För fem år sedan stängde Länsmuseet i Örebro då byggnaden var i så dåligt skick att personalen blev sjuka. Sedan dess har de anställda fått anpassa sig till en ny arbetsvardag med tillfälliga kontor. Utställningar har bland annat flyttats till Örebro slott, ett mobilt museum som åker runt i länet har startat och man har bedrivit pedagogisk verksamhet i skolor.
Renoveringen av fastigheten, som Region Örebro län ansvarar för, har skjutits upp så många gånger att ingen som Magasin K pratar med vågar lita på något nytt öppningsdatum. Men hur har det påverkat personalen att inte stå på fast mark?
Johanna Björck, fackligt ombud som arbetat på museet sedan 1999, säger att det nu – fem år senare – på ett sätt blivit vardag för de anställda.
– Men vi som jobbar publikt tycker självklart att det är tråkigt att inte ha vårt hus. Det blir mer svårjobbat, vi kan inte ha föredrag och ingen rejäl skaparverkstad, säger hon.
Samtidigt har förändringen inneburit att delar av personalen fått fler roller och arbetsuppgifter, vilket har upplevts som tufft enligt Johanna Björck.
– Det kan kännas som att kraven är höga både från styrelsen och ledningen, samtidigt som vi inte är särskilt många i personalen. Vår verksamhetsplan rymmer väldigt mycket och väldigt många uppgifter, det kan vara stressande att se mängden aktiviteter vi ska genomföra på en handfull personer, säger hon och tystnar.
– Vi ska räcka till för väldigt mycket. Vi planerar utställningar för flera år framåt och ska också synas överallt ute i länet. Det är en ökad arbetsbörda.
”Vi ska räcka till för väldigt mycket.”
Åren i limbo har också varit turbulenta mellan personal och ledning. 2019 gjordes en anmälan till Arbetsmiljöverket om dålig psykosocial arbetsmiljö på arbetsplatsen. Ledningen anklagades för härskartekniker, trakasserier och för att ha skapat en kultur där anställda inte vågade säga vad de tyckte av rädsla för repressalier. Arbetsmiljöverket klev in med krav på åtgärder och i dag tycker såväl Johanna Björck som skyddsombud Michael Olsson att saken är utagerad och att det fungerar bra. Ärendet är avslutat men som en följd har museet idag en konsult som hjälper till att långsiktigt jobba med den psykosociala arbetsmiljön enligt Johanna Björck.
Johanna Björck, fackombud, säger att läget å ena sidan blivit vardag och å andra sidan är frustrerande: ”Vi får ju frågor från allmänheten om vi inte ska öppna snart och allt vi kan säga är att vi inte vet”.
När museichef Birgitta Johansen får frågan vad hon tänker om att anställda upplever stress och ökad arbetsbörda i dag, svarar hon att det finns en noggrann planering för vad folk ska göra och när de ska göra det.
– Är man en person som bara vill jobba med en sak och bara rulla på i sitt trygga spår så kanske man inte passar här. Här är man tvungen att kunna jobba med olika saker och vara ute i länet, det är en del av vårt uppdrag.
Birgitta Johansen säger att museet följer alla arbetsmiljöregler och själva fattat beslut om att bekosta lunch för anställda som befinner sig för långt bort från kontoret för att kunna värma matlåda.
– Vi ska vara ute, då kan man inte sitta på kammaren. Jag tror inte att folk vill det, det är väl stimulerande att komma ut?
Upplevelsen är ju att det känns stressigt att ha fler arbetsuppgifter än tidigare?
– Jo, det kan det ju absolut vara. Man jobbar på ett annat sätt men vi har noggrann planering och det är det vi kan göra som arbetsgivare.
Fackombudet Johanna Björck tror att mängden arbetsuppgifter kommer att lätta något när länsmuseet slår upp portarna igen i sin vanliga lokal.
– Vi längtar efter att få se att de sätter igång, inom några år kommer vi ju få flytta tillbaka till i huset igen. Vi stretar på, det är dit vi alla vill komma.
Men det är inte säkert att alla får uppleva det. Före stängning, 2017, hade museet 29 anställda. År 2022 var siffran cirka 24,5 tjänster efter en ”all time low” på 23,6 tjänster 2021 som museichef Birgitta Johansen uttrycker det. Hon hänvisar till att två personer exempelvis sades upp på grund av pandemin. Skyddsombud Michael Olsson säger att personalomsättningen varit ovanligt hög för ett museum.
Enligt Birgitta Johansen kan personalminskningar bli aktuella när museet flyttar tillbaka in i byggnaden.
Enligt Birgitta Johansen håller man nu på att rekrytera fler, men när länsmuseets byggnad har renoverats är det oklart hur många som får följa med.
– Att vi haft en hyresreduktion som vi kunnat spara av har gjort att vi kunnat skjuta personalminskningar på framtiden, men frågan kommer bli aktuell när museet flyttar in i länsmuseet igen, uppger hon och betonar att man länge lyft att verksamheten är underfinansierad.
När fackombud Johanna Björck får höra det menar hon att det snarare krävs mer personal för att kunna hålla det nya museet öppet.
– Det är svårt att se vilka andra verksamheter som museet skulle kunna dra ner på, det skulle stympa verksamheten. Ett framtidsscenario där personalminskningar kan bli aktuella skulle lägga sordin på glädjen över ett nytt hus. Vi får verkligen hoppas att det inte blir så.