Hoppa till innehåll
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Till Magasin K
Kontakt/Tipsa
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Guider

Då funkar samverkan bäst – och det här ska du inte samverka om

Som chef bör man se på samverkan i en vidare bemärkelse än den rent formella, säger Johanna Hektor, chefsrådgivare på DIK. ”När du lyssnar in dina medarbetare blir det bättre kvalitet i besluten”.
  • Rebecka Gordan
  • 7 oktober 2024
Johanna Hektor

Låt samverkan genomsyra dialogen med de anställda, tipsar DIK:s chefsrådgivare Johanna Hektor.

Det finns formell samverkan – och så finns det samverkan som förhållningssätt. Det senare vill Johanna Hektor, chefsrådgivare på DIK, slå ett slag för:

– Det handlar om att skapa en gemensam förväntan mellan dig som chef och arbetsgruppen. Om att information och involvering på ett tidigt stadium ökar engagemanget.

Johanna Hektor tillägger att hållningen inte innebär att det är de anställda som styr, men att de blir mer involverade i verksamheten.

– Att ta besluten så nära medarbetarna som det går gör att ni får en bättre kontakt. Det ger mer kvalitet i besluten, vilket gynnar verksamheten i stort.

Grundtanken med samverkan är att de anställda ska kunna följa ett beslut från ax till limpa och att det skapar större förståelse för de vägval som chefen slutligen tar. 

– Om man inte jobbar med samverkan utan fattar beslut enligt traditionell MBL-modell, då kan det hända att cheferna har levt med frågan under en längre tid. Det gör det svårare att presentera förslaget så att fackliga representanter och anställda hinner med och förstår, eftersom de kommer in så sent i processen, säger Johanna Hektor.

Finns det ett samverkansavtal på plats måste arbetsgivaren följa avtalet och samverka om förändringar som berör medarbetarna och som är kopplade till verksamheten. Det kan vara organisationsförändringar, som att man ska bli fler eller färre, att man ska bygga om lokalerna eller att man ska ändra ramarna för verksamheten, som att öppettider eller arbetstider ska ändras.

– Däremot samverkar man inte om individärenden, frågor som bara rör en person. Löneförhandlingar samverkar man inte heller om, där har vi separata processer i avtalen, och inte heller förhandlingar om att teckna kollektivavtal.

”Det här skapar en modernare och mer transparent arbetsplats, som är attraktivare att jobba på.”

Det formella samverkansavtalet anger hur samverkan ska gå till, men ofta är beskrivningarna ganska löst hållna. Det ger utrymme att samverka kring fler frågor än de man måste, säger Johanna Hektor. Dessutom kan man alltså som chef, vid sidan om de formella samverkansmötena med arbetstagarnas representanter, låta konceptet genomsyra dialogen med hela det team eller den enhet som man ansvarar för.

– Jag tänker att man som chef vinner väldigt mycket att ha samverkan som ett förhållningssätt. Du får idéer och inspel från medarbetarna på ett tidigt stadium och möjligheten att känna av stämningar i gruppen, hur beslutet kommer att landa. Kanske inser du att förslaget behöver mer tid eller att det måste modifieras. Det här skapar en modernare och mer transparent arbetsplats, som är attraktivare att jobba på.

  • Rebecka Gordan
  • 7 oktober 2024

Ämnen i artikeln:

  • Arbetsmiljö, Ledarskap

Liknande läsning:

Christian Uhr
Guider

”En krisplanering är ovärderlig när det väl gäller”

Guider

”En krisplanering är ovärderlig när det väl gäller”

Christian Uhr
Jennie Zetterström
Guider

Så lyckas du i intervjun – medieexpertens bästa tips till chefer

Guider

Så lyckas du i intervjun – medieexpertens bästa tips till chefer

Jennie Zetterström
Hybrida arbetslivet
Guider

Så förändras ledarskapet i det hybrida arbetslivet

Guider

Så förändras ledarskapet i det hybrida arbetslivet

Hybrida arbetslivet

Mest läst

Andra läser

Guider
”En krisplanering är ovärderlig när det väl gäller”
Samtal
”Vi kan inte kompromissa med armlängds avstånd”
Guider
Så lyckas du i intervjun – medieexpertens bästa tips till chefer

Prenumerera på Magasin K Chefs nyhetsbrev

Varje månad skickar Magasin K Chef ett nyhetsbrev med journalistik för chefer inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Chefsmedlemmar i DIK får automatiskt nyhetsbrevet. Är du inte chefsmedlem så anmäler du dig till nyhetsbrevet här.



Personuppgiftspolicy

Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Om Magasin K

Magasin K är en tidning för DIK:s medlemmar och andra som är intresserade av utvecklingen och villkoren inom kultur, kommunikation och i kreativ sektor. Artiklar och bilder är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden. Citera oss gärna men ange källan.

Kontakt

Har du ett tips som du vill att Magasin K ska skriva om? Hör av dig direkt till någon av oss som jobbar på tidningen eller mejla redaktion@magasink.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare:

Susanne Claesson
susanne.claesson@magasink.se
08-480 040 41

Annonsera

Vill du nå anställda, egenföretagare och studenter inom kultur- och kommunikationsbranschen? Då ska du annonsera på magasink.se och i vårt nyhetsbrev som når 18 000 prenumeranter. Kontakta annons@dik.se för bokning av annons.

© Magasin K, 2025

Personuppgiftspolicy

Producerad av Torino