Per Mattsson, chefsrådgivare på DIK, har ett mycket enkelt och kort svar på om chefen måste vara tillgänglig på sin semester:
– Nej.
Han fortsätter:
– Chefer är också människor som behöver ledigt och få återhämtning. Det är upp till arbetsgivaren att se till att alla får förutsättningar till en lugn och behaglig ledighet.
I en större organisation finns ofta flera chefer som kan delegera och avlösa varandra. Och om man jobbar i en liten organisation, där chefen också är arbetsgivaren, rekommenderar Per Mattsson ändå att delegera till en medarbetare som är i tjänst.
– Om man jobbar i en organisation där man är ensam i sin chefsroll så ska du ändå utse någon som kan filtrera bort det som absolut inte är nödvändigt eller akut.
Men ingår det inte i chefsrollen att alltid vara tillgänglig för medarbetarna?
– Nej. Många chefer säger ”ring mig om det är något viktigt”, men då öppnar man upp för att det kommer ringa hela semestern. Chefer har det stressat och pressat ändå och behöver återhämta sig på semestern precis som alla andra.
Per Mattsson säger att i bästa fall finns det en krishanteringsplan i organisationen om en akut situation uppstår. Då ska chefen inte behöva kliva in direkt utan rutinerna kan följas av medarbetarna.
Själv brukar Per Mattsson plocka bort mejlappen i telefonen under semestern för att slippa dras in i arbetstänket under ledigheten. Han uppmanar alla chefer att koppla bort jobbet.
– För allting hänger inte på chefen, tack och lov.