Hoppa till innehåll
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Till Magasin K
Kontakt/Tipsa
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Annonsera
Om tidningen
Nyhetsbrev
Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Samtal

”Jag gillar det omvända mentorskapet”

  • Åsa Marnell, chef för Historiska museet, har en bakgrund som arkeolog och har arbetat på flera kulturinstitutioner, inklusive Livrustkammaren och Tekniska museet, samt som Miljöpartiets kanslichef.
  • Foto: Jonas Eng
Med en bakgrund som arkeolog och en rad befattningar inom kultur- och museivärlden har Åsa Marnell alltid tänkt att hon ville jobba på Historiska museet. Nu har hon varit på plats i 1,5 år och tar snart in en junior museichef som hon hoppas kan bli hennes mentor. ”Jag gillar när ledningsgrupper tar in unga eller äldre i sin verksamhet och verkligen lyssnar in vad som funkar och vad som skaver”.
  • Johanna Aggestam
  • 6 maj 2024

När Åsa Marnell tillträdde som chef för Historiska museet i mitten av december 2022 var budget och verksamhet för museet, som numera ingår i myndigheten Statens historiska museer, redan lagd för 2023. Men besökstappet i januari 2023, ett resultat av att den fria entrén slopades, ledde till oplanerade ommöbleringar.

– För att få tillbaka besökare behövde vi jobba ännu mer utifrån att vi har ett hus som vi tar betalt för att komma in i. Då måste vi fylla alla tomma utställningsytor och ha ett utbud som är attraktivt för våra prioriterade målgrupper barn, turister i Stockholm och människor i Mälardalsområdet, säger Åsa Marnell.

Museet gjorde flera mindre utställningar som inte var inplanerade och satte nya besöksmål: att fördubbla besöken de kommande tre åren.

Utöver utställningsverksamheten började man också skruva på sin varumärkesstrategi, eftersom den gamla var baserad på fri entré.

– Vi behöver börja tänka att om vi tar betalt för vissa saker, som after work med workshop på olika teman, så kan vi göra annat gratis. Vi behöver tänka lite mer affärsmässigt, säger Åsa Marnell.

De mest påtagliga förändringarna för museet på senare tid har med SVT:s storsatsning Historien om Sverige att göra, tio avsnitt om Sverige från istiden till idag med målet att nå halva Sveriges befolkning. Många av Historiska museets experter deltog, och mycket av materialet filmades bland museets föremål. När serien började sändas, i november 2023, gick besöksstatistiken på museets webbsidor upp och höstens programpunkter bokades snabbt.

De spår som man hade planerat in i några av de befintliga utställningarna, och som kopplade till de föremål som varit med i tv-satsningen, räckte inte för att möta intresset, förklarar Åsa Marnell.

– Intresset för historia blev ännu större än vi hade vågat hoppas på. Det fanns ju jordens chans att driva ännu fler besökare till Historiska, vilket ju är mitt uppdrag. Vi behövde se till att fånga den, säger Åsa Marnell.

Museet gjorde en snabb omprojektering, rev en del av basutställningen och byggde familjeutställningen ”Tillsammans genom tiden” på temat skapa, resa och mötas. Utställningen består av tre rum med originalföremål, prova på-stationer och film, bland annat en 20 minuter lång loop av de första fem avsnitten av serien.

– Historiska museet har saknat en renodlad utställning som vänder sig till barnfamiljer, säger Åsa Marnell.

Åsa Marnell
"Det finns en potential i det här huset, och vad vi skulle kunna göra här. Vi behöver hitta nya ingångar till det, så att människor tycker att det är intressant att gå hit", säger Åsa Marnell. Foto: Jonas Eng.
Åsa Marnell
I höst öppnar Historiska museet en utställning tillsammans med Medeltidsmuseet, som är under flytt. Utställningen handlar om medeltida mode och kommer att stå i två år. Foto: Jonas Eng
Åsa Marnell
Foto: Jonas Eng

Åsa Marnell berättar att museipersonalen numera också märker hur barn har snappat upp historiekunskap från barnversionen tv-programmet, “Historien om Sverige med Farah”.

– Skolelever vet plötsligt vad en völvastav är, de är kunniga redan när de kommer hit. Så vi har verkligen märkt en skillnad, och jag hoppas att det håller i sig, säger Åsa Marnell.

För att ytterligare närma sig museets yngre målgrupper “lånar” Åsa Marnell under två sommarveckor ut sin tjänst till en tonåring, en idé hon länge har haft i bakhuvudet. Ungefär 200 ansökningar från 15-17-åringar har ramlat in och nu är det dags för urval och intervjuer.

– Det är ett första försök att på riktigt få in det unga perspektivet i vår verksamhet. Den här juniora museichefen kan komma hit och styra och ställa, och kanske ge oss en lista som vi kan jobba med framöver.

Åsa Marnell hoppas också att ungdomen som väljs ut kan bli hennes mentor.

– Jag gillar det omvända mentorskapet, när ledningsgrupper tar in unga eller äldre i sin verksamhet och verkligen lyssnar in vad som funkar och vad som skaver.

En utmaning för Historiska museet är att vara relevant för sina målgrupper, och för stockholmarna, säger Åsa Marnell. Det handlar dels om att berätta om museet, var det ligger och vad som skiljer det från Nordiska museet eller Naturhistoriska riksmuseet. Men Åsa Marnell understryker att det börjar med att det som finns i huset är intressant och relevant.

– Om man inte tycker att stenföremål och yxor berör en, behöver vi få fram att här kan du få en förståelse för de människor som bodde på den här platsen för tiotusen år sedan och följde isens rand. Om vi klarar av att berätta den berättelsen på ett intressant sätt vill ju fler lära sig om det, tänker jag. Det är en utmaning som triggar mig.

  • Johanna Aggestam
  • 6 maj 2024

Ämnen i artikeln:

  • Museer

Liknande läsning:

Emma Luuka
Samtal

”När det är tyst fylls tomrummen av oro”

Samtal

”När det är tyst fylls tomrummen av oro”

Emma Luuka
Britta Söderqvist
Samtal

”Vi kan inte kompromissa med armlängds avstånd”

Samtal

”Vi kan inte kompromissa med armlängds avstånd”

Britta Söderqvist
Martin Sundberg
Samtal

”Jag är allergisk mot ett ord som ’permanent’ – det ska vara dynamiskt”

Samtal

”Jag är allergisk mot ett ord som ’permanent’ – det ska vara dynamiskt”

Martin Sundberg

Mest läst

Andra läser

Guider
Även chefer drabbas av mobbning – så kan utsattheten minska
Guider
Undvik dyra felrekryteringar – expertens bästa råd
Samtal
”När det är tyst fylls tomrummen av oro”

Prenumerera på Magasin K Chefs nyhetsbrev

Varje månad skickar Magasin K Chef ett nyhetsbrev med journalistik för chefer inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Chefsmedlemmar i DIK får automatiskt nyhetsbrevet. Är du inte chefsmedlem så anmäler du dig till nyhetsbrevet här.



Personuppgiftspolicy

Nyheter
Samtal
Guider
Platsannonser
Om Magasin K

Magasin K är en tidning för DIK:s medlemmar och andra som är intresserade av utvecklingen och villkoren inom kultur, kommunikation och i kreativ sektor. Artiklar och bilder är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden. Citera oss gärna men ange källan.

Kontakt

Har du ett tips som du vill att Magasin K ska skriva om? Hör av dig direkt till någon av oss som jobbar på tidningen eller mejla redaktion@magasink.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare:

Susanne Claesson
susanne.claesson@magasink.se
08-480 040 41

Annonsera

Vill du nå anställda, egenföretagare och studenter inom kultur- och kommunikationsbranschen? Då ska du annonsera på magasink.se och i vårt nyhetsbrev som når 18 000 prenumeranter. Kontakta annons@dik.se för bokning av annons.

© Magasin K, 2025

Personuppgiftspolicy

Producerad av Torino