Drygt hälften, 52 procent, av museerna har digitala samlingar i form av sökbara databaser, det visar ny statistik från Myndigheten för kulturanalys. Siffrorna gäller för 2023 och andelen som hade digitala samlingar förra året var ungefär samma som 2021, men andelen av de fysiska föremålen i samlingarna som digitaliserats har ökat. Det finns dock skillnader i hur långt museerna kommit med digitaliseringen av samlingarna kopplat till resurser och storlek på personalstyrkan.
Samtliga centrala museer har digitala samlingar, att jämföra med 88 procent av regionala museer, 73 procent av övriga statliga museer och 71 procent av kommunala museer. Bland museer med mindre än en årsarbetskraft och de som ingår i kategorin ”andra museer” hade 27 respektive 41 procent digitala samlingar.
– Vissa museer har precis påbörjat digitaliseringen, medan andra har en stor andel av föremålen digitaliserade och vissa hela samlingen. Men graden av digitalisering av samlingarna har ökat, säger Moa Olin, statistiker på Kulturanalys.
Museernas digitala publika verksamhet har däremot minskat avsevärt under 2023 jämfört med 2021, då pandemin påverkade museernas arbete.
Den vanligaste digitala aktiviteten under båda åren var närvaro på sociala medier, där nästan alla museer hade aktivitet under 2021. Andelen har dock minskat under 2023. De digitala visningarna har minskat kraftigt, ett resultat av att restriktionerna under pandemin släppts. 2021 genomförde 88 procent av museerna digitala visningar och guidningar. Under 2023 sjönk denna andel till 55 procent.