Hoppa till innehåll
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Till Magasin K
Kontakt/Tipsa
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Samtal

”Det viktigaste som chef är att inte alltid gå före”

  • “Jag har lärt mig jättemycket genom både bra och dåliga chefer. Men jag har nästan lärt mig mer av de dåliga, framförallt om hur jag inte vill vara eller uppfattas," säger Thomas Hansen.
  • Foto: Samuel Pettersson
Tidigare i karriären strävade han efter att vara omtyckt, i dag menar Thomas Hansen, kommunikationsdirektör i Umeå kommun, att ett gott ledarskap handlar om att våga vara en tydlig ledare, pragmatisk och närvarande – och att inte fastna i prestige.
  • Johanna Aggestam
  • 6 maj 2025

Efter 15 år i kommunikationsbranschen, både på byrå och som marknadschef på SL, blev Thomas Hansen 2022 kommunikationsdirektör i Umeå kommun. Rollen har förändrats snabbt. I dag handlar kommunikation, enligt Thomas Hansen, om mer än att sprida budskap – det handlar om att försvara de värden som håller ihop ett samhälle och vårt grunduppdrag, särskilt när auktoritära tendenser växer globalt.

– Det känns väldigt läskigt att man börjar vrida åt kranarna, säger han.

Thomas Hansen betonar att i en orolig värld är kommunikation ett sätt att hålla fast vid öppenheten, förklara vikten av inkluderande samhällen och bidra till att demokratin hålls levande. Det är en roll Sverige verkligen kan axla, tycker han.

– Vi i Europa och vissa andra delar av världen måste värna det vi har mer av just nu: demokrati, hållbarhet, inkludering och jämställdhet.

Särskilt ser han Umeå som en förebild som under de senaste åren fått internationell uppmärksamhet för sitt arbete med jämställd stadsutveckling.

– Umeå är någon form av progressiv jämställd utpost i norra Europa, som jag vet att andra tittar på.

”De uppgifter jag hade när jag var ny i branschen gör redan idag många AI-tjänster bättre än jag själv.”

Samtidigt förändrar AI snabbt arbetsvardagen. Generativ AI har gått från nyfikna experiment med roliga användningsområden till konkreta arbetsredskap – och verktyg som Chat GPT och Copilot påverkar inte minst kommunikationsbranschen.

– De uppgifter jag hade när jag var ny i branschen gör redan idag många AI-tjänster bättre än jag själv.

Arbetsmoment som förr tog timmar, som att bygga medielistor, sammanställa omvärldsbevakning eller ta fram utkast till texter, går nu på några minuter. Men Thomas Hansen ser inte AI som ett hot, utan som en möjlighet att frigöra tid för mer kvalificerade uppgifter.

– Vid eventuella omorganisationer kommer jag inte kunna äska fler resurser, men i och med de här AI-tjänsterna kommer vi kanske ha utrymme för sådant som kriskommunikation, strategiskt berättande, kvalitetssäkring och målgruppsanpassning, säger han.

Medan AI tar över rutinuppgifter höjs också kraven på nya kommunikatörer. Nu krävs teknisk förståelse, förändringsvilja och en stark nyfikenhet på nya verktyg.

– Det kommer inte räcka att ha pluggat. Du måste vilja förstå och vilja använda nya verktyg. Annars står man kvar på perrongen när tåget går, säger Thomas Hansen.

Omställningen är nödvändig, men också utmanande, konstaterar han.

– Det är bra med nya krav, men för många kommer det också att vara ganska läskigt. Det här är verkligen en tröskelhöjare, och konkurrensen kommer att bli knivskarp.

”Det är bra med nya krav, men för många kommer det också att vara ganska läskigt.”

Alla hänger dock inte med i utvecklingen, teknikens framfart överstiger ofta individens inlärningsförmåga. Ändå ser Thomas Hansen nyfikenheten som den viktigaste egenskapen för framtiden.

– Nyfikenheten är en viktig drivkraft som också är ganska unik för oss människor.
Ju mer AI breder ut sig, desto mer betonar Thomas Hansen vikten av mänskliga möten

– Många av de grundläggande personliga egenskaperna som empati, nyfikenhet och vilja kommer att vara minst lika viktiga om tio år som de var för 20 år sedan.

Även Thomas Hansens ledarskap har utvecklats i takt med tiden. Tidigare i karriären strävade han efter att vara omtyckt, i dag handlar gott ledarskap för honom om att våga vara en tydlig ledare, vara pragmatisk och närvarande – och att inte fastna i prestige. Hans erfarenhet från både byråvärlden och offentlig sektor har också lärt honom att våga kliva åt sidan för att kunna bygga starka och självständiga team.

– Det viktigaste som chef är att inte alltid gå före, utan att ibland låta någon annan leda. Det bidrar till ett ökat självledarskap.
Men den bästa ledarskapsskolan har varit att vara småbarnspappa, berättar han med ett leende.

– Jag har lärt mig acceptans och tålamod – och att du inte behöver vara rolig och omtyckt hela tiden.

Läs också:
”Vår kommunikationsstab fungerar som en inhousebyrå hos kommunen”
Rebecka Ioannidis Lindberg
  • Johanna Aggestam
  • 6 maj 2025

Ämnen i artikeln:

  • Kommunikation, Ledarskap

Liknande läsning:

Helena Gomér
Samtal

”Man måste våga hålla i och hålla ut”

Samtal

”Man måste våga hålla i och hålla ut”

Helena Gomér
Susanne Thedeen
Samtal

”Kulturarvet behöver både användas och utvecklas”

Samtal

”Kulturarvet behöver både användas och utvecklas”

Susanne Thedeen
Gabriella Hahr Werkmäster
Samtal

”Vi har ingen annan att titta på – det är utmanande”

Samtal

”Vi har ingen annan att titta på – det är utmanande”

Gabriella Hahr Werkmäster

Mest läst

Andra läser

Samtal
”Man måste våga hålla i och hålla ut”
Samtal
”Det viktigaste som chef är att inte alltid gå före”
Guider
Så kan chefer träna beredskap

Prenumerera på Magasin K Chefs nyhetsbrev

Varje månad skickar Magasin K Chef ett nyhetsbrev med journalistik för chefer inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Chefsmedlemmar i DIK får automatiskt nyhetsbrevet. Är du inte chefsmedlem så anmäler du dig till nyhetsbrevet här.



Personuppgiftspolicy

Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Om Magasin K

Magasin K är en tidning för DIK:s medlemmar och andra som är intresserade av utvecklingen och villkoren inom kultur, kommunikation och i kreativ sektor. Artiklar och bilder är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden. Citera oss gärna men ange källan.

Kontakt

Har du ett tips som du vill att Magasin K ska skriva om? Hör av dig direkt till någon av oss som jobbar på tidningen eller mejla redaktion@magasink.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare:

Susanne Claesson
susanne.claesson@magasink.se
08-480 040 41

Annonsera

Vill du nå anställda, egenföretagare och studenter inom kultur- och kommunikationsbranschen? Då ska du annonsera på magasink.se och i vårt nyhetsbrev som når 18 000 prenumeranter. Kontakta annons@dik.se för bokning av annons.

© Magasin K, 2025

Personuppgiftspolicy

Producerad av Torino