Hoppa till innehåll
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Till Magasin K
Kontakt/Tipsa
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Guider

Felrekrytering? Så hanterar du situationen

7 av 10 chefer har gjort minst en felrekrytering de senaste åren. Rekryteringsexperten Åsa Edman Källströmer guidar dig till hur du bäst kan agera när nyanställningen inte lever upp till förväntningarna.
  • Sophie Stigfur
  • 3 december 2024

Har du anställt fel person? Du är inte ensam. I en undersökning genomförd av tidningen Chef uppger hela 70 procent av 1 000 tillfrågade chefer att de gjort minst en felrekrytering under de senaste fem åren. De vanligaste orsakerna är, enligt cheferna själva, brist på kandidater med rätt kompetens, att kandidater överdriver sina kunskaper och ömsesidiga missförstånd.

Åsa Edman Källströmer vid rekryteringsföretaget TNG vill addera ytterligare en faktor: en haltande rekryteringsprocess. Arbetsgivaren kan exempelvis ha slarvat med sin analys av vad arbetsplatsen behöver – och erbjuder.

– En felrekrytering betyder ju inte att personen är en dålig person, utan att det är en dålig matchning. Där ligger ansvaret på den som rekryterar. Samtidigt så är människan komplex. Vilka rekryteringsmetoder man än har kan man aldrig vara 100 procent säker – så hög validitet har ingen metod.

Åsa Edman Källströmer

"Det är lätt hänt att man låter det vara och hoppas att det ska lösa sig själv, vilket inte är ett bra alternativ för någon”, säger Åsa Edman Källströmer vid TNG.

Så, hur undviker man att en nyanställning går snett och vad gör man när man inser sitt misstag?

 Lägg krut på introduktionen

Tänk alltid igenom hur en nyanställd ska introduceras. Att utse en mentor kan vara ett sätt att ge personen både den information och det välkomnande som den förtjänar, tipsar Åsa Edman Källströmer.

– Rätt bemötande i början är viktigare än vad många tror. Slarv med introduktionen kan leda till problem som inte hade uppstått om personen fått rätt förutsättningar från start.

Gör en plan

Upprätta en plan på både kort och lång sikt tillsammans med medarbetaren. Vad förväntar du dig som arbetsgivare av den anställde och vice versa? Se till att få detta på pränt.

– Ju mer konkret desto bättre: det här vill jag att du ska kunna inom x antal veckor. Otydliga förväntningar kan innebära att förutsättningarna att klara av sitt jobb inte finns – det är svårt att göra rätt när man inte vet vad “rätt” är, säger Åsa Edman Källströmer.

Täta uppföljningar

Stäm kontinuerligt av hur det går gentemot planen. Utvecklas den anställde som förväntat  – eller har man orimliga krav som arbetsgivare?

– Allt det där kan man justera i ett tidigt skede. Uppföljningar är också en förutsättning för att personen ska ha chans att bättra sig, säger Åsa Edman Källströmer.

Även här är skriftlig kommunikation a och o.

– Ofta kan man prata förbi varandra. Om man efter mötet skickar sina anteckningar blir det tydligare för båda parter.

Kan personen omplaceras?

Om det fortfarande inte fungerar kan det vara dags att fundera över om någon annan ledig roll på företaget skulle passa bättre. Det bygger dock på att personen i fråga är samarbetsvillig – samt att det finns relevanta skäl. Rör det sig om en större förändring i arbetsuppgifter behöver den anställdes fackförbund involveras.

Kontakta facket

När samtliga möjligheter uttömts kan det bli aktuellt med en skriftlig varning. Gör tydligt på vilket sätt personen avviker från sina mål och vad som krävs för att åtgärda det. Kontakta också fackförbundet, ju tidigare det sker desto större chans till en konstruktiv dialog. Förklara varför det inte fungerar – här kan du dra nytta av din dokumentation för att påvisa brister samt att medarbetaren fått chans att förbättra sig. Lyssna in fackets synpunkter.

Landa i överenskommelse

Även om det är möjligt att säga upp någon på grund av att den brister i sin prestation så krävs det väldigt mycket för att det ska gå igenom, betonar Åsa Edman Källströmer.

– Försök hitta en annan lösning och gör en överenskommelse som fungerar för båda parter.

Det kan exempelvis röra sig om ekonomisk kompensation i form av att personen får behålla sin lön under en period utan att behöva arbeta. Om det rör sig om en formell uppsägning måste arbetsgivaren förhandla med facket innan beslut fattas.

Värdigt avslut

När ni ska gå skilda vägar ska det göras med respekt. Du kan exempelvis hjälpa till med referenser – bara för att det inte funkade hos dig kan det funka på andra arbetsplatser.

– Alla arbetsgivare borde ha som ambition att före detta anställda ska känna sig okej med att hälsa om man skulle springa på varandra på stan, säger Åsa Edman Källströmer.

Självrannsakan

När processen är avslutad är det ett bra tillfälle för dig att dra lärdom av det som skett.

– Vad beror det på att vi rekryterar fel? Den frågan måste man som chef ta sig tid att fundera över, så att man inte hamnar där igen, säger Åsa Edman Källströmer.

  • Sophie Stigfur
  • 3 december 2024

Ämnen i artikeln:

  • Ledarskap, Rekrytering

Liknande läsning:

Christian Uhr
Guider

”En krisplanering är ovärderlig när det väl gäller”

Guider

”En krisplanering är ovärderlig när det väl gäller”

Christian Uhr
Jennie Zetterström
Guider

Så lyckas du i intervjun – medieexpertens bästa tips till chefer

Guider

Så lyckas du i intervjun – medieexpertens bästa tips till chefer

Jennie Zetterström
Hybrida arbetslivet
Guider

Så förändras ledarskapet i det hybrida arbetslivet

Guider

Så förändras ledarskapet i det hybrida arbetslivet

Hybrida arbetslivet

Mest läst

Andra läser

Guider
”En krisplanering är ovärderlig när det väl gäller”
Samtal
”Vi kan inte kompromissa med armlängds avstånd”
Guider
Så lyckas du i intervjun – medieexpertens bästa tips till chefer

Prenumerera på Magasin K Chefs nyhetsbrev

Varje månad skickar Magasin K Chef ett nyhetsbrev med journalistik för chefer inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Chefsmedlemmar i DIK får automatiskt nyhetsbrevet. Är du inte chefsmedlem så anmäler du dig till nyhetsbrevet här.



Personuppgiftspolicy

Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Om Magasin K

Magasin K är en tidning för DIK:s medlemmar och andra som är intresserade av utvecklingen och villkoren inom kultur, kommunikation och i kreativ sektor. Artiklar och bilder är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden. Citera oss gärna men ange källan.

Kontakt

Har du ett tips som du vill att Magasin K ska skriva om? Hör av dig direkt till någon av oss som jobbar på tidningen eller mejla redaktion@magasink.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare:

Susanne Claesson
susanne.claesson@magasink.se
08-480 040 41

Annonsera

Vill du nå anställda, egenföretagare och studenter inom kultur- och kommunikationsbranschen? Då ska du annonsera på magasink.se och i vårt nyhetsbrev som når 18 000 prenumeranter. Kontakta annons@dik.se för bokning av annons.

© Magasin K, 2025

Personuppgiftspolicy

Producerad av Torino