Ansökningarna till landets kommunikationsprogram fortsätter att öka, men i något lägre takt än tidigare. Det visar Magasin K:s genomgång. Jämför vi de 47 program som gavs både hösten 2024 och 2025 ökande antalet ansökningar med 4,2 procent – medan motsvarande ökning förra året låg på 7,1 procent.
Utvecklingen för kommunikationsprogrammen liknar den på högskolan i stort där antalet ansökningar också ökar om än inte lika kraftigt som förra året, visar ny statistik från Universitets- och högskolerådet (UHR).
Totalt var det 1,7 procent fler behöriga sökande till landets högskoleutbildningar i år jämfört med förra hösten. Föregående ökning låg på 7,9 procent.
Totalt är det 48 program inom kommunikation som startade nu till hösten. Populärast var Stockholms universitets kandidatprogram i marknadskommunikation och IT, där 2 129 personer sökte till de 88 platserna. Förra året sökte 1 453 programmet, vilket ger en ökning av ansökningarna med 47 procent.
Kandidatprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik vid Uppsala universitet – som toppade listan förra året – hamnar nu på andraplats med 1 543 sökanden till hösten. Förra året sökte 1 491 programmet.
Tredje flest ansökningar har Medie- och kommunikationsvetarprogrammet på Göteborgs universitet med 1 311 sökanden, vilket är samma antal som hösten 2024.
Uppsalas kandidatprogram är i år också det med flest, 31, sökanden per plats. Därefter kommer medie- och kommunikationsvetarprogrammet i Göteborg, med 26 ansökningar per plats.
Samtidigt som fler söker sig till högskolan är det något färre studenter som antagits i år. Så ser bilden ut överlag och den här utvecklingen gäller också kommunikationsprogrammen. Sammantaget var det 1 937 studenter antogs till andra urvalet i år, vilket är något färre mot förra året då 2 003 studenter antogs till programmen inom kommunikation.
Men även om platserna på högskolan i stort är något färre jämfört med förra året är antalet antagna till höstterminen 2025 den näst högsta noteringen någonsin, konstaterar UHR.
Att den bilden även gäller för kommunikationsprogrammen är mycket möjligt; första gången Magasin K gjorde motsvarande genomgång hösten 2023 var det 1 736 som hade antagits till landets kandidat- och masterprogram inom kommunikation.
Topp 10 – kommunikation
sökande/antagna/sökande per plats
1. Kandidatprogram i marknadskommunikation och IT, Stockholms universitet: 2129/88/24

