerade branscher, som IT, ser det inte heller ut så här. Jag är upprörd över att facken inte tar hårdare tag mot arbetsgivarna och skapar tydliga yrkesroller som skrivs in i kollektivavtalet.

Emma Blom lyfter att yngre företag generellt är bättre på området och tror inte att det är helt hopplöst även för äldre jättebolag.

– Någon från en yngre generation kommer att börja ifrågasätta saker på ett företag och då kommer det företaget sticka iväg lite. Det kommer bli som med popcorn, en i taget först och till slut blir alla poppade.

Ämnen i artikeln:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev


Annons:

Kraven på kommunikatörerna

Annons:
DIK annons
Annons:

Aktuella ämnen:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Varje vecka skickar Magasin K ett nyhetsbrev med veckans viktigaste artiklar från tidningen och andra tips. Medlemmar i DIK får automatiskt nyhetsbrevet. Är du inte medlem så anmäler du dig till nyhetsbrevet här.