Hoppa till innehåll
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Till Magasin K
Kontakt/Tipsa
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Guider

Så funkar jämlikhetsdata

Jämlikhetsdata är ett effektivt verktyg för att upptäcka diskriminering. Samtidigt har metoden både missförståtts och förbisetts. DIK:s Johanna Alm Dahlin reder ut hur och varför jämlikhetsdata ska användas.
  • Rebecka Gordan
  • 3 juni 2024
Johanna Alm Dahlin

Johanna Alm Dahlin är utredningsansvarig på DIK och har arbetat med jämlikhetsdata sedan DIK införde verktyget 2020. Både EU och FN rekommenderar metoden.

Foto: Alexander Donka

Jämlikhetsdata är en metod som används för att analysera strukturella skillnader mellan olika grupper utifrån diskrimineringsgrunderna. Svaren bygger på självidentifikation och det är viktigt att de aldrig ska gå att spåra till enskilda individer. När DIK använder jämlikhetsdata handlar det ofta om att få syn på skillnader i arbetslivet.

– Men man kan använda verktyget i vilken undersökning som helst – om vilka invånare som tar del av kultur i kommunen, vilka som nås av en myndighets kommunikation eller hur hälsan ser ut i olika grupper i befolkningen, säger Johanna Alm Dahlin, utredningsansvarig på DIK.

Varför behövs det här verktyget?

– Att kvinnor jobbar mer deltid och oftare har stressrelaterade sjukdomar vet vi för att Sverige har bra könsuppdelad statistik. Men där vi nästan alltid frågar om kön och ålder är det färre som frågar om de andra diskrimineringsgrunderna. Det gör att man missar strukturell diskriminering kopplat till dem.

– Eftersom DIK använder jämlikhetsdata vet vi till exempel att icke-vita är mer utsatta för diskriminering i arbetslivet än vita. Det är data som gör att vi kan sätta in rätt insatser och också se om insatserna har effekt.

Hur kommer det sig att inte fler använder metoden?

– Mycket handlar nog om okunskap och rädsla. Det finns ett missförstånd att jämlikhetsdata skulle handla om att upprätta register, till exempel utifrån hudfärg, sexuell läggning eller trosuppfattning. Men det stämmer inte. Utan det är anonyma isolerade enkäter som redovisas på aggregerad nivå och som inte går att samköra med annan registerdata.

 När ska man inte använda jämlikhetsdata?

– Det är jätteviktigt att inga uppgifter kan härledas till en individ eller en specifik arbetsplats. Därför ska jämlikhetsdata inte användas i för små grupper. Vi brukar sätta gränsen kring 1000 svarande. Är det färre är det svårt att tillförlitligt bryta ner datan.

”Jämlikhetsdata ska inte användas för sakens skull utan för att upptäcka strukturell diskriminering.”

Vad är ditt bästa råd till den som vill börja använda verktyget?

– Börja med att läsa in dig på ämnet, det är flera forskare som jobbar med det här och vill man ha råd eller stöd kring metoder kan man kontakta dem. Se till att enkäten du gör är anonym och att du har säkra system för att hantera datan.

– Sedan är det viktigt att tänka igenom syftet. Jämlikhetsdata ska inte användas för sakens skull utan för att upptäcka strukturell diskriminering utifrån diskrimineringsgrunderna och för att sätta in åtgärder för att göra något åt det.

Vilka problem ser du?

– Både EU och FN har kritiserat Sverige för att vi inte har statistik som gör det möjligt att följa upp alla diskrimineringsgrunder. Det är framförallt etnicitet och hudfärg där det inte finns data. Svenska myndigheter mäter utländsk bakgrund, men det ger inte hela bilden. DIK vill att man ska ta ett större grepp om de här frågorna på ett nationellt plan. Vi ser resultat utifrån vår jämlikhetsdata, men det är svårt för oss att dra slutsatser när vi inte vet hur det ser ut i samhället i stort.

Läs också:
Mellanchef? Så undviker du att bli klämd
Johanna Hektor
  • Rebecka Gordan
  • 3 juni 2024

Ämnen i artikeln:

  • Arbetsmiljö

Liknande läsning:

Christian Uhr
Guider

”En krisplanering är ovärderlig när det väl gäller”

Guider

”En krisplanering är ovärderlig när det väl gäller”

Christian Uhr
Jennie Zetterström
Guider

Så lyckas du i intervjun – medieexpertens bästa tips till chefer

Guider

Så lyckas du i intervjun – medieexpertens bästa tips till chefer

Jennie Zetterström
Hybrida arbetslivet
Guider

Så förändras ledarskapet i det hybrida arbetslivet

Guider

Så förändras ledarskapet i det hybrida arbetslivet

Hybrida arbetslivet

Mest läst

Andra läser

Guider
”En krisplanering är ovärderlig när det väl gäller”
Samtal
”Vi kan inte kompromissa med armlängds avstånd”
Guider
Så lyckas du i intervjun – medieexpertens bästa tips till chefer

Prenumerera på Magasin K Chefs nyhetsbrev

Varje månad skickar Magasin K Chef ett nyhetsbrev med journalistik för chefer inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Chefsmedlemmar i DIK får automatiskt nyhetsbrevet. Är du inte chefsmedlem så anmäler du dig till nyhetsbrevet här.



Personuppgiftspolicy

Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Om Magasin K

Magasin K är en tidning för DIK:s medlemmar och andra som är intresserade av utvecklingen och villkoren inom kultur, kommunikation och i kreativ sektor. Artiklar och bilder är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden. Citera oss gärna men ange källan.

Kontakt

Har du ett tips som du vill att Magasin K ska skriva om? Hör av dig direkt till någon av oss som jobbar på tidningen eller mejla redaktion@magasink.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare:

Susanne Claesson
susanne.claesson@magasink.se
08-480 040 41

Annonsera

Vill du nå anställda, egenföretagare och studenter inom kultur- och kommunikationsbranschen? Då ska du annonsera på magasink.se och i vårt nyhetsbrev som når 18 000 prenumeranter. Kontakta annons@dik.se för bokning av annons.

© Magasin K, 2025

Personuppgiftspolicy

Producerad av Torino