Efter 15 år i kommunikationsbranschen, både på byrå och som marknadschef på SL, blev Thomas Hansen 2022 kommunikationsdirektör i Umeå kommun. Rollen har förändrats snabbt. I dag handlar kommunikation, enligt Thomas Hansen, om mer än att sprida budskap – det handlar om att försvara de värden som håller ihop ett samhälle och vårt grunduppdrag, särskilt när auktoritära tendenser växer globalt.
– Det känns väldigt läskigt att man börjar vrida åt kranarna, säger han.
Thomas Hansen betonar att i en orolig värld är kommunikation ett sätt att hålla fast vid öppenheten, förklara vikten av inkluderande samhällen och bidra till att demokratin hålls levande. Det är en roll Sverige verkligen kan axla, tycker han.
– Vi i Europa och vissa andra delar av världen måste värna det vi har mer av just nu: demokrati, hållbarhet, inkludering och jämställdhet.
Särskilt ser han Umeå som en förebild som under de senaste åren fått internationell uppmärksamhet för sitt arbete med jämställd stadsutveckling.
– Umeå är någon form av progressiv jämställd utpost i norra Europa, som jag vet att andra tittar på.
”De uppgifter jag hade när jag var ny i branschen gör redan idag många AI-tjänster bättre än jag själv.”
Samtidigt förändrar AI snabbt arbetsvardagen. Generativ AI har gått från nyfikna experiment med roliga användningsområden till konkreta arbetsredskap – och verktyg som Chat GPT och Copilot påverkar inte minst kommunikationsbranschen.
– De uppgifter jag hade när jag var ny i branschen gör redan idag många AI-tjänster bättre än jag själv.
Arbetsmoment som förr tog timmar, som att bygga medielistor, sammanställa omvärldsbevakning eller ta fram utkast till texter, går nu på några minuter. Men Thomas Hansen ser inte AI som ett hot, utan som en möjlighet att frigöra tid för mer kvalificerade uppgifter.
– Vid eventuella omorganisationer kommer jag inte kunna äska fler resurser, men i och med de här AI-tjänsterna kommer vi kanske ha utrymme för sådant som kriskommunikation, strategiskt berättande, kvalitetssäkring och målgruppsanpassning, säger han.
Medan AI tar över rutinuppgifter höjs också kraven på nya kommunikatörer. Nu krävs teknisk förståelse, förändringsvilja och en stark nyfikenhet på nya verktyg.
– Det kommer inte räcka att ha pluggat. Du måste vilja förstå och vilja använda nya verktyg. Annars står man kvar på perrongen när tåget går, säger Thomas Hansen.
Omställningen är nödvändig, men också utmanande, konstaterar han.
– Det är bra med nya krav, men för många kommer det också att vara ganska läskigt. Det här är verkligen en tröskelhöjare, och konkurrensen kommer att bli knivskarp.
”Det är bra med nya krav, men för många kommer det också att vara ganska läskigt.”
Alla hänger dock inte med i utvecklingen, teknikens framfart överstiger ofta individens inlärningsförmåga. Ändå ser Thomas Hansen nyfikenheten som den viktigaste egenskapen för framtiden.
– Nyfikenheten är en viktig drivkraft som också är ganska unik för oss människor.
Ju mer AI breder ut sig, desto mer betonar Thomas Hansen vikten av mänskliga möten
– Många av de grundläggande personliga egenskaperna som empati, nyfikenhet och vilja kommer att vara minst lika viktiga om tio år som de var för 20 år sedan.
Även Thomas Hansens ledarskap har utvecklats i takt med tiden. Tidigare i karriären strävade han efter att vara omtyckt, i dag handlar gott ledarskap för honom om att våga vara en tydlig ledare, vara pragmatisk och närvarande – och att inte fastna i prestige. Hans erfarenhet från både byråvärlden och offentlig sektor har också lärt honom att våga kliva åt sidan för att kunna bygga starka och självständiga team.
– Det viktigaste som chef är att inte alltid gå före, utan att ibland låta någon annan leda. Det bidrar till ett ökat självledarskap.
Men den bästa ledarskapsskolan har varit att vara småbarnspappa, berättar han med ett leende.
– Jag har lärt mig acceptans och tålamod – och att du inte behöver vara rolig och omtyckt hela tiden.