Hoppa till innehåll
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Till Magasin K
Kontakt/Tipsa
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Guider

Kompetensbaserad rekrytering – så gör du

Anställer du den som är bäst lämpad för jobbet – eller den som är mest lik dig? Med en särskild rekryteringsmetod maximerar du chansen att anlita den som faktiskt kommer tillföra mest, även om personen gör ett halvdant första intryck.
  • Sophie Stigfur
  • 7 oktober 2024
Kompetensbaserad rekrytering

Kompetensbaserad rekrytering handlar bland annat om att se till att den bäst lämpade personen för jobbet också får det – inte den som är duktig på att vara i en intervjusituation, eller har samma humor som chefen.

Foto: Istock

– Som chef kan man vara pressad och göra det som upplevs minst jobbigt här och nu. Men att prioritera rekryteringsprocessen är att göra både sig själv och verksamheten en stor tjänst.

Det säger Malin Lindelöw, filosofie doktor i psykologi. Hon är expert på kompetensbaserad rekrytering och har skrivit flera böcker om metoden, som ska se till att den bäst lämpade personen för jobbet också får det – inte den som är duktig på att vara i en intervjusituation, eller har samma humor som chefen.

– Vi kan lätt bli förtjusta i någon snabbt, det är svårt att sätta fingret på det där. Men vi kan tro att någon har en förmåga som den faktiskt inte har, och tvärtom. Kanske är det något med personen som skaver just i mig och så får personen aldrig chansen – fast att alla som jobbat ett tag vet att många vinner i längden.

”Vi kan tro att någon har en förmåga som den faktiskt inte har, och tvärtom.”

Malin Lindelöw beskriver det som en evidensbaserad rekryteringsmetod där man försöker maximera effekterna av det man vet fungerar och minimera effekterna av det man vet inte fungerar.

– I grunden handlar det om att arbeta mer systematiskt och få fokus på rätt saker genom hela processen, istället för att rekrytera lite slentrianmässigt på en gammal annons eller försöka hitta någon som liknar personen som haft positionen tidigare. Det handlar om att stanna upp och tänka: vad behöver vi komplettera på vår arbetsplats?

Malin Lindelöw

Malin Lindelöw har bland annat skrivit böckerna “Kompetensbaserad rekrytering” och “Vald på en tiondels sekund”. Foto: Carola Björk

Kompetensbaserad rekrytering är också ett sätt att minimera diskrimenering, eftersom processen fokuserar på arbetets förutsättningar och på vilket sätt den sökande kan bidra.

– Alla vinner på det. Företaget kan leverera bättre verksamhet, arbetsmiljön vinner på att kollegorna får bättre förutsättningar med rätt kollega på rätt plats, cheferna kan arbeta med att utveckla verksamheten istället för att lösa problem som uppstår. Den som rekryteras vinner också, att hamna på fel plats med ett jobb man inte passar för är förskräckligt, säger Malin Lindelöw.

Kompetensbaserad rekrytering – enligt experten

Gå igenom vilka egenskaper och kunskaper som är viktiga för uppdraget. Vad vill du att personen ska bidra med?

– Jag rekommenderar att involvera brett i det här skedet. En chef ser inte allt, det är väldigt värdefullt att få perspektiv från de personer som exempelvis ska jobba under den man rekryterar. Diskutera med alla som berörs av rekryteringen.

Ställ en kravspecifikation utifrån det du har kommit fram till. Precisera, om “samarbetsförmåga” är viktigt – tydliggör också på vilket sätt. Exempelvis: “löser konflikter på ett konstruktivt sätt”.

Förbered intervjufrågor som täcker in allt utifrån kraven som ställts. Kompetensbaserad intervjuteknik handlar om beteende: fråga om konkreta situationer som personen har varit i och hur den har hanterat det.

– Om du vill ta reda på om personen är duktig på att planera så kan du fråga: när hade du senast mycket att göra? Varför hade det blivit så? Hur gjorde du för att lösa det och vad blev resultatet?

Ställ frågorna likvärdigt till alla sökande och håll dig till det du har förberett.

– Kanske får man snabbt känslan att det här är inget för oss, eller börjar tumma på det man förberett eftersom personen berättar något spännande. Men var försiktig med snabba bedömningar och håll i strukturen, säger Malin Lindelöw.

Använd fler bedömningsmetoder än intervjuer. Malin Lindelöw rekommenderar arbetsprover som komplement – exempelvis en skrivuppgift för ett skrivande jobb –då det visat sig ha högt prognosvärde för hur väl personen faktiskt passar för positionen.

– Det kan tydliggöra vilka som är bra på att skapa ett bra intryck, men som kanske inte är lika duktiga på att göra. Personer som inte kommer till sin rätt i en intervju får också chans att visa sina förmågor.

Tänk kompetensbaserat även när du följer upp referenser. Nöj dig inte med “han är trevlig”, be om konkreta exempel utifrån det som framkommit under intervjun.

Använd dig systematiskt av den kravspecifikation du ställt i början när du ska fatta ditt beslut – det är ingen idé att ha en specifikation om du ändå ska gå på magkänsla. 

Läs också:
Exitsamtal – så gör du
Exitsamtal
  • Sophie Stigfur
  • 7 oktober 2024

Ämnen i artikeln:

  • Ledarskap, Rekrytering

Liknande läsning:

Christian Uhr
Guider

”En krisplanering är ovärderlig när det väl gäller”

Guider

”En krisplanering är ovärderlig när det väl gäller”

Christian Uhr
Jennie Zetterström
Guider

Så lyckas du i intervjun – medieexpertens bästa tips till chefer

Guider

Så lyckas du i intervjun – medieexpertens bästa tips till chefer

Jennie Zetterström
Hybrida arbetslivet
Guider

Så förändras ledarskapet i det hybrida arbetslivet

Guider

Så förändras ledarskapet i det hybrida arbetslivet

Hybrida arbetslivet

Mest läst

Andra läser

Guider
”En krisplanering är ovärderlig när det väl gäller”
Samtal
”Vi kan inte kompromissa med armlängds avstånd”
Guider
Så lyckas du i intervjun – medieexpertens bästa tips till chefer

Prenumerera på Magasin K Chefs nyhetsbrev

Varje månad skickar Magasin K Chef ett nyhetsbrev med journalistik för chefer inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Chefsmedlemmar i DIK får automatiskt nyhetsbrevet. Är du inte chefsmedlem så anmäler du dig till nyhetsbrevet här.



Personuppgiftspolicy

Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Om Magasin K

Magasin K är en tidning för DIK:s medlemmar och andra som är intresserade av utvecklingen och villkoren inom kultur, kommunikation och i kreativ sektor. Artiklar och bilder är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden. Citera oss gärna men ange källan.

Kontakt

Har du ett tips som du vill att Magasin K ska skriva om? Hör av dig direkt till någon av oss som jobbar på tidningen eller mejla redaktion@magasink.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare:

Susanne Claesson
susanne.claesson@magasink.se
08-480 040 41

Annonsera

Vill du nå anställda, egenföretagare och studenter inom kultur- och kommunikationsbranschen? Då ska du annonsera på magasink.se och i vårt nyhetsbrev som når 18 000 prenumeranter. Kontakta annons@dik.se för bokning av annons.

© Magasin K, 2025

Personuppgiftspolicy

Producerad av Torino