Magasin K har sökt tre arbetsgivare vars annonser är exempel på orimliga krav enligt de kommunikatörer vi intervjuat. Såväl Svenska Mässan som Svenskt Näringsliv och Marginalen Bank har alla annonser ute för kommunikatörer och social media managers – med arbetsuppgifter som sträcker sig från att skapa innehåll till sociala medier till att ansvara för det övergripande strategiska kommunikationsarbetet.
Svenskt Näringsliv avböjer att medverka i en intervju om utvecklingen. Det gör även Marginalen Bank, men informationschef Anders Karlström vill lämna följande skriftliga kommentar:
“Vi är mycket måna om att inte skapa roller där arbetsbelastningen blir för stor och ger upphov till negativ stress. Vår erfarenhet är dock att steget mellan strategi och produktion behöver vara tätt sammanlänkat och att många kommunikatörer gärna hanterar båda dessa områden”.
Svenska Mässan, vars annons blivit kraftigt kritiserad av kommunikatörer, ställer inte upp på muntlig intervju men skriver i ett mejl att “annonsen utformades utifrån exempel på uppgifter inom ramen för rollen som just social media manager, där bild, text, planering, publicering och annonsering är primära delar, och inte exempel på spetskompetenser utifrån olika yrkestitlar som en enskild individ är tänkt att ha. Rollen ingår i ett team om flera personer som samarbetar och har kompletterande kompetenser”.
Vidare skriver Svenska Mässan att man inte har “haft som avsikt att få det att framstå som att vi söker en person som ska kunna allt, och det är inte heller något som framkommit i samtalen vi haft med kandidater i rekryteringsprocessen, men vi välkomnar diskussionen och kommer vara ännu tydligare i våra annonser framöver”.