– Jag tror att det blir allt mer uppenbart för de flesta i det här samhällsklimatet att vi inte kan ta demokrati för givet, det är något vi måste skapa tillsammans varje dag. Samtidigt är kopplingen mellan demokrati och kommunikation viktigare än någonsin.
Det säger Ida Jost, kommunikationsspecialist på Kungsbacka kommun, som även blivit styrelsemedlem i Propublica Public Communication.
Den ideella organisationen, som grundades för ungefär ett år sedan på initiativ av kommunikatörer i Danmark, ska främja demokratin genom att knyta samman och stärka offentliga kommunikatörer i Europa.
Ida Jost kom först i kontakt med sina danska kollegor och deras idé via Linkedin. Precis som henne själv upplevde de att det saknas en diskussion om kommunikatörens roll samt en tydlig demokratisk riktning inom yrket, med undantag för ett område: kriskommunikation.
– Där är det demokratiska uppdraget så tydligt att man kan ta på det. När man jobbar med saker som uppbyggnad av totalförsvaret och civilsamhällets roll blir det så, men så fort man kliver ur det sammanhanget har jag upplevt att det kan slira kring vad som är grunden till varför vi gör det vi gör. Demokrati ska alltid vara vårt “why”.
Hon nämner den debatt som varit på hemmaplan kring kommunikatörer i offentlig sektor. De har bland annat anklagats för att snarare motverka transparens än underlätta. Ida Jost menar att det finns anledning till självrannsakan, vilket är ytterligare ett skäl till varför organisationen behövs.
”Vi får signaler om att yrket är ifrågasatt i många länder”
– Desto större anledning har vi att lära av varandra. Vi får signaler om att yrket är ifrågasatt i många länder, Europa brottas med samma utmaningar som Sverige. Vi behöver se till att det inte ligger något i påståenden om att vi tjänar andra syften och hjälpas åt för att på bästa sätt tjäna allmänheten.
Hur gör man det?
– Dels handlar det mycket om att skapa trygghet internt för att någon ska våga ta rollen som talesperson eller gå ut med obekväma uttalanden, exempelvis. Vi behöver också visa att vi är på samma sida som journalister genom att vara lätta att ha att göra med, säger Ida Jost.
– Vad är vårt kapital? I privat sektor är det aktier, men i det offentliga vill jag påstå att det är förtroende. Då ska det också vara styrande för kommunikationsarbetet.
Hittills har organisationen bland annat startat ett nyhetsbrev, haft nätverksträffar, genomfört “öppenhetsträning” med en kommun i Danmark och upprättat samarbetsavtal med nätverk i länder som Frankrike, Italien och Belgien. Man har också ansökt om fondmedel för att kunna skala upp verksamheten och under året väntar medverkan vid flera stora internationella konferenser.
Än så länge utgörs Propublica Public Communication av fyra styrelsemedlemmar samt tre medlemmar i en rådgivande styrelse, tillsammans med ett antal volontärer. Men organisationen satsar högt. Totalt finns omkring 100 000 potentiella medlemmar, sett till antalet yrkesverksamma kommunikatörer inom det offentliga i Europa.
– Det vore coolt om vi kunde samla allihop. Men det är mer en riktning än ett statiskt mål, nu har vi satt en struktur och lägger grunden tillsammans. Det känns roligt och det känns viktigt, säger Ida Jost.
– Det förtroende som vi behöver under svåra samhällsstörningar är det vi bygger i dag. Nu har vi börjat bygga.