PR-företaget Mynewsdesk har frågat 470 yrkesverksamma kommunikatörer och PR-konsulter om vilka utmaningar de upplever i sin yrkesroll. Nästan hälften, 47 procent, upplever så kallat ”imposter syndrome”, alltså känslan att vara en bluff som när som helst kan avslöjas. Enligt undersökningen är det detta bluffsyndrom som sätter störst hinder för kommunikatörernas karriärsutveckling.
– Kommunikationsbranschen är en extremt konkurrensdriven och tävlingsfixerad bransch, både på byrå- och individnivå. Det finns en press att vara absolut bäst, och om man inte lever upp till det kan det vara lätt att börja ifrågasätta sig själv, säger en respondent i rapporten.
Rapportens fokuserar på frågor kring självkänsla och andra erfarenheter som de tillfrågade kommunikatörerna har upplevt. Det visar sig att osäkerheter och oklarheter inom yrket har en stor negativ effekt på kommunikatörernas yrkesliv och är en källa till stress.
– Det finns ingen manual, inga tydliga svar och inget fastställt slut på arbetsprocessen. Det är det som gör jobbet spännande, men också en del av det som gör det ohållbart, säger en annan respondent i rapporten.
En annan stor utmaning är att bli avvisad i arbetet, 41 procent av de svarande reagerar på ett avvisande genom att klandra sig själva eller börja tvivla på sin kompetens när det sker. 61 procent av de tillfrågade kommunikatörerna tycker att möta människor är den mest intressanta delen av deras jobb, samtidigt uppger en dryg fjärdedel av de svarande att konflikter med kollegor har negativ påverkan på deras välmående.
Rapporten tar också upp olika moraliska dilemman. Det kan handla om känsliga frågor och polariserade samhällsämnen. Enligt undersökningen känner sig 53 procent av kommunikatörerna inte tillräckligt säkra eller bekväma med att diskutera de här frågorna.
Om rapporten
PR-företaget Mynewsdesk har intervjuat 473 personer verksamma inom PR och kommunikation i Sverige, Norge och Danmark under perioden 24 oktober till 15 november 2024.