Hoppa till innehåll
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Till Magasin K
Kontakt/Tipsa
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Nyheter

Framgångsrika chefer rör inte om i onödan

En studie visar att ett av chefens viktigaste uppdrag kan vara att inte störa. När ledare låter kompetenta medarbetare vara i fred ökar produktiviteten. ”Speciellt om du är ny, rör inte om för mycket i organisationen”, säger forskaren Joacim Tåg.
  • Johanna Aggestam
  • 10 juni 2025
Joacim Tåg

Joacim Tåg jobbar på Institutet för näringslivsforskning och är gästprofessor på Hanken school of economics i Helsingfors. I sin senaste studie har han undersökt vilken betydelse rätt person på rätt plats har för ett företags produktivitet.

Med hjälp av omfattande registerdata och avancerad maskininlärning har forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN) undersökt vad som kännetecknar Sveriges mest produktiva och framgångsrika företag. Mönstret är tydligt: företag där både ledning och medarbetare är bra matchade till sina roller lyckas bättre.

– Matchningen är väldigt starkt relaterad till produktivitet. Och samhället behöver produktiva företag, för när produktiviteten går upp får vi mer resurser och högre tillväxt, förklarar Joacim Tåg, forskare på Institutet för näringslivsforskning och gästprofessor på Hanken school of economics i Helsingfors.

Ett särskilt intressant fynd i studien handlar om vad som händer vid ett vd-byte. När en dåligt matchad ledare ersätts med en bättre, förbättras hela organisationens matchningskvalitet. Om en sämre vd tar över kan motsatsen hända.

– En bra ledare kommer in och låter folk vara ifred, folk får jobba på med de saker de redan är bra på vilket gör dem bättre på sitt jobb – vilket gör företaget bättre. En sämre eller mindre erfaren vd kommer ofta att röra om väldigt mycket i organisationen, vilket förstör redan bra matchningar.

Joacim Tåg menar att den här typen av omorganiseringar ofta sker i all välmening. Många nyanställda chefer vill sätta sin prägel på organisationen.

– Men om man inte gör det informerat, varför gör man då förändringar? Utifrån vår data verkar inte det vara en speciellt bra idé.

”En bra ledare kommer in och låter folk vara ifred, folk får jobba på med de saker de redan är bra på vilket gör dem bättre på sitt jobb – vilket gör företaget bättre.”

För Joacim Tåg var resultatet kring chefernas roll en överraskning.

– Jag trodde att en bra ledare kommer in och aktivt förbättrar alla matcher. Men istället låter man det alltså vara.

Men vad är en ”bra” och välmatchad ledare? Enligt studien påverkas matchningskvaliteten främst av erfarenhet. Ju längre en person har varit i ett yrke, desto bättre fungerar man på sin position – vilket i sin tur leder till högre produktivitet. Geografi spelar också roll. Det är av naturliga skäl betydligt svårare att hitta rätt chef i en mindre ort än i exempelvis Stockholm, där arbetsmarknaden är bredare. Vilken bakgrund som krävs för att vara rätt person på rätt plats varierar också beroende på yrkesområde.

– Men huvudpoängen är att om du som ledare är bra matchad mot ditt uppdrag, då sipprar det sannolikt ner i organisationen.

Till den som vill förbättra sin organisation har Joacim Tåg utifrån sin forskning två handfasta råd: flytta inte runt folk i onödan och jämför med de mest produktiva i branschen.

– Titta på vilka företag som är ledande i din bransch. Vad har de för chefer och vad har cheferna för bakgrund? Vad har de för mellanchefer? Kan man till och med försöka rekrytera de personerna? Samma gäller de anställda i bolaget som inte är chefer. Vad har de för erfarenhet och utbildning, hur länge har de varit på sin roll i bolaget, och hur kan vi hitta liknande personer att anställa?

Den typen av benchmarking – att mäta sin organisation mot de bästa – kan hjälpa nya chefer att fatta bättre beslut i början.

– Man kanske också ska lyssna på de som har varit längre i organisationen, som den tidigare vd:n, säger Joacim Tåg.

Nästa forskningsprojekt i samma riktning blir att undersöka hur vänskapsband eller familjerelationer kan styra utnämningar av chefspositioner, och hur det påverkar matchningskvalitet längre ner i leden och företagets effektivitet.

– Vilka sociala faktorer kan ligga bakom att en omorganisering förstör matchningarna? Det är både viktigt och spännande, säger Joacim Tåg.

Läs också:
Forskarens tips för en kreativ arbetsplats
Aron Schoug
  • Johanna Aggestam
  • 10 juni 2025

Ämnen i artikeln:

  • Ledarskap

Liknande läsning:

Löner undersökning
Nyheter

4 av 10 vill vara öppna med sin lön

Nyheter

4 av 10 vill vara öppna med sin lön

Löner undersökning
Mellanchef arbetsmiljö
Nyheter

Mellanchefernas arbetsmiljö glöms ofta bort

Nyheter

Mellanchefernas arbetsmiljö glöms ofta bort

Mellanchef arbetsmiljö
Chefer mer stressade
Nyheter

Chefer mer stressade och dricker mer alkohol

Nyheter

Chefer mer stressade och dricker mer alkohol

Chefer mer stressade

Mest läst

Andra läser

Guider
”En krisplanering är ovärderlig när det väl gäller”
Samtal
”Vi kan inte kompromissa med armlängds avstånd”
Guider
Så lyckas du i intervjun – medieexpertens bästa tips till chefer

Prenumerera på Magasin K Chefs nyhetsbrev

Varje månad skickar Magasin K Chef ett nyhetsbrev med journalistik för chefer inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Chefsmedlemmar i DIK får automatiskt nyhetsbrevet. Är du inte chefsmedlem så anmäler du dig till nyhetsbrevet här.



Personuppgiftspolicy

Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Om Magasin K

Magasin K är en tidning för DIK:s medlemmar och andra som är intresserade av utvecklingen och villkoren inom kultur, kommunikation och i kreativ sektor. Artiklar och bilder är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden. Citera oss gärna men ange källan.

Kontakt

Har du ett tips som du vill att Magasin K ska skriva om? Hör av dig direkt till någon av oss som jobbar på tidningen eller mejla redaktion@magasink.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare:

Susanne Claesson
susanne.claesson@magasink.se
08-480 040 41

Annonsera

Vill du nå anställda, egenföretagare och studenter inom kultur- och kommunikationsbranschen? Då ska du annonsera på magasink.se och i vårt nyhetsbrev som når 18 000 prenumeranter. Kontakta annons@dik.se för bokning av annons.

© Magasin K, 2025

Personuppgiftspolicy

Producerad av Torino