– Det var ju ett tag där vi kände att det fanns hopp, något år efter att det släppte. Men efter det har ju lågkonjunkturen snarare fördjupats. Så det har förvånat oss att arbetsmarknaden inte alls återhämtat sig som vi trott efter pandemin, säger Peter Nofors, kvalificerad handläggare på Arbetsförmedlingens analysavdelning.
Under pandemiåret 2020 var rekordmånga arbetslösa. Både på arbetsmarknaden i stort, bland akademiker – och i kommunikationsbranschen. Men i september 2025 är det den sistnämnda gruppen som sticker ut.
Visserligen har antalet arbetslösa blivit fler både på ett och två års sikt såväl i arbetskraften som bland akademikerna. Men jämför vi september 2020 med september 2025 rör det sig om en minskning, med 22 procent respektive 11 procent färre som är arbetslösa.
Tittar vi istället på yrkesgruppen informatörer, kommunikatörer och pr-specialister samt cheferna inom området så har antalet arbetslösa istället ökat med 2 procent under perioden. Samma gäller för yrkesgruppen marknadsförare och marknadsanalytiker, i september 2025 var 4 procent fler arbetslösa än i september 2020.

Peter Nofors, kvalificerad handläggare på Arbetsförmedlingens analysavdelning.
Enligt Peter Nofors var prognosen att arbetslösheten skulle gå tillbaka till nivåerna före pandemin, även för kommunikatörer och marknadsförare.
– Vi har länge haft indikationer på att konjunkturen skulle vända, men omvärldsläget och diverse andra saker har gjort att den inte vänt i den utsträckning som vi hoppats på. Utan lågkonjunkturen har varit längre och mer utdragen än vad vi tidigare trott. Det har drabbat vissa yrken mer än andra, som fått det tuffare.
Sammanlagt var det 1 697 informatörer, kommunikatörer och pr-specialister inskrivna som arbetslösa på Arbetsförmedlingen den sista september 2025. På två år är det en ökning med 35 procent. Vid tidpunkten var också 246 kommunikationschefer arbetslösa, vilket är 41 procent fler än i september 2023. I gruppen marknadsförare och marknadsanalytiker var 3 284 arbetslösa, vilket är 37 procent fler än för två år sedan.
För arbetskraften i stort och för akademikerna låg motsvarande ökning på 9 respektive 21 procent under samma period.
”Lågkonjunkturen har varit längre och mer utdragen än vad vi tidigare trott.”
Arbetsförmedlingen gör yrkesprognoser i mars och september varje år. På riksnivå visar den senaste bedömningen för kommunikatörer, informatörer och pr-specialister medelstora möjligheter till arbete och på fem års sikt förväntas efterfrågan vara oförändrad.
– Det innebär att det inte är omöjligt att få ett jobb, men att man får vänta, flytta eller söka bredare yrkesmässigt, säger Peter Nofors.
Chanserna att få jobb inom yrket skiljer sig också geografiskt. Bryter vi ner statistiken på regionnivå bedöms möjligheterna som små i Skåne, Stockholm, Blekinge och Södermanland.
Det är fler regioner än i våras, då det bara var i Skåne och Gävleborg där jobbmöjligheterna bedömdes som små. Och för ett år sedan, i september 2024, var Skåne den enda regionen med den situationen.
För yrkesgruppen marknadsförare och marknadsanalytiker är Arbetsförmedlingens senaste bedömning att det är ett överskott i hela landet, alltså att möjligheterna till arbete nationellt bedöms vara små.
Det är en prognos som skiljer sig stort mot den för ett år sedan. Då, i september 2024, bedömdes möjligheterna till arbete som marknadsanalytiker och marknadsförare vara stora nationellt – med stora möjligheter till jobb i 13 av 21 län och med en oförändrad efterfrågan på fem år.
– Det är allt färre jobb som anmäls till oss på Arbetsförmedlingen samtidigt som fler är inskrivna som arbetslösa i den här yrkesgruppen, säger Peter Nofors.
Samtidigt är prognosen på fem år att efterfrågan kommer öka jämfört med i dag. Det här gäller för alla län förutom i Stockholm och Skåne, där den lägre efterfrågan väntas hålla i sig.
Arbetsförmedlingens nulägesbedömningar och prognoser görs enligt avancerade statistiska modeller, där man bland annat väger in enkätsvar från arbetsgivare kring hur rekryteringen gått och kvalitativa undersökningar från branscherna.
Andra indikatorer är hur många som är arbetslösa och hur många annonser som ligger ute inom respektive fält. Enligt Peter Nofors har annonserna som riktar sig till kommunikatörer, informatörer och pr-specialister minskat med 33 procent på två år, om han jämför de första nio månaderna under 2023 och 2025. Motsvarande minskning av annonserna riktade till marknadsförare och marknadsanalytiker är 31 procent.
Peter Nofors tillägger att de under augusti och september sett att arbetslösheten i samhället minskat en aning. Men han tycker att det är för kort tidsperiod att dra några slutsatser utifrån. Däremot så kan upplevelsen av läget i samhället och omvärlden ha betydelse.
– På det stora hela handlar det mycket om psykologi. Det vi ser är att många arbetsgivare har en positiv framtidstro – och då kan saker och ting hända.
Så stor är arbetslöheten
För den totala arbetskraften i september 2025 låg arbetslösheten på 6,9 procent enligt Arbetsförmedlingens definition och på 8,3 procent enligt SCB:s definition. Hur stor andel av kommunikatörerna och marknadsförarna som är arbetslösa finns det ingen officiell statistik på.
