– Vafan, är det någon som gjort en repa här?
Patrik Höglund, marinarkeolog och forskningssamordnare, skrattar när han drar med fingret över glasskivan som utgör en barriär mellan betraktaren och de 300 år gamla kaffebönorna som bärgats från Östersjöns djup.
Vi befinner oss på det nya statliga museet Vrak – Museum of wrecks, vars öppnande blev uppskjutet både en och två gånger under pandemin innan det slutligen slog upp portarna i september. Höglund antecknar själv saker som han fortfarande tycker behöver förbättras medan han visar runt genom de fyra utställningarna.
Än så länge har ganska få hittat hit på Djurgården, där museet ligger beläget vid vattnet mellan Vasamuseet och Gröna Lund. Men i takt med att fler börjar konsumera kultur som vanligt igen räknar man med att antalet besökare kommer att öka.
Vrak är det enda museet i Sverige som helt dedikerats till det kulturarv som ligger dolt under vattenytan. Och det är inte vilket vatten som helst – Östersjön är helt unikt, tack vare vattnets sammansättning bevaras organiskt material i flera tusentals år, berättar museichef Odd Johansen.
– Vi kan göra fynd från tiden då människan först satte sin fot här, det kan man ingen annanstans. Många vet inte om det, till och med yrkesverksamma arkeologer på land som kommer hit känner inte till det. Vi behöver lyfta att det ingen annanstans finns så mycket kvar att upptäcka som i Östersjön.
Den som, utifrån namnet, förväntar sig att se just väldiga fysiska båtvrak kan kanske bli besviken – i det 1 500 kvadratmeter stora museet finns inte ett enda. Utöver mindre fynd illustreras istället fascinerade vrak och dykningar omsorgsfullt via 3D-modeller, hologram och film. Ett miljömedvetet val, påpekar marinarkeolog Patrik Höglund.
– Förr tog man upp hela vrak, men det finns ingen anledning att störa den maritima miljön i onödan. Visst tar vi också upp föremål, men vi tror att det här är framtiden.
Odd Johansen instämmer. Enligt honom utgör kostnader för föremålsförvaltning normalt en mycket stor del av ett museums utgifter. I uppstarten av ett nytt museum gäller det också att tänka nytt för att vara relevant.
– Det handlar om att visa andra hur vi bäst fortsätter vara intressanta inom arkeologin och samhället över tid. Eftersom vi bärgar digitalt kan vi med ganska enkla medel förnya utställningar utifrån vad som händer just nu i världen, något som annars är svårt för museer.

– Nästan 100 procent av vår mediala uppmärksamhet kommer när våra arkeologer gör en upptäckt eller dyker, det är fantastiskt kul, säger Odd Johansen, museichef.
Foto: Alexander Donka
Vrak har växt till en hubb för marinarkeologisk forskning, där olika aktörer och institutioner från länder som gränsar till Östersjön samverkar för att öka kunskapen om vad som döljer sig under ytan. Man har också sneglat lite extra mot privata museer, säger Odd Johansen.
– Vi har tittat på dem som har kniven mot strupen och som måste kämpa lite mer för att överleva, hur gör de? säger han och fortsätter:
– Många museer som funnits länge kan ta sin existens för givet, vi har tänkt att ett nytt museum måste förtjäna sitt berättigande. Att ha abonnemang istället för årskort är en tanke, en annan är de programverksamheter vi har tillsammans med våra arkeologer.
Utöver interaktiva inslag, som att med VR-glasögon kunna dyka in i ett kusligt skepp och leta skatter som man sedan kan undersöka som om man själv vore marinarkeolog, syns bland annat vrakfynd från olika epoker och larmsamtal från natten då Estonia förliste. Men museet stannar alltså inte i själva museet.
Via hemsidan kan vem som helst ”dyka” och få reda på vilka vrak som ligger i närheten av sommarstugan. På Vrak satsas också stort på livesändningar i samband med nya upptäckter.
– Vi tycker att vi varit ganska smarta som knutit till oss några av de mest framstående arkeologerna och dykarna på det här området, som matar oss med nya spektakulära upptäckter hela tiden som används i museet, säger Odd Johansen.
Vraks arkeologer var för någon vecka sedan bland annat med och identifierade sex nya vrak från örlogsskepp som hittats bara 30 meter under ytan i Karlskronas skärgård – en händelse som fick stor uppmärksamhet, hela vägen till journalister i Vietnam.
Trots att livesändningar med spännande dykningar går att se gratis på Facebook har museets visningar av samma filmer, där inträdesavgift på 185 kronor krävs, varit populära.





Cecilia Eriksson, kommunikatör, är dock försiktig i sin prognos över antal besökare i närtid. Att pandemin följdes av ett krig kan göra att turismen i Stockholm sviktar även i år.
– Samtidigt har det varit lite bra att det drar ut på tiden, man har fått ofrivilliga pauser där man fått tänka till några varv extra. Allt är inte helt klart, framöver har vi har tänkt ha en snitslad bana längs vattnet där man kan lyssna på information om vilka vrak som ligger gömda i djupet längs vägen, säger hon och pekar ut mot Östersjön.
Museichef Odd Johansen tror att Vrak har det som krävs för att locka uppemot 100 000 besökare per år.
– Och när man väl har varit här ska man inte kunna gå förbi minsta vattenspegel utan att ställa sig frågan: vad finns där nere?