Hanna Brogren beskriver sig som en offentlig kommunikatör i själ och hjärta. Hennes erfarenhet inom offentlig sektor är lång och mångfacetterad. Redan på 1990-talet, som doktorand på Folkhälsomyndigheten, arbetade hon med kampanjer riktade till studenter kring exempelvis alkoholvanor. Sedan dess har hon haft flera ledande roller, bland annat som informationschef på Regeringskansliet, kommunikationsdirektör i Stockholms stad och region Stockholm, och som generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer.
– Jag tycker att det är jätteviktigt att invånarna får professionell kommunikation. Därför måste kommuner, regioner och myndigheter kunna förstå mottagarens behov. Att förstå dem man är till för, det är hela grejen
Sedan mars är Hanna Brogren kommunikationsdirektör på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Efter knappt två månader på posten håller hon som bäst på att lära känna den stora och komplexa organisationen.
– När jag började var jag otålig, som man ofta är som ny. Jag tänkte att det här kan jag ju. Men nu inser jag att det är på ett annat sätt, och det är väldigt häftigt, säger hon.
Rollen innebär att stötta landets alla 290 kommuner och 21 regioner i deras arbete, där kommunikationen är en viktig del.
– Kommunikation med den egna kommunens eller regionens invånare är en sak. Man förhåller sig till politiska beslut, årets budget och till lagar. SKR:s uppdrag handlar om allt från att handfast bidra till medlemmarnas utveckling av sina verksamheter till att bevaka förslag från regering och riksdag som kan påverka kommuner och regioner.

SKR:s kontaktcenter hanterar över 43 000 frågor per år, ett tydligt mått på det stora informationsbehovet.
Foto: Ylva Sundgren
Medlemmarna i SKR utgörs av både storstäder och glesbygd, och innefattar allt från sjukvård till skola – och för det krävs en gemensam riktning. Organisationens vision är tydlig: att underlätta för kommuner och regioner så att Sverige kan ha världens mest innovativa och omtänksamma välfärd.
– Det är en ganska häftig vision. Den är kanske ouppnåelig – men samtidigt är vi faktiskt världsbäst på en hel del saker i Sverige, säger Hanna Brogren.
En viktig del av hennes uppdrag tycker hon är att bidra till en mer balanserad bild av offentlig sektor.
– Det är klart att medierna ska vara kritiskt granskande, och det finns en massa problem och utmaningar. Men vi får veta mer om vad som inte fungerar än tvärtom. Det finns också mycket som fungerar väldigt bra.
Hon nämner särskilt vård och omsorg, där det både pågår nytänkande och utvecklingsarbete.
– Och sådant är ju alldeles nödvändigt när befolkningen blir allt äldre.
Just demografin är en av de största utmaningarna framåt, menar Hanna Brogren. Med sjunkande födelsetal, en åldrande befolkning och krympande skatteintäkter förändras ekvationen för välfärden.
– Det här är en stor utmaning som kanske inte märks direkt, men fler och fler kommuner stänger skolor och förskolor. Som förälder kanske du tycker att det är skönt när dina barn får gå i en klass med bara 17 elever, men som kommun går det inte ihop.
För SKR handlar kommunikationsrollen om att vara en stabil faktabärare och ett stöd i de frågor där kommuner och regioner behöver dem. Det kan vara sammankopplat med digitalisering och effektivisering.
– Kan vi hjälpa till och hitta verktyg eller gemensamma plattformar som fler kan ansluta sig till så är det jättebra, säger Hanna Brogren och nämner 1177 som exempel, där invånare oavsett var de bor kan få service.
”Våra målgruppers beteenden förändras snabbt, så man måste vara sugen på det nya.”
Nyfikenhet är en egenskap som Hanna Brogren tycker blir allt mer central för både ledarskap inom kommunikation och kommunikatörer generellt – särskilt när förändringstakten är hög.
– Våra målgruppers beteenden förändras snabbt, så man måste vara sugen på det nya.
Som exempel på det nya nämner hon AI – inte främst som ett verktyg för att skapa innehåll, utan som ett hjälpmedel och bollplank.
– AI är den där schyssta kollegan man kan knacka på axeln och be om goda råd när som helst utan att störa, säger hon.
Men teknik i all ära – för Hanna Brogren handlar framgångsrikt ledarskap mest av allt om det mellanmänskliga: att lyssna, skapa tydlighet och få med sig organisationen i en gemensam riktning. Extra viktigt är det för att kunna navigera i en organisation som SKR. Det handlar om att hålla ihop bilden av vad organisationen gör – både utåt mot omvärlden och inåt i den egna verksamheten.
– Det finns hur många idéer som helst om vad som är viktigast, så man måste lägga tid på att vara överens om de bärande idéerna. Man behöver alltid tänka: Vem gör vi det här för? Är vi överens om vad vårt uppdrag innebär? Det måste kokas ner till något som är tydligt för alla. Vi ska ju vara kommunernas och regionernas bästa vän.