DIK har frågat sina medlemmar som arbetar inom kommunikationssektorn om deras användning av AI. 93 procent, alltså fler än 9 av 10, uppger att de använder AI-verktyg i sitt arbete. 28 procent använder AI varje dag och 34 procent gör det några gånger i veckan. Användandet av AI är något högre för kommunikatörer i privat sektor än i offentlig, visar undersökningen.
Kommunikatörerna använder också AI i betydligt högre utsträckning än genomsnittet på arbetsmarknaden. Runt tre av tio svenskar använder AI-verktyg på arbetet, enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2025 .
Det är för att skapa eller redigera text och som bollplank för idéutveckling som kommunikatörerna oftast använder AI-verktygen till. Många använder även AI för översättning av texter samt för planering, strategiutveckling och analys.
I enkätsvaren beskriver flera hur AI underlättar arbetet, exempelvis vid översättningar och sammanfattningar. Samtidigt finns en utbredd uppfattning om att kvaliteten på AI-verktygen fortfarande håller låg nivå och att det krävs mycket handpåläggning.
”Det är ibland min bästa kompis som ensam kommunikatör i en stor förvaltning. Men det krävs erfarenhet och kunskap för att prompta bra och för att redigera det man får ut. AI har inte samma kunskap om sakfrågan, målgruppen eller tonaliteten”, skriver en svarande.
En annan person skriver:
”Vi förväntas kunna göra saker snabbare. Produktionstiden kortas ner för att man snabbt på någon minut förväntas kunna ta fram en bild, men så funkar det ju inte. Det tar fortfarande tid att få fram något bra och att granska det”.
Hälften av de svarande uppger också att det största hindret för AI-användning är att de inte litar på resultatet i AI-genererat material. Ungefär var tredje svarande uppger också att det finns en otydlighet från arbetsgivaren om hur man får använda AI. Många efterfrågar tydliga riktlinjer, mer kompetensutveckling och tid för att hinna lära sig verktygen.
Om undersökningen
Undersökningen bygger på en enkät bland DIK:s medlemmar som arbetar inom kommunikationsområdet. Enkäten genomfördes 1–30 september 2025. 1 567 personer svarade och svarsfrekvensen var 31 procent.

