Hoppa till innehåll
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Till Magasin K
Kontakt/Tipsa
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Samtal

Förändringen som omvandlade hela museet

  • Karin Sidén är i grunden konsthistoriker och docent i konstvetenskap. Innan Prins Eugens Waldemarsudde var hon forskningschef på Nationalmuseum.
  • Foto: Jonas Eng
Som ny chef för Prins Eugens Waldemarsuddes drev Karin Siden igenom en omfattande förändring för att återuppliva den ursprungliga visionen. ”Prins Eugen såg Waldemarsudde som ett allkonstverk. Det är så vi driver verksamheten nu”.
  • Johanna Aggestam
  • 5 november 2024

Prins Eugens Waldemarsudde utgör Sveriges största privata konstdonation med över 7 000 verk, byggnader och markanläggningar, park och trädgård. Här visas ett urval av prinsens egen konst, verk ur samlingarna samt tillfälliga utställningar. När Karin Sidén blev museichef och överintendent satte hon en ny vision för konstmuseet, bland annat att historisk och samtida konst skulle samverka mer för att skapa synergieffekter.

– Men för att verkligen kunna förstå och tolka platsen kände jag också ett behov av att förstå Prins Eugens ursprungliga intentioner, berättar hon.

När prins Eugens forna privata hem och de övriga tjugo byggnaderna på området, park och trädgårdsanläggningar samt hans privata konstsamling enligt hans testamente överlämnades till staten 1947, tog Stockholms stad hand om förvaltningen i några decennier. På 1990-talet blev Waldemarsudde en del av myndigheten och centralorganisationen Statens Konstmuseer, som senare utmynnade i myndigheten Nationalmuseum med Prins Eugens Waldemarsudde.

– Som konst- och museimänniska kände jag att det var något konstigt över hur stiftelsen sköttes. Att vara en stiftelse med en styrelse inom en myndighet är en oren konstruktion, säger Karin Sidén.

Karin Sidén, en stiftelsejurist, styrelsen för museet och Länsstyrelsen kom efter många och långa turer fram till samma sak: Prins Eugens Waldemarsudde ska verka som den självständiga stiftelse den en gång i tiden bildats som. 2015 övertog stiftelsen ansvaret för fastigheterna från Statens Fastighetsverk, och 2017 frikopplades enligt ett regeringsbeslut verksamheten från Nationalmuseum.

20241028 Stockholm.Karin Sidén, museichef på Waldemarsudde.Foto: Jonas Eng

2017 blev Prins Eugens Waldemarsudde utsett till årets museum av Riksförbundet Sveriges museer och Svenska Icom. Det man då lyfte fram var verksamhetsutvecklingen och visionerna bakom museets verksamhet, uppbyggnaden av pedagogiken och stärkandet av platsens identitet.

Foto: Jonas Eng

Frigörelsen har lett till stora förändringar och många nya möjligheter. Att återigen få äga byggnaderna själva innebar att museet slapp de höga marknadshyrorna för något som i praktiken var deras egen egendom.

– Det var otroligt värdefullt för museet. Vi vill ju finnas till för andras konstupplevelser, och det var mycket svårare när hyreskostnaderna var så höga, säger Karin Sidén.

Att överta fastighetsansvaret har också inneburit att stiftelsen nu kan planera renoveringar efter behov och ekonomiska möjligheter. Tidigare betalade de en fast summa, oavsett om Statens Fastighetsverk genomförde renoveringar eller inte, och processerna var ofta långa och byråkratiska.

Men den nya förvaltningen har framför allt lett till en fördjupad helhetssyn på verksamheten

– Prins Eugen såg Waldemarsudde som ett allkonstverk, han hade en tanke om att natur, park, trädgård, arkitektur och konst skulle samverka som en helhet. Det var så han arbetade med platsen då, och det är så vi driver verksamheten nu, säger Karin Sidén.

Idag drivs även museirestaurangen i egen regi, vilket innebär både ekonomiska intäkter och ett utökat helhetstänk.

– Vi har tagit fram vår egen öl och har anlagt en örtagård, och båda hör till restaurangverksamheten. Våra menyer kopplas nu också till utställningarna, till en Miró-utställning serverades tapas och till en Marie Krøyer-utställning fanns smörrebröd på menyn, berättar Karin Sidén.

Även den pedagogiska verksamheten har fått ett uppsving i och med omställningen

– Tidigare fanns ingen upparbetad pedagogisk verksamhet alls för barn och unga. Idag arbetar många barn och unga kreativt med konst hos oss, men också med bildanalys och bildförståelse.

Karin Sidén

Det är bråda dagar på Prins Eugens Waldemarsudde, med utställningar både med konstnären Gunnel Wåhlstrand och med Lars Hertervig och Carl Fredrik Hill.

Foto: Jonas Eng

Karin Sidén tror att det var hennes forskarbakgrund, vetgirighet och önskan att kreativt utveckla som behövdes för att ifrågasätta förvaltningen och analysera Prins Eugens testamente.

– När man sysslar med forskning närmar man sig alltid olika saker med frågor, man analyserar och undersöker, och då är man mer öppen för att se olika för- och nackdelar och att tänka nytt.

”När man sysslar med forskning närmar man sig alltid olika saker med frågor, man analyserar och undersöker, och då är man mer öppen för att se olika för- och nackdelar och att tänka nytt.”

Förändringen det ledde till innebär visserligen ett större ansvar, men framför allt till ett större mått av frihet, tycker hon.

– Nu kan vi på ett helt annat sätt arbeta med en verksamhet i relation till en ekonomi. Går det bra ett år har vi möjlighet att behålla vinsten till året därpå, som myndighet får man bara behålla tre till fyra procent. Det påverkar oss mycket.

Verksamheten finansieras idag med entréintäkter, försäljning, av stiftelsemedel, ett statligt bidrag, och av externa medel från olika forskningsstiftelser. Prins Eugens Waldemarsudde täcker nu 75 procent av sina kostnader själva genom bland annat entréer, försäljning och restaurangintäkter samt externa bidrag.

– En stor utmaning just nu är att det statliga bidraget har urholkats och inte höjts på 10 års tid, trots att varor och annat blivit dyrare och löner årligen höjts. En viktig uppgift nu blir att få ett ökat statligt bidrag, för att säkra verksamheten på sikt, säger Karin Sidén.
   För att klara sig måste museet vara kostnadseffektivt och hålla en slimmad personalstyrka som jobbar kreativt för att hålla nere kostnaderna.

– Som chef behöver jag tänka på hur vi alla kan få den här platsen, det här allkonstverket, att vara en generös plats för starka konstupplevelser. Jag tycker om när saker rör på sig och utvecklas, oavsett vem som driver på. Även om allt kanske inte kan genomföras, ska vi känna att det går – och det ska publiken också märka.

Läs också:
Våga bli ifrågasatt som chef – få guldläge
Frida Sandegård
  • Johanna Aggestam
  • 5 november 2024

Ämnen i artikeln:

  • Museer

Liknande läsning:

Martin Sundberg
Samtal

”Jag är allergisk mot ett ord som ’permanent’ – det ska vara dynamiskt”

Samtal

”Jag är allergisk mot ett ord som ’permanent’ – det ska vara dynamiskt”

Martin Sundberg
Ozan Oyk
Samtal

”Vi behöver gå utanför de traditionella ramarna för vad biblioteket gör”

Samtal

”Vi behöver gå utanför de traditionella ramarna för vad biblioteket gör”

Ozan Oyk
Helena Gomér
Samtal

”Man måste våga hålla i och hålla ut”

Samtal

”Man måste våga hålla i och hålla ut”

Helena Gomér

Mest läst

Andra läser

Samtal
”Jag är allergisk mot ett ord som ’permanent’ – det ska vara dynamiskt”
Guider
Så förändras ledarskapet i det hybrida arbetslivet
Guider
Delat ledarskap – fyra sätt att dela på ansvaret

Prenumerera på Magasin K Chefs nyhetsbrev

Varje månad skickar Magasin K Chef ett nyhetsbrev med journalistik för chefer inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Chefsmedlemmar i DIK får automatiskt nyhetsbrevet. Är du inte chefsmedlem så anmäler du dig till nyhetsbrevet här.



Personuppgiftspolicy

Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Om Magasin K

Magasin K är en tidning för DIK:s medlemmar och andra som är intresserade av utvecklingen och villkoren inom kultur, kommunikation och i kreativ sektor. Artiklar och bilder är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden. Citera oss gärna men ange källan.

Kontakt

Har du ett tips som du vill att Magasin K ska skriva om? Hör av dig direkt till någon av oss som jobbar på tidningen eller mejla redaktion@magasink.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare:

Susanne Claesson
susanne.claesson@magasink.se
08-480 040 41

Annonsera

Vill du nå anställda, egenföretagare och studenter inom kultur- och kommunikationsbranschen? Då ska du annonsera på magasink.se och i vårt nyhetsbrev som når 18 000 prenumeranter. Kontakta annons@dik.se för bokning av annons.

© Magasin K, 2025

Personuppgiftspolicy

Producerad av Torino