Hoppa till innehåll
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Till Magasin K
Kontakt/Tipsa
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Guider

Exitsamtal – så gör du

När en medarbetare lämnar en arbetsplats kan arbetsgivaren få en chans att förbättra sina interna processer och sin arbetsmiljö genom ett exitsamtal. ”Då kan medarbetaren berätta om de saker som inte har funkat, och som kanske inte har varit möjligt att delge tidigare”, säger HR-konsulten Rebecca Lindgren.
  • Johanna Aggestam
  • 1 juli 2024
Exitsamtal

Rebecca Lindgren, konsult på HR-byrån Competensum, ser att exitsamtal blir allt vanligare i takt med att företag blir mer medvetna om betydelsen av en bra rekrytering, onboarding och offboarding.

Både medarbetare som slutar och arbetsgivare kan ha stor nytta av ett avslutande samtal om vad som har skavt och vad som har varit bra.

– Det är ett väldigt bra läge att få in förbättringsåtgärder eftersom den som ska sluta är mer öppen, säger Rebecca Lindgren, konsult på HR-byrån Competensum.

Det kallas för exitsamtal, och det är ett strukturerat samtal som hålls i samband med att en medarbetare slutar. Syftet är att samla in förbättringsförslag och få feedback från medarbetarna på ett sätt som främjar en öppen kultur.

– Visar man för medarbetarna att man vill ta del av tankar och åsikter för att bli bättre, stärker man också företagets varumärke, säger Rebecca Lindgren.

Förberedelser är A och O
Förberedelse är en kritisk del av exitsamtalet. Rebecca Lindgren betonar vikten av att medarbetaren får frågorna i god tid innan samtalet, helst en vecka i förväg.

– Det hjälper medarbetaren att förbereda sig och förstå syftet med samtalet, vilket minskar oro och ökar benägenheten att öppna sig.

Att schemalägga samtalet en eller två veckor innan sista arbetsdagen är också viktigt för att säkerställa att samtalet blir av och att det finns tid för uppföljning vid behov. Rebecca Lindgren föreslår också att man väljer en neutral och avslappnad plats för samtalet, på eller utanför arbetsplatsen.

– Ta inte ett rum med öppen dörr eller där kollegorna sitter precis utanför.

Genomförande av samtalet
När samtalet inleds är det viktigt att informera om hur informationen kommer användas och lagras, förklarar Rebecca Lindgren. Om informationen exempelvis delas direkt med närmaste chef, bör detta tydligt kommuniceras till medarbetaren.

Vem som genomför samtalet kan se olika ut beroende på företagets verksamhet och kultur. Vissa företag föredrar att en oberoende part håller i samtalet, men Rebecca Lindgren menar att det bästa är att den närmaste chefen och HR är med.

– Det är viktigt att också få ge feedback direkt till sin chef.

Det är viktigt att tänka på de frågor som ställs är öppna, säger Rebecca Lindgren.

– Frågorna får inte vara ledande, utan ska uppmuntra medarbetaren att dela med sig av åsikter och erfarenheter. Fokus ska ligga på lösningar och förbättringsförslag.

Hantera känslor och konflikter
Exitsamtal kan ibland bli känsloladdade, men Rebecca Lindgren har inte upplevt konflikter under sina samtal.

– Om det skulle bli konfliktfyllt får man hantera det utifrån situationen. Det viktigaste är att fokusera på syftet med samtalet och försöka fånga upp vad som kan göras bättre. Om medarbetaren är väldigt missnöjd med något, fråga hur man hade kunnat göra det annorlunda. Men min upplevelse är att många uppskattar att få dela med sig och att kunna stänga ett kapitel och sen gå vidare till nästa uppdrag utan att ha med sig frustration eller tankar som man inte har fått ventilera, säger hon.

Rebecca Lindgren anser att exitsamtal bör erbjudas i alla situationer.

– Alla ska få en möjlighet att lämna feedback.

Efter samtalet
Efter samtalet behöver den eller de som hållit i samtalet sammanställa vad som har sagts, helst direkt efteråt.

– Om det framkommer förbättringsområden under samtalet ska det läggas in i en handlingsplan med åtgärd, åtgärdsdatum, uppföljningsdatum och vem som är ansvarig.

Läs också:
Våga bli ifrågasatt som chef – få guldläge
Frida Sandegård
  • Johanna Aggestam
  • 1 juli 2024

Ämnen i artikeln:

  • Arbetsmiljö, Ledarskap

Liknande läsning:

Christian Uhr
Guider

”En krisplanering är ovärderlig när det väl gäller”

Guider

”En krisplanering är ovärderlig när det väl gäller”

Christian Uhr
Jennie Zetterström
Guider

Så lyckas du i intervjun – medieexpertens bästa tips till chefer

Guider

Så lyckas du i intervjun – medieexpertens bästa tips till chefer

Jennie Zetterström
Hybrida arbetslivet
Guider

Så förändras ledarskapet i det hybrida arbetslivet

Guider

Så förändras ledarskapet i det hybrida arbetslivet

Hybrida arbetslivet

Mest läst

Andra läser

Guider
”En krisplanering är ovärderlig när det väl gäller”
Samtal
”Vi kan inte kompromissa med armlängds avstånd”
Guider
Så lyckas du i intervjun – medieexpertens bästa tips till chefer

Prenumerera på Magasin K Chefs nyhetsbrev

Varje månad skickar Magasin K Chef ett nyhetsbrev med journalistik för chefer inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Chefsmedlemmar i DIK får automatiskt nyhetsbrevet. Är du inte chefsmedlem så anmäler du dig till nyhetsbrevet här.



Personuppgiftspolicy

Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Om Magasin K

Magasin K är en tidning för DIK:s medlemmar och andra som är intresserade av utvecklingen och villkoren inom kultur, kommunikation och i kreativ sektor. Artiklar och bilder är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden. Citera oss gärna men ange källan.

Kontakt

Har du ett tips som du vill att Magasin K ska skriva om? Hör av dig direkt till någon av oss som jobbar på tidningen eller mejla redaktion@magasink.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare:

Susanne Claesson
susanne.claesson@magasink.se
08-480 040 41

Annonsera

Vill du nå anställda, egenföretagare och studenter inom kultur- och kommunikationsbranschen? Då ska du annonsera på magasink.se och i vårt nyhetsbrev som når 18 000 prenumeranter. Kontakta annons@dik.se för bokning av annons.

© Magasin K, 2025

Personuppgiftspolicy

Producerad av Torino