Framför Karin Annebäck på bordet står några förstudier till offentliga konstverk. Det är exempel på modeller och skisser hon använt i objektbaserat lärande. En pedagogisk undervisningsmetod som Skissernas museum i Lund arbetat med i snart tre år. Karin Annebäck ansvarar för projektet tillsammans med kollegan Frida Stenmark.
Karin Annebäck trär på sig vita skyddshandskar och lyfter försiktigt upp en av modellerna. Ett verk av konstnären Bianca Maria Barmen. Det består bland annat av en hare och en trappa.
– Hennes verk är ofta skulpturgrupper med flera olika delar som är lite drömska och fantasifulla, säger Karin Annebäck och studerar det från olika vinklar.
Konstverket heter Hartrappan och står på Södra Förstadsgatan i Malmö. Det beställdes av en bostadsrättsförening och utformades för att passa framför föreningens hus.
Men en dag hade restaurangen i bottenvåningen byggt in konstverket i sin nyöppnade uteservering. Hartrappan gick inte att se längre. Om man inte gick in och satte sig på uteserveringen.
Detta gör konstverket intressant att använda i objektbaserat lärande för studenter i juridik.
– De får djupdyka i immaterialrätt, ideell rätt och det som kallas respekträtt. Enligt respekträtten får man inte ändra ett verk så att konstnärens egenart kränks, säger Karin Annebäck.
För att förstå Bianca Maria Barmens egenart måste studenterna ta reda på vad som är typiskt för hennes konstnärsskap. De kanske behöver plocka fram skisser till fler av hennes verk och studera dem. Skisser som sedan kan användas för att visa om hennes konstnärliga anseende har kränkts. Studenterna väljer därefter själva om de vill företräda restaurangen eller konstnären.
– De jobbar med det här fallet i tio veckor och kommer sedan hit och presenterar det muntligt under ett seminarium. De skriver också en rapport. Det är viktigt för oss att objektbaserat lärande är undervisning och innehåller examinerande moment, säger Karin Annebäck.
Ett av de objekt som används i objektbaserat lärande för studenter i freds- och konfliktvetenskap är förstudien till verket Kriget, av Ivar Johnsson, från 1939. Bredvid står den lilla modellen till Kvinna vid havet, också av Ivar Johnsson.
Foto: Julia Lindemalm
Samarbetet med juridiska fakulteten och läraren Ulrika Wennersten har pågått i tre terminer. Lika länge har Skissernas tagit emot studenter i freds- och konfliktvetenskap. Museet har också välkomnat studenter från historiska fakulteten, musikhögskolan och författarskolan.
– I höst ska vi börja samarbeta med digitala kulturer. Vårt mål är att nå ut till hela universitetet, även naturvetare och läkare.
All planering sker i nära samarbete med den undervisande läraren i det aktuella ämnet. Läraren, Karin Annebäck och Frida Stenmark träffas, tittar på museets samlingar och spånar fram idéer och teman.
– Många lärare väljer sedan att lägga kursen här i början av terminen så att det blir som en sorts kick-off, säger Karin Annebäck.
Karin Annebäck har jobbat på Skissernas museum sedan 2018. De tre senaste åren med objektbaserat lärande.
Foto: Julia Lindemalm
Studenterna får först en visning av museet och delas sedan in i mindre grupper som får närstudera de objekt som Karin Annebäck och Frida Stenmark valt ut tillsammans med läraren. En session brukar ta 75 minuter.
– Studenterna får turas om att försiktigt hålla i och känna på objekten. Det finns bara två regler. Känner de igen verket får de inte säga vad det är. Och så får de bara säga något kort utifrån vad de ser. Som att ”den är brun”. Eller ”den är tung”. Sedan går ordet vidare. På så sätt bygger vi upp kunskapen tillsammans. Det skapar en väldig närvaro och koncentration. Studenterna får träna på sin verbala förmåga, att iaktta och samarbeta.
För Karin Annebäck och Frida Stenmark var det en konferens om objektbaserat lärande för tre år sedan som väckte deras intresse.
– Vi fick upp ögonen för att konst även kan vara en undervisningsresurs. Verken i våra samlingar kan öppna upp för ett spännande och utvecklande lärande. Ett och samma verk kan användas i flera ämnen, utifrån olika frågeställningar.
Objektbaserat lärande praktiseras bland annat i USA, England och Australien. En av förgrundsgestalterna är Jim Harris som är verksam i Oxford. Förra året var Karin Annebäck och Frida Stenmark med på en av hans kurser.
– Vi ville se hur han lär ut objektbaserat lärande till sina studenter.
Samma år var Karin Annebäck och en delegation från Lunds universitet även inbjudna till en konferens på temat utbildningsinnovation i Kanada.
– Vi var både i Kanada och USA och presenterade för våra internationella kollegor hur vi jobbar med objektbaserat lärande. Jag tror att vi i Lund är lite unika med vår tvärvetenskapliga ansats, att vi vill nå ut till alla fakulteter vid universitetet.
Det hela drivs dock än så länge som ett projekt.
– Men vi är sugna på att växla upp och göra det till en permanent verksamhet på Skissernas museum, säger Karin Annebäck.