Hoppa till innehåll
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Till Magasin K
Kontakt/Tipsa
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Guider

Strategier för svåra samtal

Samarbetsproblem, bristande prestation eller psykisk ohälsa. Som chef är det oundvikligt att du någon gång måste ha svåra samtal med medarbetarna.
  • Johanna Aggestam
  • 3 september 2024

Det är oundvikligt att som chef någon gång behöva ta itu med ett svårt samtal, om en medarbetare har samarbetsproblem eller om något i prestationen stör verksamheten. Att navigera den sortens samtal är inte enkelt, men det viktigaste är inte alltid utbildning eller chefserfarenhet. Hilmar Thór Hilmarsson, psykolog, psykoterapeut och författare till Svart bälte i svåra samtal, betonar att empati är det avgörande.

 – Med empati kan man skapa en trygg och konstruktiv miljö där problem kan diskuteras och lösas effektivt. Men det viktigaste är att inte låta bli att ingripa med ett svårt samtal när det behövs, för det kan få mycket negativa konsekvenser för både verksamheten och medarbetaren, säger han.

Hilmar Thór Hilmarsson delar upp svåra samtal i fyra kategorier:

  1. Prestation och arbetsuppgifter. Dessa samtal är ofta enklare att hantera eftersom de handlar om konkreta arbetsresultat.
  2. Samarbete och attityder. Dessa kräver en djupare förståelse och ett mer undersökande förhållningssätt.
  3. Större svårigheter. Här inkluderas situationer där medarbetaren kan lida av stress, missbruk eller psykisk ohälsa. Då krävs en större känslighet och förståelse för underliggande faktorer.
  4. Varningssamtal. Detta är den mest utmanande typen av samtal, och handlar om att ta itu med återkommande eller allvarliga problem som påverkar verksamheten. 

Oavsett samtalets natur betonar Hilmar Thór Hilmarsson vikten av att som chef förbereda sig noggrant. Det räcker inte att gå på känsla. Framför allt är det viktigt att strukturera samtalet så att det uppmuntrar till samarbete snarare än leder till konfrontation.

Hilmar Thór Hilmarsson föreslår en tredelad metod som han för enkelhetens skull ger en ABC-indelning:

A: Inled med att klargöra dina goda avsikter. Visa att du vill hjälpa medarbetaren att förbättra situationen.

B: Beskriv problemet på ett konkret sätt genom att ge tre tydliga, dokumenterade exempel på vad som inte fungerar. Det är viktigt att exemplen inte uppfattas som bevisföring, poängterar Hilmar Thór Hilmarsson.

C: Säkerställ att medarbetaren känner sig delaktig, genom att till exempel fråga om hen känner igen sig i problemformuleringen. Det uppmuntrar, enligt Hilmar Thór Hilmarsson, till självreflektion och bidrar till en konstruktiv dialog. Som chef är det också viktigt att vara förberedd med egna förslag på förändringar.

Hilmar Thór Hilmarsson

Hilmar Thór Hilmarsson, psykolog och författare.

Metoden ger struktur och trygghet, både för den som ska genomföra samtalet och för den medarbetare som är i fokus, förklarar Hilmar Thór Hilmarsson.

– Vet du hur du ska genomföra samtalet, har du tydliga exempel, en struktur, har du planerat hur du ska agera – då kommer det förmodligen gå bra.

Att skriva ner vad man kommer överens om och att kontinuerligt följa upp överenskommelser är minst lika viktigt som att förbereda sig.

– Eftersom svåra samtal är känslig materia måste du som ledare ta fullt ansvar för det som sker både före, under och efter. Jag bokar till exempel alltid samtal på en onsdag eller torsdag, så att jag kan följa upp dagen efter. Sedan behöver man följa upp efter en vecka, efter två veckor och en månad. Ibland längre, säger Hilmar Thór Hilmarsson.

En av de största utmaningarna med svåra samtal är medarbetarens eventuella försvarsreaktioner. Hilmar Thór Hilmarsson förklarar att många reagerar med ”fight or flight” när kritik vädras eller när den sociala identiteten hotas.

– Svåra samtal kan upplevas som en attack mot den egna personen. Vissa fryser till, försvarar sig, börjar anklaga, flyr undan eller förnekar. Och när vi är i försvar är vi i vårt sämsta läge, då är vi dåliga på att samarbeta.

Just därför är empati grundbulten i Hilmar Thór Hilmarssons metod för svåra samtal.

– En ledare som vill väl och har goda avsikter är ofta mer framgångsrik i att genomföra svåra samtal. Om man som ledare visar förståelse och empati kan man minimera stressreaktioner istället för att trigga dem och därmed skapa trygghet och förutsättningar för att diskutera lösningar. Har man empati, klarar man av ett svårt samtal.  

Läs också:
Exitsamtal – så gör du
Exitsamtal
  • Johanna Aggestam
  • 3 september 2024

Ämnen i artikeln:

  • Ledarskap

Liknande läsning:

Alvinius
Guider

Så kan chefer träna beredskap

Guider

Så kan chefer träna beredskap

Alvinius
Motivera medarbetarna
Guider

Motivera medarbetarna – utan mikromanagement

Guider

Motivera medarbetarna – utan mikromanagement

Motivera medarbetarna
Magnus Forslund
Guider

Så bygger du en organisation med innovationskraft

Guider

Så bygger du en organisation med innovationskraft

Magnus Forslund

Mest läst

Andra läser

Samtal
”Man måste våga hålla i och hålla ut”
Samtal
”Det viktigaste som chef är att inte alltid gå före”
Guider
Så kan chefer träna beredskap

Prenumerera på Magasin K Chefs nyhetsbrev

Varje månad skickar Magasin K Chef ett nyhetsbrev med journalistik för chefer inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Chefsmedlemmar i DIK får automatiskt nyhetsbrevet. Är du inte chefsmedlem så anmäler du dig till nyhetsbrevet här.



Personuppgiftspolicy

Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Om Magasin K

Magasin K är en tidning för DIK:s medlemmar och andra som är intresserade av utvecklingen och villkoren inom kultur, kommunikation och i kreativ sektor. Artiklar och bilder är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden. Citera oss gärna men ange källan.

Kontakt

Har du ett tips som du vill att Magasin K ska skriva om? Hör av dig direkt till någon av oss som jobbar på tidningen eller mejla redaktion@magasink.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare:

Susanne Claesson
susanne.claesson@magasink.se
08-480 040 41

Annonsera

Vill du nå anställda, egenföretagare och studenter inom kultur- och kommunikationsbranschen? Då ska du annonsera på magasink.se och i vårt nyhetsbrev som når 18 000 prenumeranter. Kontakta annons@dik.se för bokning av annons.

© Magasin K, 2025

Personuppgiftspolicy

Producerad av Torino