Sedan förra hösten har söktrycket till landets kommunikationsprogram ökat med 7 procent, från 16 189 till årets 17 340 ansökningar, det visar Magasin K:s genomgång.
En utbildning där söktrycket ökat särskilt mycket är kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier på Lunds universitet, där antalet sökande gått från 451 till 601, en ökning om 33 procent. Att det ser ut så beror, enligt institutionens studierektor Marja Åkerström, på att de inte enbart utbildar kommunikatörer:
– Våra utbildningar leder till kompetens inom många olika branscher och yrken. Vi har sett att våra studenter får jobb inom olika professioner inom kommunikationsbranschen.
Hon tillägger att deras senaste alumnundersökning också visade att cirka 97 procent av kandidatstudenterna fick relevant arbete inom ett år – och att 41 procent hade jobb innan de var helt klara med utbildningen.
– Strategisk kommunikation har vissa likheter med utbildningar inom medie- och kommunikationsvetenskap, men har också inriktningar som inte finns i MKV i lika stor utsträckning, som till exempel risk- och kriskommunikation, public affairs och varumärkeskommunikation. Bredden av kompetenser som man får med sig gör att det är en utbildning som intresserar många, säger Marja Åkerström.
Att deras program ökat så mycket i popularitet sedan förra året tror hon också har att göra med att digitala kompetenser har fått en ökad betydelse i omvärlden, där programmet har en särskild grupp rådgivare som håller koll på vad som händer i branschen och ser till att utbildningen är uppdaterad.
Marja Åkerström är studierektor för grundutbildningen på Institutionen för strategisk kommunikation vid Lunds universitet.
Magasin K har tidigare berättat att konkurrensen om jobben i kommunikationsbranschen är stor och kommer fortsätta vara det. DIK:s prognos, som sträcker sig till 2028, visar på en tuff arbetsmarknad för nyutexaminerade och att den pågående lågkonjunkturen sannolikt också gör att arbetslösheten stiger, särskilt i privat sektor.
Att det ändå är fler studenter som vill utbilda sig inom kommunikation tror Daniel Lövgren, som undervisar på Uppsala universitets kandidatprogram i medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik, helt enkelt beror på att fler söker sig till högskolan när det är svåra tider på arbetsmarknaden.
– De är bistra tider ganska brett, med många branscher där det är svårt att få jobb. Och när arbetsmarknaden är tuff tenderar ansökningarna till högre utbildning att öka. Att det söks till våra program är inte heller konstigt, inte minst då det både är ett relevant och intressant ämne.
Daniel Lövgren är universitetslektor vid Institutionen för informatik och media vid Uppsala universitet. Tidigare var han studierektor för institutionen.
Kandidatprogrammet är sedan flera år tillbaka kommunikationsutbildningen i landet med flest sökande, 1 491 i år. Programmet är också ett av de med högst söktryck, 23 sökanden per plats.
Att det ser ut så tror Daniel Lövgren, likt Marja Åkerström, har att göra med att de inte bara utbildar kommunikatörer.
– Du kan bli kommunikatör, men du kan också jobba inom offentlig sektor, bli medieanalytiker eller projektledare. Det är jätteviktigt att chefer har kommunikativa kunskaper. I min värld är kommunikation inte bara ett verktyg – det är också en grundläggande förutsättning för en förståelse för hur vår omvärld fungerar och hur människor interagerar. Det är det vi utbildar.