Psychological detachment. Så kallas det när man kan koppla bort jobbet mentalt under sin fritid – en av de viktigaste faktorerna för att motverka stress. Just detta kan vara särskilt svårt för chefer. Det menar Niclas Almén, stressforskare och psykolog som skrivit boken Återhämtningsguiden – må bra trots stress och press.
– Ofta finns inte samma naturliga ”nu är jag klar för dagen” när man har ett chefsuppdrag. Sannolikheten ökar för att jobbet pågår i huvudet dygnet runt, hjärnan får ingen frizon och det gör återhämtning omöjligt.
Det går dock att göra någonting åt, eftersom chefer är just chefer. Även om det kan vara lätt att glömma bort innebär rollen ofta fördelar som är starkt kopplade till återhämtning och välmående, som autonomi och handlingsutrymme.
– Använd det! Se återhämtning som en nödvändig sak, precis som en elitidrottare måste vila musklerna för att ta till sig av sin träning, säger Niclas Almén.
– Du behöver det för att kunna vara kreativ och schysst, inte bara mår du själv bättre och blir en bättre chef – man blir en bättre människa om man återhämtar sig.
Så gör du – stressforskaren guidar
Lämna jobbet på jobbet
Hur motverkar man att jobbet ockuperar hjärnan dygnet runt? Ockupera hjärnan med något annat! Boka in engagemang på fritiden som tvingar dig att släppa arbetet.
– Att krascha i soffan kan behövas ibland, men passivitet kan göra att huvudet fortsätter mala. Vi blir besvikna på oss själva, livet känns tråkigt och när man är depressiv är man inte avslappnad – tvärtom aktiveras stressystemet, säger stressforskaren.
– Umgås med vänner eller gör annat som du tycker ger ett bra livsinnehåll. De flesta vet vad de mår bra av. Då känner vi oss nöjda när vi går och lägger oss och är vi sugna på att jobba när vi vaknar.
Se lunchrummet som jobb
Alla har en åsikt om dig, alla vill ha något av dig och de flesta gillar inte att ha en chef över huvud taget. Att som ansvarig chef befinna sig i ett rum med medarbetare innebär därför sällan återhämtning, menar Niclas Almén.
– Det är lätt att tänka att fika och luncher är avslappning, men som chef kan tiden i lunchrummet snarare ses som jobb. Det kan stärka relationen med medarbetarna, men du behöver ytterligare tid under dagen för just återhämtning.
Använd din autonomi
Möjligheten att påverka på arbetsplatsen har stor betydelse för vår upplevda stress, vilket är fördelaktigt för dig som chef. Se över dina arbetsdagar – när har du mest energi, när passar det bättre med mindre krävande uppgifter? Försök även ge medarbetarna handlingsutrymme.
– Är det möjligt att ta rast när man behöver det, istället för att det alltid ska ske klockan 10.15? Den här typen av frihet ökar känslan av “jag styr mitt liv”, det ger meningsfullhet och trygghet vilket främjar återhämtning.
Gör tvärtom
En person som pratat med människor hela dagen kan behöva vara tyst och ensam en stund efter jobbet. Variation bör också finnas med genom själva arbetsdagen, understryker Niclas Almén.
– Ha inte medarbetarsamtal en hel dag, kör tre på förmiddagen och gör administrativa uppgifter på eftermiddagen. Att bara mata på med samma sak går inte särskilt länge, vi behöver kontraster.
Dagliga oaser
Ställ dig frågan: Är jag avslappnad? Se till att du har en stund på förmiddagen, eftermiddagen och kvällen varje dag där du kan svara ja på den frågan. Niclas Almén betonar att vad du gör, dansar till en bra låt eller sätter dig på en bänk i solen några minuter, är mindre viktigt.
– Mikroåterhämtning hjälper dig att få en högre tröskel när en ny kravsituation uppstår.
Inventera ditt övriga liv
Utmattning uppstår oftast när vi tampas med press och stress både på jobbet och på fritiden. Har du hög belastning hemma, med mycket oro och konflikter, blir toleransen för stress på arbetsplatsen låg – och vice versa. Vi behöver få slappna av någonstans, menar Niclas Almén, som uppmuntrar till att se över om det finns element i ditt privatliv som kan förändras.