Statens servicecenter, som bland annat hjälper medborgare med myndighetskontakter till exempelvis Skatteverket och Försäkringskassan, planerar att stänga 35 av sina 148 kontor runt om i landet. Bakgrunden är en minskning av anslaget till myndigheten på 150 miljoner kronor på tre år. Orterna som påverkas i ett första skede är Ludvika, Piteå, Sandviken, Tranås, Trelleborg och Östhammar. Det här kan få konsekvenser för folkbiblioteken, menar DIK.
– Samhället drar sig tillbaka ännu mer och då tvingas folkbiblioteken axla ett mycket tyngre samhällsansvar som inte ingår i uppdraget och som man inte har resurser för att utföra, säger DIK:s förbundsordförande Anna Troberg.
I de undersökningar bland medlemmarna som DIK genomför så är det här påtvingade samhällsansvaret ett återkommande problem, enligt Anna Troberg.
– Fler och fler söker sig till folkbiblioteken för att få hjälp med myndighetskontakter, skriva ut blanketter och betala räkningar bland annat. Sådan service som servicekontoren till viss del gör.
Anna Troberg säger också att det finns en risk för ökad social oro på biblioteken på de orter där kontoren stänger.
– När bibliotekarien inte kan hjälpa till, eller inte kan hjälpa till på det sättet som den som söker hjälp skulle vilja, så kan det uppstå situationer då besökaren blir frustrerad och stressad och det blir ännu en konfliktyta i biblioteken. Det här är en av källorna till social oro på biblioteken.

Johan Söderberg är bibliotekschef i Piteå.
I Piteå, som är en av orterna där servicekontoret ska stänga, förutspår man att bibliotekarierna på stadsbiblioteket kommer behöva hjälpa till med samhällsservice i större utsträckning.
– Vi på biblioteket har haft ett mycket bra samarbete med Statens servicecenter, vi har på ett enkelt sätt kunnat hänvisa besökare dit för att få hjälp. Nu kommer vi att få fler frågor och det kommer skapa en frustration hos våra besökare. Och närmaste kontor att hänvisa till blir i Luleå, sex mil bort, säger bibliotekschef Johan Söderberg.
På stadsbiblioteket fick de för två veckor höra ryktesvägen att servicekontoret skulle stänga och Johan Söderberg försökte redan då att lyfta frågan uppåt i kommunorganisationen.
– Det är en känsla av uppgivenhet. Staten förvinner mer och mer från de mindre kommunerna och orterna i Sverige. Det blir betydligt svårare att hantera den här typen av frågor och det är personerna som redan är i ett ganska utsatt läge som blir drabbade.
Johan Söderberg säger att bibliotekspersonalen gärna hjälper till att hänvisa besökare rätt eller visa var information går att hitta, men att det inte är möjligt att hjälpa till med till exempel ansökningar.
– Det är inte där vi har expertkunskap. Om det skulle bli fel eller avslag – det blir otroligt svårt i ett ansvarsperspektiv.
Enligt Statens servicecenter är det ännu inte klart vilka övriga orter som kommer behöva avveckla sina servicekontor.