En dokumentär från den qatariska tv-kanalen Al Jazeera, som anklagar svenska myndigheter för att omhänderta barn på lös grund, lades ut för några veckor sedan. Dokumentären har ett liknande budskap som den så kallade LVU-kampanjen, som 2021 tog fart på arabisktalande sociala medier-konton och som pekades ut av Myndigheten för psykologiskt försvar som ett försök att vilseleda och skapa misstro mot svenska myndigheter. Desinformationskampanjen gjorde att föräldrar och barn undvek kontakt med socialtjänsten, och att socialtjänstmedarbetare blev utsatta för hot och hat.
Socialstyrelsens kommunikationsdirektör Linda Corsvall, som Magasin K tidigare har pratat med om myndighetens kommunikationsarbete kring kampanjen, menar att de är bättre rustade idag.
– Nu har vi en helt annan koll, vilket känns tryggt och stabilt. Vi har kvar samma arbetssätt och organisation som när det var som högst tryck på kampanjen. Vi initierade myndighetssamarbeten och omvärldsbevakning tidigt, och allt det rullar på.
Dokumentären kan enligt vissa bedömare leda till att LVU-kampanjen mot Sverige tar ny fart. Men varken Socialstyrelsen eller Myndigheten för psykologiskt förslag ser någon större spridning av materialet, på det sätt som liknande material har fått tidigare, och man har inte sett någon ökning av hat och hot. Därför har Socialstyrelsen heller inte behövt skruva på sin beredskap, berättar Linda Corsvall.
– Vi har, som innan, en grupp hos oss och vår byrå som följer vad som händer, och vi har samverkan med myndigheter och med SKR. Tillsammans bevakar vi vad som händer, och om något nytt sker så går vi in i det systemet.
”Det är bra att vi inte har stannat upp, utan att vi finns Snapchat och Tiktok och fortsätter i samma takt.”
Desinformationskampanjen om LVU pågår fortfarande lågintensivt, därför poängterar Linda Corsvall att Socialstyrelsen långsiktiga arbete är det stora jobbet. Det handlar om att, bland annat tillsammans med kommunerna, jobba med tillitsskapande.
– Vi fortsätter att se till att information är enkel och tillgänglig att ta till sig.
Socialstyrelsen har löpande kommunikation i kanaler som Tiktok och Snapchat, med riktad information till ungdomar och föräldrar.
– Det är bra att vi inte har stannat upp, utan att vi finns där och fortsätter i samma takt.
Al Jazeera-dokumentären har nu legat ute i tre veckor på en låst plattform, men om det skulle bli hög spridning och fler tar till sig budskapet, kan det faktum att den är paketerad som en dokumentär göra att oron förstärks, säger Linda Corsvall.
– Jag tycker att det är viktigt att lyfta att vi inte har någon större spridning just nu, men vem vet vad som händer framöver.