En ny enkät från Stockholms stad visar att 71 procent av eleverna i den kommunala grundskolan hade tillgång till en fackutbildad bibliotekarie, lärare eller någon annan med relevant utbildning i skolbiblioteket under läsåret 2024/25. 66 procent hade tillgång till en bemanning minst på halvtid och 35 procent till en fackutbildad bibliotekarie.
– För det är det som vi helst vill att man ska ha: examen inom biblioteks- eller informationsvetenskap, säger Petra Nergårdh, chef för personal och kompetensförsörjning på utbildningsförvaltningen i Stockholms stad.
Totalt är det i dagsläget 18 av 140 grundskolor som har mycket låg eller ingen bemanning av sina skolbibliotek. Gymnasieskolornas bemanning har inte kartlagts lika grundligt, men 21 av stadens 26 gymnasieskolor har en befattning med en skolbibliotekarie.
Några särskilda ekonomiska incitament eller riktlinjer kring antalet elever eller skolor per heltidstjänst, som i Göteborg, har inte Stockholm, säger Petra Nergårdh. Däremot strävar staden efter att alla som vill ska arbeta heltid.
Men när Magasin K går igenom platsannonserna som Stockholms stad haft ute sedan skolminister Lotta Edholm (L) meddelade att regeringen går vidare med kravet på bemannande skolbibliotek till lagen trädde i kraft visar det sig att 9 av stadens 23 skolbibliotekarieannonser är på deltid.
– Det är en hög andel och det speglar inte hur det är generellt, över 90 procent av våra medarbetare jobbar heltid. Sedan är det klart att en liten F-3-skola med 100 elever kanske inte har möjlighet att ha en egen skolbibliotekarie på heltid. Utan de prioriteringarna, vad som blir bäst för eleverna, gör ju rektor.
– Men det händer också att skolor delar på en heltidsanställd bibliotekarie eller att skolbibliotekarien har en heltidsanställning och delvis arbetar med något annat, tillägger Petra Nergårdh.
I Stockholm är det nästan en tredjedel av eleverna som ännu inte har tillgång till kvalificerad bemanning i sitt skolbibliotek. Vad säger du om det?
– Vi tycker det är positivt att det är drygt 70 procent av eleverna på våra grundskolor där man redan nu uppnår de nya lagkraven. Men vi är ju inte framme, utan självklart måste vi fortsätta tills det blir hundra procent.
Hur kommer det sig att ni inte är där än?
– Dels så har det inte varit så lätt att rekrytera fackutbildade bibliotekarier. Vilket blivit tydligare när vi nu gjort om våra kravprofiler till en följd av ny nya skolbibliotekslagen, där vi tydliggjort att vi i första hand söker fackutbildade bibliotekarier och hur viktigt det är.
– Sedan så är det också en ekonomisk fråga hur väl bemannat ett skolbibliotek är. Rektor behöver göra prioriteringar inom sin budget. Så det kan säkert också ha haft påverkan. Men jag är positiv till hur långt vi kommit.
Hos vem ligger ansvaret för att lagens krav inte uppfylls nu när skolorna startar?
– Varje rektor har ansvar och stor frihet att organisera och bemanna sin skola. Självklart har vi på den centrala förvaltningen också ett ansvar att stötta och styra skolorna, att arbeta i den här riktningen så att alla våra skolor uppfyller skollagen. Men det är varje rektor som själv bemannar sin skola och som gör prioriteringarna inom sin budget.

