På 2010-talet började Livrustkammaren väcka uppmärksamhet på sociala medier. Med memes och en humoristisk ton på Instagram lockades stora följarskaror till kontot, drivet av museet som brukar kalla sig Sveriges äldsta. En av ingenjörerna bakom framgången var Emma Reimfelt, webbstrateg och projektledare med uppgift att utveckla museets digitala närvaro och kommunikation.
– Det blev en kanal vars primära syfte inte var att driva besökare till museet. I stället blev det en unik möjlighet att skapa engagemang, säger Emma Reimfelt.
Från anslagstavla till en del av själva museiupplevelsen. Synen på sociala medier förändrades mycket inom museivärlden under de här åren. Emma Reimfelts arbete på Livrustkammaren handlade om att föra dialog med personer över hela organisationen runt den digitala utvecklingen och nå ut till fler. Hon identifierade människor med specialkunskaper och god kommunikativ förmåga. På Livrustkammaren blev en nyckel till framgång intendenter som hade förmågan att kommunicera sina specialkunskaper digitalt på ett tonsäkert sätt.
– I dag är sociala medier en stor del av folks privatliv och många är i en bemärkelse digitala kommunikatörer, säger Emma Reimfelt. Mitt jobb var, och är, att entusiasmera och skapa förståelse för digital kommunikation bland medarbetare. En förutsättning var acceptans hos ledningen, som vågade släppa fram och tillåta experimenterande.
Ofta blev resultatet framgångsrikt, och om det ibland blev mindre bra gav det möjlighet att utvärdera och utveckla. På museet fanns en rik bildskatt plus en stor samlad kunskap.
Emma Reimfelt och hennes kollegor bedrev omvärldsbevakning och kunde para ihop nya trender på sociala medier med expertkunskapen i huset. En lyckad meme kunde kommunicera med följarna på två nivåer samtidigt: roa människor utan specifikt historieintresse, och låta ”historienördarna” känna sig smarta för att de förstod den djupare innebörden.

Emma Reimfelt är kommunikationschef på Nordiska museet och jobbade tidigare med bland annat Livrustkammarens kommunikation.
De gånger man inte lyckades med kommunikationen berodde det oftast på att tonen inte träffades rätt. Kommunikationen måste bottna i kärnverksamheten, betonar Emma Reimfelt. Hakar man på en trend bara för att den känns fräck och kul så försvinner syftet med kommunikationen. Det måste vara tydligt vad närvaron i sociala medier ska bidra till.
– Det gäller att ha en konstant utvärdering- och uppföljning av arbetet, läsa av kommentarsfälten och göra mer av det som är rätt. Men också kunna ”nudgea” det som inte blir så bra.
”Hakar man på en trend bara för att den känns fräck och kul så försvinner syftet med kommunikationen.”
Numera heter Emma Reimfelts arbetsplats Stiftelsen Nordiska museet och hennes titel är kommunikationschef. Men arbetet med att läsa av samtiden och testa nya medietrender för att skapa engagemang fortsätter.
– Den tekniska utvecklingen snurrar allt snabbare. Den digitala transformationen ställer nya krav över hela verksamheten och på gamla yrkesroller. Digitalisering är en fråga som står i centrum för stora delar av branschen.
Det är också intressant att följa vad som blir stort i sociala medier, och vrida och vända på nya trender. Kan liknande koncept användas för att stödja museets verksamhet? Även Nordiska museet har framgångsrika konton i sociala medier, men tonaliteten är en helt annan än Livrustkammarens för att ligga i linje med museets varumärke.
– För att något ska flyga måste arbetet alltid ligga i linje med stiftelsens övergripande strategi, och med våra målgrupper för ögonen, säger Emma Reimfelt.
Tror att ljud och rörligt-trend kommer fortsätta
Namn: Emma Reimfelt
Gör: Kommunikationschef på Stiftelsen Nordiska museet.
Ålder: 42 år.
Bor: Nacka.
Familj: Två barn, tre och sex år, och sambo.
Bakgrund: Kultur- och ekonomistudier på Stockholms universitet och Södertörns högskola. Projektledare på SVT-avdelningen Nya Medier, webbstrateg och projektledare på Livrustkammaren.
Roligast med jobbet: ”Att få jobba med ett fantastiskt innehåll. Man står med en kulturskatt, som jag brinner för att fler ska upptäcka.”
Största utmaningen med jobbet: ”Som för många som jobbar med kommunikation är det att hålla många bollar i luften. Och att själva yrkesrollen i sig är under så stor förändring pga digitaliseringen.”
Om nästa digitaliseringstrend: ”Generellt ser jag att rörligt och ljud kommer att fortsätta att revolutionera, Tiktok är världens mest nedladdade app Youtube är fortfarande stort. Jag tycker också det är intressant att Spotify satsar stort på ljuddrama”