Jag läser i en artikel i Magasin K att specifika yrkestitlar skulle stärka kommunikationsyrket. Det är helt enkelt svårt för omgivningen att förstå vad en kommunikatör gör. Sveriges kommunikatörers vd Caroline Thunved gör jämförelsen mellan kommunikatörernas varierande roller med hantverkarnas olika roller. Hantverkare är ju ett samlingsnamn för en rad kompetenser, men du skulle ju aldrig be målaren att skruva ihop avloppet eller dra strömmen.
Precis på samma sätt förhåller det sig med kommunikatörer. Visst är många av oss generalister som är hyfsade på det mesta, men ska du ha en specialist som är riktigt vass på copywriting eller någon som är grym på film så är det med största sannolikhet inte samma person. Ändå efterfrågar många jobbannonser att du ska behärska båda kompetenserna lika bra.
Jag läste nyligen om en jobbannons för en kommunikationschef, som förutom att vara ledare och expert även förväntades “sortera böcker i ett källarförråd”. Och jag har stött på liknande annonser vid ett antal tillfällen.
Ett företag söker en marknadskoordinator som förutom att ha en högskoleexamen inom kommunikation eller marknadsföring även ska ha 2 års arbetslivserfarenhet. Den sökande “måste tycka det är kul när vardagen är lite galen, när du får ta vissa saker ”på uppstuds” men ändå att du försöker ligga steget före och ha superkoll”. Men det slutar inte där utan den sökande ska även “ha färdigheter i grafisk design, kan hantera webbplatser och sociala medier” samtidigt som du är “magisk på att kommunicera, muntligt såväl som skriftligt för både engelska och svenska”. Ja, vad ska man säga…
I slutet på annonsen står att marknadskoordinatorn även förväntas vara “växelansvarig och kontaktperson för IT” ansvara för “kontorsrelaterade uppgifter inkl. Styrelsemöten” (vad kontorsrelaterade uppgifter innebär framgår dock inte och jag misstänker att man inte per automatik blir medlem i styrelsen) samt “andra företagsrelaterade uppgifter, som tex frukost, catering, inköp av kontorsmaterial m.m.”. Som om man inte hade tillräckligt att göra.
Så är det specifika yrkestitlar som kommer att lösa problemet eller är det bättre rekrytering? Kanske behöver vi helt enkelt bli bättre på att säga nej?
Ebba Friis, kommunikationsstrateg och grafisk formgivare.