Konkurrensen om jobben inom PR- och kommunikationsbranschen är stor och kommer fortsätta vara det, enligt Sacos nya rapport ”Framtidsutsikter” där DIK bidragit med prognosen för kommunikatörer. Rapportens prognos, som sträcker sig till 2028, visar på en tuff arbetsmarknad för nyutexaminerade i sektorn. Den pågående lågkonjunkturen kommer sannolikt också att göra att arbetslösheten stiger, särskilt i privat sektor.
– I jämförelse med för ett år sedan finns det betydligt fler duktiga personer tillgängliga som söker jobb idag, bland de profilerna så är det framför allt marknadsförare och webbredaktörer som vi sett ökat inflöde av, mycket för att vi till viss del söker den typen av profiler löpande, säger Emma Lindén, vd på contentbyrån Curious Mind.
Anställda på byrån jobbar som contentkonsulter vilket innebär att Curious Mind letar efter personer som är duktiga på att hantera rollen som konsult och inte bara sin egen expertis.
– Sett till kommunikatörsyrket och de projekt som vi involveras i, behövs en stark förståelse för den digitala arenan och dess snabba förändring, och även kunskaper om hållbarhet och hur ditt jobb påverkar vår omvärld, säger Emma Lindén.
Emma Lindén, vd på Curious Mind, har sett ett ökat inflöde av marknadsförare och webbredaktörer bland ansökningarna till byrån.
Även i offentlig sektor är digital kompetens det som efterfrågas.
– De kommande åren handlar det om användbarhet, berättande, UX och att visa hur arbetet skapar nytta och värde för våra målgrupper. Vi behöver också ha kommunikatörer som är rådgivare internt för att stötta verksamheterna i att vara mer kommunikativa. I dessa tider med stora förändringar i arbetssätt inom bland annat hälso- och sjukvården är det avgörande för att lyckas, säger Hanna Brogren som är kommunikationsdirektör i Region Stockholm.
Även Jenny Erkholm, kommunikationsdirektör i Västra Götalandsregionen, ser ett behov av kommunikatörer som kan coacha chefer och ha en dialog för att utveckla kommunikativt ledarskap.
– Och att man har kunskaper kring den digitala utvecklingen som ständigt pågår och att vara bra på att utveckla och värdera användandet av digitala kanaler, säger Jenny Erkholm.
Under rubriken kommunikationsyrken i Sacos rapport, där DIK som Sacoförbund tagit fram prognos och underlag, ryms en mängd olika yrken och titlar, som informatör, webbredaktör, PR-konsult, kommunikationsstrateg och omvärldsbevakare. Så även om konkurrensen är stor generellt kan det tvärtom vara brist på arbetskraft när det gäller vissa inriktningar och kompetenser.
Det kan alltså vara en fördel att inte vara för mycket generalist, menar Hanna Brogren.
– Det gäller att vara uppdaterad som kommunikatör, nya specialistroller kommer till hela tiden. Det finns ganska många som är generalister och kan lite om mycket och de är inte så efterfrågade idag. Även om du är på en liten arbetsplats där du behöver vara ”all-round” behöver du ha specifika och uppdaterade kunskaper om verksamheten och vilka målgrupper som är prioriterade, säger hon.
Hanna Brogren var tidigare vd för Sveriges Kommunikatörer. Idag är hon kommunikationsdirektör i Region Stockholm.
Vilken kompetens är då mest eftertraktad just nu och på fem års sikt? Emma Lindén på Curious Mind lyfter precis som Hanna Brogren olika specialistroller.
– Specialistroller som UX-writers är eftertraktat och ser ut att fortsätta vara det under en tid framåt, säger Emma Lindén.
SCB:s statistik visar att det ungefär finns 19 500 yrkesverksamma informatörer, kommunikatörer och PR-specialister på arbetsmarknaden. Enligt Universitetskanslersämbetet tar ungefär 1 000 personer examen inom medie- och kommunikationsvetenskap varje år. Och enligt Sacos rapport finns alltså inte jobb till alla.
– Det är jätteviktigt att bygga sitt eget varumärke genom att jobba med sitt nätverk, vara tillgänglig och synlig på till exempel plattformar som Linkedin. Konkurrensen är tuff och det är inte lika många bolag som vågar anställa idag, säger Emma Lindén.
Hanna Brogren tipsar nyexade kommunikatörer att sätta upp mål för sig själva:
– Målet kan vara en bransch du vill till, en specialitet inom kommunikation som du vill fördjupa dig i eller en roll du vill ha. Lär dig om den bransch du är intresserad av. Har du möjlighet att vara praktikant kan det vara en väg in på olika arbetsplatser.
– Ett annat tips är att skaffa dig ett nätverk där du kan öka din kunskap, prata ”verkstad” och dela erfarenheter. För mig har det varit värdefullt i alla år, säger Hanna Brogren.
Tufft även för musei- och kulturmiljöyrken
Sacos rapport ”Framtidsutsikter. Här finns jobben för akademiker år 2028” tittar på arbetsmarknaden fem år framåt i tiden. DIK har som Saco-förbund bidragit med prognoserna för kommunikatörer, bibliotekarier och musei- och kulturmiljöyrken. Enligt rapporten har de som väljer en utbildning inom vård, skola och omsorg, alternativt ett yrke inom teknik, IT eller naturvetenskap bäst framtidsutsikter att få jobb 2028. Även bibliotekarier kommer det vara efterfrågan på. Både kommunikatörer och bland musei- och kulturmiljöyrken bedömer DIK och Saco att konkurrensen kommer vara hård.