Generellt mer avvaktande och försiktig. Så beskriver Mårten Lyth, ordförande för Sveriges Kommunikatörer, arbetsgivarnas inställning till kompetensutveckling för de anställda sedan lågkonjunkturen slog till. En inställning som i sin tur drabbat Sveriges Kommunikatörer, som vid sidan av medlemsavgifterna främst finansieras via utbildningarna de ger.
– Företag och organisationer satsar mindre pengar på utbildningar. Det har verkligen märkts förra året och det märks ännu mer i år, säger Mårten Lyth.
Trenden gäller både på den privata och offentliga sidan och har fått Sveriges Kommunikatörer att inleda ett arbete med att utveckla sitt erbjudande till medlemmar, framför allt på utbildningssidan.
– Under det senaste året har vi i styrelsen tillsammans med teamet på kontoret drivit en strategiutveckling som handlar om att prioritera det som är värdeskapande på riktigt. Vi har pratat om att det är en strategi ”av medlemmar, för medlemmar”. Vilket för våra medlemmar handlar mycket om mötesplatser, att känna trygghet i sitt yrke och kunna utvecklas både som person och öka sina färdigheter.
För det, tillägger Mårten Lyth, behövs en utbildningsapparat på en bra hög nivå, men som också delvis behöver utformas på ett nytt och mer samtida sätt.
– Det kan vara allt från att kunna erbjuda mer digitalt, on demand eller kortare program. Många har ont om tid och vi märker att det finns ett behov att kunna uppdatera sin kunskap och kompetens oftare, kanske punktvis, istället för att gå längre program.
Det var i slutet av september som Caroline Thunved gick ut med att hon slutar som VD och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer, en tjänst hon haft i fyra år. Mårten Lyth betonar att hon har gjort ett mycket bra jobb med att stärka organisationens närvaro i den offentliga debatten. Men han anser samtidigt att det har blivit ett för stort fokus på landets offentliganställda kommunikatörer, som ju regelbundet ifrågasätts.
– Det är en fråga som är jätterelevant för vissa grupper, medan andra grupper inte riktigt känner igen sig i den problematiken. Till exempel inom näringslivet, där man undrar varför vi diskuterar vi de här frågorna.
”Vi har haft mycket verksamhet som handlat mer om opinionsbildning, evenemang och aktiviteter än intäktsgenerering.”
Därför, fortsätter Mårten Lyth, måste de hitta mer balans. Inte minst för att han är övertygad om att det också finns andra aktörer som kan driva frågorna.
– Vi ska inte bli tysta, men vi måste hitta frågor som rör flera av våra medlemmars intressen. Som att prata mer om kommunikationens roll och betydelse i samhället än kommunikatörens roll specifikt. Påverkansarbete kostar också pengar. Och vi ser att vi har haft mycket verksamhet som handlat mer om opinionsbildning, evenemang och aktiviteter än intäktsgenerering.
Under Caroline Thunveds tid har antalet medlemmar ökat stadigt. I början av 2023 hade organisationen cirka 5 400 medlemmar, i dag är de nära 6 600. Samtidigt har tillsvidareanställda på kansliet som slutat inte ersatts med nya fasta tjänster. Men en ny VD och generalsekreterare kommer anställas, även om den processen får ta tid.
– Det viktigaste är snarare att hitta rätt person än att stressa fram en lösning, säger Mårten Lyth.

