Hoppa till innehåll
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Till Magasin K
Kontakt/Tipsa
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Guider

Så kan chefer träna beredskap

Krig i Europa, cyberattacker, naturkatastrofer och våldsdåd. Oavsett organisation förväntas chefer kunna agera – inte bara reagera – när det oväntade inträffar.
  • Johanna Aggestam
  • 6 maj 2025
Alvinius

Aida Alvinius, professor i ledarskap och ledning vid Försvarshögskolan, kom från Bosnien för över 30 år sedan i samband med kriget. Hon tror att det har drivit på hennes kunskapstörst att ta reda på varför det blir krig.

Foto: Adrian Alvinius

–  Alla har ett ansvar, många reagerar ganska snarlikt vid kris och alla behöver bra ledarskap. Med den vetskapen i ryggen kan man som chef börja rusta sig, säger Aida Alvinius, professor i ledarskap och ledning vid Försvarshögskolan.

Hon har ett tydligt budskap: verklig beredskap börjar med relationer snarare än checklistor. 

– För att överleva en kris är sociala relationer helt avgörande. Inget annat.

Samtidigt är planer för krishantering viktiga och bör finnas på plats oavsett vilken typ av kris organisationen står inför. Aida Alvinius beskriver kriser i tre tydliga faser: före, under och efter.
Före krisen bör det finnas en aktuell krisplan, väl känd av alla medarbetare och anpassad efter organisationens verklighet. Vilka scenarier är sannolika? Vilka resurser och kompetenser finns? Vem ansvarar för vad och hur kommunicerar man internt och externt?

En effektiv krisplan omfattar mer än det självklara, menar Aida Alvinius.

– Man kan behöva tänka igenom vad man gör om man måste stanna kvar i byggnaden i flera timmar, eller om någon har diabetes. Det kan gälla små saker som man kanske inte alltid kan förbereda för, men som man åtminstone måste ha tänkt igenom.
Under krisen, i det akuta skedet, är chefens främsta uppgift att snabbt skapa en lägesbild, fatta beslut och noggrant dokumentera allt som sker. Att kommunicera är A och O, ovisshet är det värsta som kan inträffa, menar Aida Alvinius.

– Kommunikation är en symbol, att chefen visar sig, visar omtanke, talar om vad som har hänt och hur man ska gå vidare. Kommunikation blir en strategi för att klara ut ovissheten.

Även brist på information ska kommuniceras tydligt:

– Att säga ”vi vet inte allt än, men vi jobbar på det” skapar trygghet, säger Aida Alvinius.
Det är också viktigt att delegera ansvar. En utslagen chef hjälper ingen.

– Jag hört talas om chefer som jobbat i 36 timmar utan att äta. Det är inte hjältemod, det är ohållbart, säger Aida Alvinius.

Efter krisen behöver både känslomässiga och organisatoriska behov tas om hand. Medarbetare kan behöva professionellt stöd, avlastningssamtal eller bara en tydlig struktur för att gå vidare.

– Här är det viktigt att utvärdera vad som fungerade och vad man borde ha gjort annorlunda. De insikterna ska sedan tillbaka in i krisplanen – det är så vi bygger erfarenhet och bättre magkänsla, säger Aida Alvinius.

Att träna inför allvarliga situationer kan väcka obehag – men att ignorera riskerna skapar en falsk trygghet, säger Aida Alvinius. Tvärtom stärker träning känslan av trygghet och säkerhet, menar hon.

– Det är då man ser vilka medarbetare som blir handlingskraftiga och vilka som behöver mer stöd. Inte minst lär man som chef känna sina egna reaktioner och hur man funkar under press. Och när man övar lägger man grund för de där goda sociala relationerna, som är helt avgörande för hur man klarar en kris.

Aida Alvinius fyra ledord för krisledarskap

Dokumentera – Anteckna allt du gör under en kris, högt som lågt. Vem fattade vilket beslut, och varför? Det skyddar både dig och organisationen i efterhand, och leder till utveckling.

Distansera – Visa omtanke, men behåll lugnet. Ditt beteende styr teamets reaktioner.

Dialog – Informera hela tiden ditt team. Ovisshet är stressande, ofullständig information är bättre än tystnad.

Delegera – Du kan inte göra allt själv. Fördela ansvar: en pratar med media, en håller kontakt med personalen, en samordnar med myndigheter

  • Johanna Aggestam
  • 6 maj 2025

Ämnen i artikeln:

  • Ledarskap

Liknande läsning:

Motivera medarbetarna
Guider

Motivera medarbetarna – utan mikromanagement

Guider

Motivera medarbetarna – utan mikromanagement

Motivera medarbetarna
Magnus Forslund
Guider

Så bygger du en organisation med innovationskraft

Guider

Så bygger du en organisation med innovationskraft

Magnus Forslund
Svante Randlert
Guider

”Även tuffa beslut kan komma från ett varmt ställe”

Guider

”Även tuffa beslut kan komma från ett varmt ställe”

Svante Randlert

Mest läst

Andra läser

Samtal
”Man måste våga hålla i och hålla ut”
Samtal
”Det viktigaste som chef är att inte alltid gå före”
Guider
Så kan chefer träna beredskap

Prenumerera på Magasin K Chefs nyhetsbrev

Varje månad skickar Magasin K Chef ett nyhetsbrev med journalistik för chefer inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Chefsmedlemmar i DIK får automatiskt nyhetsbrevet. Är du inte chefsmedlem så anmäler du dig till nyhetsbrevet här.



Personuppgiftspolicy

Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Om Magasin K

Magasin K är en tidning för DIK:s medlemmar och andra som är intresserade av utvecklingen och villkoren inom kultur, kommunikation och i kreativ sektor. Artiklar och bilder är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden. Citera oss gärna men ange källan.

Kontakt

Har du ett tips som du vill att Magasin K ska skriva om? Hör av dig direkt till någon av oss som jobbar på tidningen eller mejla redaktion@magasink.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare:

Susanne Claesson
susanne.claesson@magasink.se
08-480 040 41

Annonsera

Vill du nå anställda, egenföretagare och studenter inom kultur- och kommunikationsbranschen? Då ska du annonsera på magasink.se och i vårt nyhetsbrev som når 18 000 prenumeranter. Kontakta annons@dik.se för bokning av annons.

© Magasin K, 2025

Personuppgiftspolicy

Producerad av Torino