Christina Herthnek brinner för internkommunikation. Det är kanske inte så förvånande, eftersom hon är kommunikationschef, men när hon kom till Jordbruksverket för sju år sedan var internkommunikation något man gjorde med vänsterhanden och om det fanns tid över.
– Det var inte lika fint som extern kommunikation. Nu har vi insett att internkommunikation är helt centralt, och jag tycker att vi har lyckats att vända skutan, säger hon.
För medarbetarna är internkommunikation en grundpelare för trivsel och arbetsglädje. Den skapar en känsla av sammanhang, klarhet kring förväntningar och bidrar till en positiv arbetsmiljö, förklarar Christina Herthnek.
Som chef är en stark anledning till att kommunicera internt också att känna att man själv bidrar, att förstå hur man kan bidra och känslan av delaktighet.
– Men inte minst handlar det om att förstå vad som förväntas av en som chef, det kan vara väldigt frustrerande att inte vara säker på det, säger Christina Herthnek och tillägger:
– Internkommunikation är helt centralt för arbetsglädje och en bra arbetsmiljö, för alla i organisationen. Motsatsen blir otrygghet och osäkerhet, och det kan leda till bristande tillit och revirtänk.
”Internkommunikation är helt centralt för arbetsglädje och en bra arbetsmiljö.”
Även när det kommer till att bygga och stärka sitt arbetsgivarvarumärke är internkommunikation en viktig kugge, menar Christina Herthnek.
– Det hjälper oss både att behålla personal och att se till att de som lämnar oss gör det med en positiv bild av organisationen.
Som kommunikationschef och medlem i ledningsgruppen ställer sig Christina Herthnek ständigt frågan: vad behöver medarbetarna, cheferna och ledningen veta? Det tar hon sedan med sig till kommunikationsenheten. Hon poängterar att det är lätt att i sin yrkesroll fastna i det externa
– Om man jobbar med pressfrågor är det till exempel lätt hänt att bara fokusera på att få ut pressmeddelanden. Men vi behöver hela tiden tvinga oss själva att fundera på vilka interna perspektiv som finns.
Jordbruksverkets ledning ställer också höga krav på att alla chefer förstår att de är en del av internkommunikationen och att de har ett ansvar att kommunicera och föra vidare kommunikation både till och från medarbetare, både upp och ner i hierarkin.
– Det är jätteviktigt att det flödet fungerar, säger Christina Herthnek.
”Man ska inte tro att intranätet löser allt.”
Ett av kommunikationsavdelningens främsta verktyg för att bygga transparens och informera är Jordbruksverkets intranät. Men man ska inte tro att intranätet löser allt, varnar Christina Herthnek.
– Det är först när man har en dialog och pratar om saker och får möjlighet att ställa frågor som information verkligen landar hos alla. Och dessutom, blir det för mycket information kan det skapa stress.
Kommunikationsavdelningen på Jordbruksverket utbildar ledare och chefer i kommunikation på olika sätt. På senare tid har fokus legat särskilt på lyssnandets betydelse.
– Lyssnande har varit lite undervärderat, men det är en jättekraft att vara en bra lyssnare, tycker Christina Herthnek.
Hon har märkt att det ibland kan vara ovant för vissa chefer att lägga lyssnandet i fokus.
– När vi har våra lyssnarkurser är det främst medarbetare som anmäler sig och jag får ofta höra att de önskar att chefen hade fått lära sig samma sak. På våra chefsdagar passade vi därför på att verkligen prata om lyssnandets kraft. Lyssna är ju också kommunikation.