Inte långt efter pandemins nedstängningar har Bildmuseet återigen tvingats stänga. Klimatsystemet, som reglerar temperatur och luftfuktighet i lokalerna, måste renoveras och uppgraderas. Att systemet blivit instabilt med åren – nya museibyggnaden stod klar 2012 – hade konstaterats tidigare.
– Vi hoppades då att det gick att lösa med reservdelar, men insåg till slut att systemet inte var tillförlitligt. Vi vågade inte fortsätta, då det kunde innebära skador på konsten, säger museichef Katarina Pierre.
Från februari till slutet av maj är museet stängt för besökare.
– Det kom som en chock för oss alla. Vi tycker ju att vårt hus är så nytt, med ett klimatsystem som är något av det mest avancerade man kan ha, men tydligen måste det uppgraderas.
Att detta inte kunde göras under pandemin förklarar Katarina Pierre med att det var först då behovet av en större insats började bli uppenbart.
Museichef Katarina Pierre ser nedstängningen som ett tillfälle att arbeta med utvecklingsfrågor. Foto Mikael Lundgren.
Nu packas all konst ner och transporteras bort, varefter tekniker börjar arbetet med klimatsystemet. I samma veva passar man på att byta belysningssystem och underhålla trägolven i lokalerna.
Under nedstängningen arbetar samtliga 20 anställda arbetar vidare på plats i museet. För intendenterna är det mesta sig likt. Framförhållningen inför nya utställningar är lång och planeringsarbetet pågår ungefär som vanligt. De som påverkas mest av att besökare saknas är museipedagoger och museivärdar.
– De jobbar nu i stället med att utveckla idéer för visningar och värdskap, hur vi kan bli ännu bättre på att ta emot vår publik och göra ännu mer spännande visningar och workshops för skolklasser, säger Katarina Pierre.
”Vi tycker ju att vårt hus är så nytt, med ett klimatsystem som är något av det mest avancerade man kan ha, men tydligen måste det uppgraderas.”
Efter den första chocken tycker hon att våren blivit ett bra tillfälle att jobba med utvecklingsfrågor och nysatsningar.
– Man kan inte bara köra på i samma hjulspår. Det här är en bransch där vi ständigt måste utvecklas och hitta nya sätt att jobba på.
Studieresor, idéarbete och research om vad som pågår längs museivärldens frontlinjer ingår i den satsningen. Så tillförsikten finns och ett glädjeämne har också varit att Bildmuseets Nancy Holt-utställning till sommaren ska visas på Macba i Barcelona.
– Det är jätteroligt att vi producerat en utställning som efterfrågas på de stora konstmuseerna i Europa. Det är så klart en fjäder i hatten, säger Katarina Pierre.
Mattias Andersson, arbetsmiljöombud på Bildmuseet, säger att riskbedömningar kring renoveringsarbetet har gjorts.
Mattias Andersson, arbetsmiljöombud på Bildmuseet, hoppas att renoveringen inte ska ha någon större påverkan på personalen.
– Alla har vanligtvis andra arbetsuppgifter också, och kan nu fokusera mer på dem i stället, säger han.
Men riskbedömningar har gjorts, både kring fysiska risker i lokalerna och det merarbete och den stress som skulle bli följden om tidsplanen för renoveringsarbetet av någon anledning spricker. Tre nya utställningar ska under våren byggas inför återöppningen.
En fråga som redan tidigare diskuterats är arbetsbelastningen i samband med utställningsbyten.
– De kräver stora arbetsinsatser av alla på museet och vi arbetar för att plana ut de värsta topparna, säger Mattias Andersson.
Som museiassistent tycker han att det tråkigaste med nedstängningen är att inte kunna möta publiken och ”erbjuda umeåbor och tillresta konst i världsklass”.
– Det är ju i mötet med publiken som vår verksamhet verkligen kommer till liv. Men den 26 maj öppnar vi dörrarna igen, säger Mattias Andersson.