Hoppa till innehåll
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Till Magasin K
Kontakt/Tipsa
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Samtal

”Man ska inte tro att intranätet löser allt”

Internkommunikation är A och O för en organisations framgång och välmående, anser Jordbruksverkets kommunikationschef Christina Herthnek. ”Motsatsen kan leda till bristande tillit och revirtänk”.
  • Johanna Aggestam
  • 7 oktober 2024
Christina Herthnek

Att nå ut med kommunikation inom en stor myndighet med många chefer och mellanchefer kan vara en utmaning, berättar Jordbruksverkets kommunikationschef Christina Herthnek. “Alla medarbetare får olika typer av kommunikation och får veta olika mycket, för att deras chefer har olika lätt för att kommunicera.”

Foto: Anna Hållams

Christina Herthnek brinner för internkommunikation. Det är kanske inte så förvånande, eftersom hon är kommunikationschef, men när hon kom till Jordbruksverket för sju år sedan var internkommunikation något man gjorde med vänsterhanden och om det fanns tid över.

– Det var inte lika fint som extern kommunikation. Nu har vi insett att internkommunikation är helt centralt, och jag tycker att vi har lyckats att vända skutan, säger hon.

För medarbetarna är internkommunikation en grundpelare för trivsel och arbetsglädje. Den skapar en känsla av sammanhang, klarhet kring förväntningar och bidrar till en positiv arbetsmiljö, förklarar Christina Herthnek.

Som chef är en stark anledning till att kommunicera internt också att känna att man själv bidrar, att förstå hur man kan bidra och känslan av delaktighet.

– Men inte minst handlar det om att förstå vad som förväntas av en som chef, det kan vara väldigt frustrerande att inte vara säker på det, säger Christina Herthnek och tillägger:

– Internkommunikation är helt centralt för arbetsglädje och en bra arbetsmiljö, för alla i organisationen. Motsatsen blir otrygghet och osäkerhet, och det kan leda till bristande tillit och revirtänk.

”Internkommunikation är helt centralt för arbetsglädje och en bra arbetsmiljö.”

Även när det kommer till att bygga och stärka sitt arbetsgivarvarumärke är internkommunikation en viktig kugge, menar Christina Herthnek.

– Det hjälper oss både att behålla personal och att se till att de som lämnar oss gör det med en positiv bild av organisationen.

Som kommunikationschef och medlem i ledningsgruppen ställer sig Christina Herthnek ständigt frågan: vad behöver medarbetarna, cheferna och ledningen veta? Det tar hon sedan med sig till kommunikationsenheten. Hon poängterar att det är lätt att i sin yrkesroll fastna i det externa

– Om man jobbar med pressfrågor är det till exempel lätt hänt att bara fokusera på att få ut pressmeddelanden. Men vi behöver hela tiden tvinga oss själva att fundera på vilka interna perspektiv som finns.

Jordbruksverkets ledning ställer också höga krav på att alla chefer förstår att de är en del av internkommunikationen och att de har ett ansvar att kommunicera och föra vidare kommunikation både till och från medarbetare, både upp och ner i hierarkin.

– Det är jätteviktigt att det flödet fungerar, säger Christina Herthnek.

”Man ska inte tro att intranätet löser allt.”

Ett av kommunikationsavdelningens främsta verktyg för att bygga transparens och informera är Jordbruksverkets intranät. Men man ska inte tro att intranätet löser allt, varnar Christina Herthnek.
– Det är först när man har en dialog och pratar om saker och får möjlighet att ställa frågor som information verkligen landar hos alla. Och dessutom, blir det för mycket information kan det skapa stress.

Kommunikationsavdelningen på Jordbruksverket utbildar ledare och chefer i kommunikation på olika sätt. På senare tid har fokus legat särskilt på lyssnandets betydelse.

– Lyssnande har varit lite undervärderat, men det är en jättekraft att vara en bra lyssnare, tycker Christina Herthnek.
Hon har märkt att det ibland kan vara ovant för vissa chefer att lägga lyssnandet i fokus.

– När vi har våra lyssnarkurser är det främst medarbetare som anmäler sig och jag får ofta höra att de önskar att chefen hade fått lära sig samma sak. På våra chefsdagar passade vi därför på att verkligen prata om lyssnandets kraft. Lyssna är ju också kommunikation.

  • Johanna Aggestam
  • 7 oktober 2024

Ämnen i artikeln:

  • Kommunikation

Liknande läsning:

Martin Sundberg
Samtal

”Jag är allergisk mot ett ord som ’permanent’ – det ska vara dynamiskt”

Samtal

”Jag är allergisk mot ett ord som ’permanent’ – det ska vara dynamiskt”

Martin Sundberg
Ozan Oyk
Samtal

”Vi behöver gå utanför de traditionella ramarna för vad biblioteket gör”

Samtal

”Vi behöver gå utanför de traditionella ramarna för vad biblioteket gör”

Ozan Oyk
Helena Gomér
Samtal

”Man måste våga hålla i och hålla ut”

Samtal

”Man måste våga hålla i och hålla ut”

Helena Gomér

Mest läst

Andra läser

Samtal
”Jag är allergisk mot ett ord som ’permanent’ – det ska vara dynamiskt”
Guider
Så förändras ledarskapet i det hybrida arbetslivet
Guider
Delat ledarskap – fyra sätt att dela på ansvaret

Prenumerera på Magasin K Chefs nyhetsbrev

Varje månad skickar Magasin K Chef ett nyhetsbrev med journalistik för chefer inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Chefsmedlemmar i DIK får automatiskt nyhetsbrevet. Är du inte chefsmedlem så anmäler du dig till nyhetsbrevet här.



Personuppgiftspolicy

Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Om Magasin K

Magasin K är en tidning för DIK:s medlemmar och andra som är intresserade av utvecklingen och villkoren inom kultur, kommunikation och i kreativ sektor. Artiklar och bilder är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden. Citera oss gärna men ange källan.

Kontakt

Har du ett tips som du vill att Magasin K ska skriva om? Hör av dig direkt till någon av oss som jobbar på tidningen eller mejla redaktion@magasink.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare:

Susanne Claesson
susanne.claesson@magasink.se
08-480 040 41

Annonsera

Vill du nå anställda, egenföretagare och studenter inom kultur- och kommunikationsbranschen? Då ska du annonsera på magasink.se och i vårt nyhetsbrev som når 18 000 prenumeranter. Kontakta annons@dik.se för bokning av annons.

© Magasin K, 2025

Personuppgiftspolicy

Producerad av Torino