Branschorganisationen Sveriges Kommunikatörer har samlat fjorton experter inom kommunikationsfältet i ett så kallat trendråd – tanken är att gruppen ska spana på omvärldens rörelser och hur de kan påverka kommunikationsyrket. I rådets första rapport listar man tio olika trender som kan få betydelse för branschen.
– Att trendspana handlar om mer än att hitta nästa spännande grej, vi kommunikatörer måste ständigt titta runt hörnet för att förstå och nå våra målgrupper, precis som samhället i övrigt är ju också de i ständig rörelse, säger Niklas Kjellberg, deltagare i trendrådet och press- och kommunikationsansvarig på Utbetalningsmyndigheten, i ett pressmeddelande.
I trendrapporten konstaterar gruppen att kommunikatörerna måste vara beredda på mindre uppmärksamhet: ”När mer innehåll än någonsin skapas på nätet minskar det uppmärksamhetsförmågan drastiskt”. En annan trend är att äldre målgrupper blir viktigare i takt med att 60-plussarna blir fler.
Gruppen pekar också på att ”mjukt, varmt och fluffigt” är på frammarsch. ”Taktila format, merch och maskotar gör varumärken mer personliga”. Två trender som går hand i hand är ökad användning av AI som i sin tur ökar behovet av en människa bakom kommunikationen. När tekniken används i högre grad kommer kommunikatörerna att kunna lägga tid på det som AI inte klarar av: mänskliga relationer.
Som Magasin K skrivit om tidigare ställs ofta orimliga krav på kommunikatörer och enligt rapporten kommer förväntningarna på universalkommunikatören att öka. Med det ett sämre ekonomiskt läge kan kommunikatörerna förvänta sig att en och samma person ska stå för dataanalys, strategisk planering och digital spridning. Gruppen konstaterar också att kommunikatörernas roll i ett allt mer polariserat samhälle blir viktigare för att främja dialog i olika samhällsfrågor.
– Vi står vid en tidpunkt där kommunikationen är mer avgörande än någonsin. Men också mer utmanande. Att förstå och använda de nya verktygen – och samtidigt hålla fast vid de mänskliga värdena – är vad som kommer att göra skillnad, säger Caroline Thunved, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer i ett uttalande om rapporten.