Hoppa till innehåll
Platsannonser
Kontakt/tipsa
Annonsera
Om Magasin K
Magasin K Chef
Aktuellt

Nationalmuseums nya chef: ”Man får inte sätta sig på höga hästar”

Regeringen har utsett Patrick Amsellem till ny överintendent och chef för Nationalmuseum. Till Magasin K säger han att breddat tilltal är en nyckel för att komma till rätta med museets vikande besökssiffror.

  • Rebecka Gordan
  • 2 november 2023
Patrick Amsellem

Patrick Amsellem tillträder den 8 januari 2024.

Foto: Rebecka Gordan

Det var på torsdagseftermiddagen som kulturminister Parisa Liljestrand (M) meddelade att regeringen anställer Patrick Amsellem som överintendent och chef för Nationalmuseum 8 januari nästa år, ett förordnande som löper fram till januari 2030.

Patrick Amsellem är för närvarande generaldirektör för Statens konstråd, har tidigare varit chef för Skissernas museum och intendent vid Brooklyn Museum of Art samt disputerat i konsthistoria vid New York Institute of Fine Arts.

Under Kulturdepartementets pressträff underströk Patrick Amsellem att han vill att Nationalmuseum ska bli en levande mötesplats och möta en ny publik. När Magasin K frågar hur det ska gå till säger han att han inte vill gå in på detaljer innan han hunnit möta museet och dess personal, men tillägger sedan att det kan handla om att bjuda in ”andra grupper”, som civilsamhället.

– I min värld – för att man ska lyckas att nå nya målgrupper – så måste man våga inleda nya typer av samarbeten. Man måste våga bjuda in människor att dela det här fantastiska. Det är en inledande tanke.

Nationalmuseum har haft vikande publiksiffror under hösten, hur vill du vända den trenden?

– Nationalmuseum har en enorm potential. Man vänder inte en sådan trend över en natt, det kommer att ta tid. Men för mig handlar det mycket om vad har man för tilltal som kulturinstitution. Jag har alltid brunnit för tillgängliggörande, den här känslan av att det finns så många som säger att ”konst, det är inte för mig, det är inte min värld”. Men där det i själva verket är så att konsten är för alla. Och då handlar det om att i den förmedlingen som man gör, i det sätt som man närmar sig potentiella målgrupper, så får man inte sätta sig på höga hästar.

Utveckla det!

– Jag tycker att man har ett ansvar som offentligt finansierad konstinstitution att vara ödmjuk, att bjuda in publiken, och det handlar om tilltal i alla kanaler. Det handlar om hur man blir bemött som besökare när man går upp för trappan in på museet. Om hur museet möter betraktaren i gatuplanet, på hemsidan, ute i landet.

– Alla de här sakerna handlar om tilltal. Och jag har alltid varit intresserad av att bredda tilltalet. Jag vill göra saker tillgängliga – utan att göra avkall på innehållet, det är viktigt att säga. Vi som jobbar med de här sakerna har ansvar att klara av både och.

Förutom vikande besökssiffror har Nationalmuseum också tuffa ekonomiska utmaningar framför sig –­ hur kommer det sig att du sökte den här tjänsten?

– Jag har aldrig skylt tuffa utmaningar. Jag hade inte sökt det här jobbet om jag inte trott att det går att vända den här trenden, att det går att göra Nationalmuseum till den här riktigt lysande juvelen som är till för alla, som glänser för alla.

Apropå kommande kostnadsökningar – vilka åtgärder ser du kan komma i fråga?

– Det kan jag inte säga. För att jag ska kunna svara på det måste jag varit på museet i åtminstone, jag skulle säga, två månader. Möta personalen, titta på varenda aktivitet i budgeten – det tar tid. Och jag måste få den tiden.

Vilka är de viktigaste erfarenheterna som du tar med dig in på Nationalmuseum?

– Det jag har med mig är en lång erfarenhet av att jobba med ett breddat tilltal, att jobba med befintliga samlingar på ett kreativt sätt och med en diversifierad finansiering.

Vad innebär en diversifierad finansiering för dig?

– Som på Skissernas museum – hela det förändringsarbetet var i princip helt finansierat av externa medel. När vi började det arbetet visste jag att det var enda chansen att göra det hållbart på sikt, utan att museet skulle få en alltför hög hyra. Det skulle varit möjligt för Nationalmuseum för tjugo år sedan, inte i dag. Men så måste man tänka.

Läs också:
”Kan försvåra för Nationalmuseum att låna in konst”
Nationalmuseum
  • Rebecka Gordan
  • 2 november 2023
Skriv ut

Ämnen i artikeln:

  • Museer, Nationalmuseum

Liknande läsning:

Aktuellt

Regioner och kommuner ökade kulturutgifterna – staten minskade

Hallands museum
Aktuellt

Anställda vittnar om låg beredskap i biblioteks- och museisektorn

Kungliga bibliotekets läsesal
Intervjuer

”Vi som museum måste låta olika berättelser mötas”

Malin Jogmark
Aktuellt

Facket om Amos Rex: ”Exceptionell situation”

Amos Rex

Nytt om folk:

Martina Johansson blir ny kommunikationschef på Bokmässan.

Sofia Rydgren Stale är ny ordförande för Saco.

Katarina Larsson blir ny kulturchef i Örnsköldsvik.

Gunilla Eliasson blir tf museichef på Bohusläns museum.

Pia Borrman tilldelas Bengt Hjelmqvist-priset.

Mest läst:

Till platsannonser

Söker du nytt jobb inom kultur eller kommunikation? Här hittar du lediga tjänster.

Tipsa redaktionen

Magasin K tar gärna emot tips från läsarna – kontaktuppgifter till oss hittar du här.

Kulturens finansiering

Skuggbudget kultur
Aktuellt

Så mycket vill oppositionen lägga på kulturen

Parisa Liljestrand
Foto: TT
Aktuellt

Kulturbudgeten 2026 – nu lägsta andelen sedan 2000

matchningssystem
Foto: TT
Aktuellt

Regeringen vill underlätta för privat kulturfinansiering

Lars Amreus
Aktuellt

Sponsoravtal ska stötta Vasamuseet – men mer privata pengar behövs

breddad finansiering
Aktuellt

Kulturministern: ”Inget svepskäl för att försvaga den offentliga finansieringen”

sponsring museer
Aktuellt

Museerna om sponsring: ”Visat sig vara svårt”

Privat kulturfinansiering
Aktuellt

Det kan ökad privat kulturfinansiering innebära i praktiken

Karin Borgkvist Ljung
Åsikter

”Riksarkivet riskerar att förlora sin kompetens och sitt samhällsuppdrag”

Riksarkivet ska vara en levande kunskapsinstitution. Men med en successiv förlust av yrkeskunskap, minskade öppettider för forskare och färre samarbeten med skolor riskerar myndigheten att bli en administrativ rest, skriver Karin Borgkvist Ljung, tidigare enhetschef vid Riksarkivet.
Krav kommunikatörer
Aktuellt

Kraven ökar på kommunikatörerna

Hög arbetsbelastning, ökade krav och en förväntan på att vara en allt-i-allo. I en ny rapport från DIK berättar kommunikatörer om en pressad arbetsvardag.
Karlskrona
Aktuellt

Bristande underhåll av kulturfastigheter

Statens Fastighetsverks underhållsarbete av kulturhistoriska fastigheter är eftersatt, enligt en ny rapport från Riksrevisionen. Granskningen konstaterar också att trots miljonöverskott så tar SFV överlag inte ut oskäliga hyror.
Anslag
Åsikter

”Inkludera det fria kulturlivet i den nya hyresmodellen”

Regeringen har skapat en finansiell rävsax för kulturlivet. Att Statens Fastighetsverk tillåts driva upp hyrorna till kommersiella nivåer samtidigt som de gör mångmiljonvinster, visar på en grundläggande brist i statens styrning. Reformen för intäktsjusterad hyra måste omfatta alla, skriver Anna Efraimsson, chef för Moderna Dansteatern.
Kultur friskvård
Aktuellt

”Hög tid att kultur godkänns som friskvård”

Kultur kan också vara friskvård. Det anser Piteå konserthus som erbjuder anställda på lokala företag ett obegränsat antal kulturupplevelser under ett år.
ny chef på Kulturrådet
Aktuellt

Uppgifter om medarbetare läckte vid dataintrång

Personuppgifter som lön, frånvaro och hemadress för medarbetare på Kulturrådet kan ha hamnat hos obehöriga efter det stora dataintrånget hos myndigheten.
Fler artiklar

Aktuella ämnen:

Studieförbund (1) Myndigheten för Kulturanalys (1) Museer (1) Kulturpolitik (1) Kommunikation (1)

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Varje vecka skickar Magasin K ett nyhetsbrev med veckans viktigaste artiklar från tidningen och andra tips. Medlemmar i DIK får automatiskt nyhetsbrevet. Är du inte medlem så anmäler du dig till nyhetsbrevet här.


Personuppgiftspolicy

Aktuellt
På jobbet
Intervjuer
Åsikter
Nyhetsbrev
Om Magasin K

Magasin K är en tidning för DIK:s medlemmar och andra som är intresserade av utvecklingen och villkoren inom kultur, kommunikation och i kreativ sektor. Artiklar och bilder är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden. Citera oss gärna men ange källan.

Kontakt

Har du ett tips som du vill att Magasin K ska skriva om? Hör av dig direkt till någon av oss som jobbar på tidningen eller mejla redaktion@magasink.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare:

Susanne Claesson
susanne.claesson@magasink.se
08-480 040 41

Annonsera

Vill du nå anställda, egenföretagare och studenter inom kultur- och kommunikationsbranschen? Då ska du annonsera på magasink.se och i vårt nyhetsbrev som når 18 000 prenumeranter. Kontakta annons@dik.se för bokning av annons.

© Magasin K, 2025

Personuppgiftspolicy

Producerad av Torino

Aktuellt
På jobbet
Nytt om folk
Intervjuer
Åsikter
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Kontakt
Nyhetsbrev
Chef