I en ny rapport konstaterar Statskontoret att det har saknats ett systematiskt arbetsmiljöarbete på Arkdes samtidigt som myndigheten haft ”ansträngda relationer” till den arbetstagarorganisation som representerar flest medarbetare. Detta har, enligt Statskontoret, påverkat verksamheten och personal negativt. Det är Saco S, där DIK är största förbund, som är arbetstagarorganisationen som Statskontoret syftar på.
– Det är en besvärlig situation som personalen och egentligen hela Arkdes har hamnat i. Jag skulle önska att de nu kan gå framåt, att de anställda får möjlighet att blomma i sin profession, och att vi kan få till en Saco S-förening så småningom. Att man får till ett bra arbetsmiljöarbete och en bra facklig verksamhet, säger Camilla Grön, ombudsman och ansvarig för statlig sektor på DIK.
Bakgrunden till den ansträngda relationen är enligt Statskontorets rapport att de fackliga representanterna vid Saco S-föreningen på Arkdes ”inte hade fått förutsättningar att representera sina medlemmar” samtidigt som myndigheten genomfört flera organisationsförändringar ”utan att genomföra risk- och konsekvensanalyser.”
Det här gjorde att Saco S-föreningen sade upp samverkansavtalet med Arkdes 2017 och lade ned sin lokala förening 2020.
– Tanken med samverkan är dialog mellan de lokala parterna och att beslut ska tas så nära de som är berörda som möjligt. Det viktigaste är att det finns en lokal part som kan prata med arbetsgivaren om fackliga frågor som är viktiga för medlemmarna, men nu finns det inte det. Det finns medlemmar men det finns ingen förening.
Jag vill understryka att arbetsmiljöansvaret alltid är arbetsgivarens.
Camilla Grön anger två möjliga skäl till att Saco S inte startat upp föreningen igen efter att den lades ned 2020. Dels att arbetsbelastningen har varit hög, vilket Statskontoret också konstaterar, dels vetskapen om att tidigare lokalfackliga haft det ”kämpigt i kontakten med arbetsgivaren”, vilket försvårat deras möjligheter att utföra sitt fackliga uppdrag.
– Det finns en anledning till att Saco S-styrelsen sade upp samverkansavtalet. De orkade inte jobba i den motvind som det var att engagera sig lokalfackligt på Arkdes, säger Camilla Grön.
Arkdes stod också utan skyddsombud mellan 2020 och 2023 eftersom ingen av de anställda ville ta på sig den rollen.
– Det kan säga något om en arbetsplats om ingen vill vara skyddsombud eller engagera sig fackligt, säger Camilla Grön och tillägger:
– Vi kan konstatera att det systematiska arbetsmiljöarbetet har fallerat, att det inte har fungerat. Skyddsombud ska finnas och vara pådrivande i det systematiska arbetsmiljöarbetet, men har självfallet inget ansvar för det. Jag vill understryka att arbetsmiljöansvaret alltid är arbetsgivarens.
Om det förekommer kränkningar men inget sätt att anmäla, då är det stor risk att det blir en fruktansvärt dålig arbetsmiljö.
En annan allvarlig uppgift som framkommer i Statskontorets analys är att nuvarande personal upplever att det ”förekommer kränkningar i verksamheten”, samtidigt som myndigheten ”saknat rutiner för att hantera sådana ärenden”.
I Arbetsmiljöverkets föreskrifter finns det tydligt uttalat att kränkningar inte får förekomma och att det ska finnas rutiner för var man ska anmäla, vad mottagaren av informationen ska göra, hur den som utsatts kan få hjälp och att arbetsgivaren ska utreda det skyndsamt.
– Typiskt sett är det här rutiner som man tar fram tillsammans med skyddsombuden, som är arbetstagarnas röst, säger Camilla Grön.
Om det funnits rutiner kring kränkande särbehandling sedan gammalt kan hon inte säga, men klart är att de inte har varit kända för personalen och att Arkdes inte arbetat efter dem, enligt Camilla Grön.
– Det är djupt beklagligt. Om det förekommer kränkningar men inget sätt att anmäla, då är det stor risk att det blir en fruktansvärt dålig arbetsmiljö, säger Camilla Grön.
Den som känner sig utsatt ska anmäla det, sedan får en utredning visa om det handlar om en kränkning. Hur arbetsgivaren väljer att utreda är olika, med en intern resurs eller en extern, till exempel företagshälsovården.
DIK är en av parterna som varit med i den arbetsgrupp på Arkdes som under året arbetat med att ta fram ett material för hur man ska ta sig an det systematiska arbetsmiljöarbetet och få det att fungera. I februari presenterades det för personalen.
– Det systematiska arbetsmiljöarbetet, där bland annat rutiner för kränkande särbehandling och hur man gör en fysisk och psykosocial skyddsrond ingår, har varit väldigt eftersatt på Arkdes. Nu utgår vi ifrån att arbetsgivaren arbetar utifrån det nya materialet, men det är fortfarande för tidigt att säga hur det går, säger Camilla Grön.