Hoppa till innehåll
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Till Magasin K
Kontakt/Tipsa
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Samtal

”Bra att öppningen drog ut på tiden”

  • “Vi har diskuterat ganska mycket om folk kommer ihåg oss när vi har varit stängda så länge. Men vi har lyckats att nå ut ändå“, säger Postmuseums biträdande museichef Anna Lassbo.
  • Foto: Jonas Eng
Efter en utdragen renovering slår nu Postmuseum publikrekord vecka efter vecka. Arbetet med den omfattande moderniseringen har innehållit både oväntade hinder och nya möjligheter. ”Den största överraskningen är hur bra det kan gå, trots att det inte alltid går som man har tänkt sig”, säger biträdande museichef Anna Lassbo.
  • Johanna Aggestam
  • 3 december 2024

Ytterdelarna av Gamla stan, där Postmuseum huserar, är byggt på gamla sopor och husrester – och sjunker sakta men säkert. Postmuseum var i behov av en grundförstärkning. Stängningen våren 2022 var tänkt att vara några månader, men när Rysslands invasion av Ukraina ledde till global stålbrist förändrades förutsättningarna. Planerna på att använda stålpelare fick ersättas med jet grouting, en metod där betongpelare stabiliserar byggnaden. Projektet drog ut på tiden, med två år, men för museet innebar det en möjlighet att tänka större.

– De extra åren har gett ett resultat som vi aldrig hade kunnat uppnå på bara några månader. Framför allt har vi kunnat göra museet mer inbjudande, berättar Anna Lassbo, biträdande museichef och publikchef på Postmuseum i Stockholm.

Stängningen våren 2022 blev startskottet för flera parallella projekt: en ny basutställning, en utställning för barn, en moderniserad museishop och återställande av entrén så som den såg ut 1820. Även ventilation, säkerhetssystem och grafisk identitet har uppdaterats. Det hela har krävt samordning och – inte minst – flexibilitet. Särskilt som öppningen hela tiden har skjutits fram, på grund av förseningar i grundförstärkningen.

Postmuseum

Renoveringsprojketet drog ut på tiden, med två år, men för museet innebar det en möjlighet att tänka större.

Foto: Jonas Eng

Under stängningen bestod museet under större delen av tiden av en personalstyrka på åtta personer, varav ledningsgruppen inkluderade Anna Lassbo, museichefen Malin Valentin och en nyanställd kommunikatör. Den lilla gruppen har krävt nära samarbete och flexibilitet i ett läge där förutsättningarna ständigt förändrades.

– Vi har fått dra varandra och använda oss av målbilder, att tänka på vad vi kan ge besökarna när vi väl öppnar har varit drivande. Det är viktigt att få alla medarbetare att se helheten och jobba mot ett gemensamt mål.

Förändringar och osäkerhet ställer också höga krav på kommunikation, något Anna Lassbo har erfarenhet av från sin tid på Sörmlands museum, som var stängt i tio år av hennes 14 år där, i väntan på ett nytt museihus.

– Kommunikation och transparens är avgörande, även om man inte alltid kan berätta allt. Det handlar om att skapa förståelse för varför saker händer – eller inte händer, säger hon.

Anna Lassbo

Trots den långa stängningen har Postmuseum hållit kontakten med publiken, bland annat genom ett samarbete med UR om svensk posthistoria och en aktiv närvaro på sociala medier. “Vi har inte fokuserat så mycket på att vi har haft stängt utan har snarare lyft vårt innehåll, som vi alltid gör”, säger Postmuseums biträdande museichef Anna Lassbo.

Foto: Jonas Eng

Den största förändringen är museets nya basutställning. Den tidigare, från 1986, har ersatts med en modernare tolkning av postens historia. Antalet föremål har ökat från 50 till 400, och utställningen kombinerar digitala inslag med en fysisk upplevelse.

– Besökarna möts av ett garage med pensionerade postfordon som ibland pratar med varandra, det finns en kör med sjungande brevlådor och uniformer att prova, berättar Anna Lassbo.

Sedan öppningen har museet slagit publikrekord flera gånger om, både barnfamiljer och pensionärer har hittat dit, uppger Anna Lassbo.

Nu i efterhand, när det mesta är klart, känner hon att det var bra att öppningen drog ut på tiden.

– Det hade inte blivit samma resultat om vi hade haft stängt i fyra månader. Och den största överraskningen är hur bra det kan gå, trots att det inte alltid går som man har tänkt sig. Nu kunde vi öppna mer med en “bang!”.

Läs också:
”Jag gillar det omvända mentorskapet”
Åsa Marnell
  • Johanna Aggestam
  • 3 december 2024

Ämnen i artikeln:

  • Ledarskap, Museer

Liknande läsning:

Helena Gomér
Samtal

”Man måste våga hålla i och hålla ut”

Samtal

”Man måste våga hålla i och hålla ut”

Helena Gomér
Thomas Hansen
Samtal

”Det viktigaste som chef är att inte alltid gå före”

Samtal

”Det viktigaste som chef är att inte alltid gå före”

Thomas Hansen
Susanne Thedeen
Samtal

”Kulturarvet behöver både användas och utvecklas”

Samtal

”Kulturarvet behöver både användas och utvecklas”

Susanne Thedeen

Mest läst

Andra läser

Samtal
”Man måste våga hålla i och hålla ut”
Samtal
”Det viktigaste som chef är att inte alltid gå före”
Guider
Så kan chefer träna beredskap

Prenumerera på Magasin K Chefs nyhetsbrev

Varje månad skickar Magasin K Chef ett nyhetsbrev med journalistik för chefer inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Chefsmedlemmar i DIK får automatiskt nyhetsbrevet. Är du inte chefsmedlem så anmäler du dig till nyhetsbrevet här.



Personuppgiftspolicy

Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Om Magasin K

Magasin K är en tidning för DIK:s medlemmar och andra som är intresserade av utvecklingen och villkoren inom kultur, kommunikation och i kreativ sektor. Artiklar och bilder är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden. Citera oss gärna men ange källan.

Kontakt

Har du ett tips som du vill att Magasin K ska skriva om? Hör av dig direkt till någon av oss som jobbar på tidningen eller mejla redaktion@magasink.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare:

Susanne Claesson
susanne.claesson@magasink.se
08-480 040 41

Annonsera

Vill du nå anställda, egenföretagare och studenter inom kultur- och kommunikationsbranschen? Då ska du annonsera på magasink.se och i vårt nyhetsbrev som når 18 000 prenumeranter. Kontakta annons@dik.se för bokning av annons.

© Magasin K, 2025

Personuppgiftspolicy

Producerad av Torino