Vill du vara en nyckelperson i att stärka kommunikationen för Sveriges läkarförbund och skapa värde för våra medlemmar? Har du erfarenhet av webbutveckling och medlemsvård med fokus på att skapa relevant innehåll i olika kanaler? Drivs du av att bidra till verksamhetens utvecklingsarbete för fler och nöjdare medlemmar? Om du dessutom trivs med att växla mellan strategiskt och operativt arbete är det här jobbet för dig.
Din roll
Som kommunikationsstrateg kommer du att arbeta med att utveckla, planera, koordinera och integrera förbundets kommunikation, med fokus på medlemskommunikation, internkommunikation och webbutveckling. Genom att du har fokus på webb och medlemskap kommer du att spela en viktig roll i att utveckla och optimera förbundets digitala kommunikation. Du kommer att vara ansvarig för att driva och utveckla vår webbplats, våra digitala plattformar och arbetet med medlemsinformation och medlemsengagemang.
Rollen förutsätter att du ser när, var och hur Läkarförbundet kan synliggöra vårt medlemserbjudande och stärka organisationen med hjälp av internkommunikation och förändringskommunikation. Du behöver också vara en van skribent som kan producera egna texter och anpassa innehåll för relevanta kanaler och sammanhang.
För att bli framgångsrik i rollen är dina personliga egenskaper viktiga. Du är bra på relationer och interagerar på ett smidigt sätt med kollegor, förtroendevalda och externa aktörer. Du känner igen dig själv i ord som lyhörd, snabb och flexibel. Som person är du prestigelös och trygg i din profession och kavlar upp ärmarna där det behövs.
Exempel på arbetsuppgifter
- leda, samordna, planera och producera relevant och engagerande innehåll på webb och medlemsbrev för att nå och engagera våra medlemmar
- ansvara för strategisk planering och kvalitetssäkring av nyhetsbrev och annan medlemsinformation
- planera, producera och anpassa innehåll för befintliga och framtida medlemsresor i vårt medlemssystem (Salesforce), både marknadsförings- och informationsmejl
- ansvara för och vidareutveckla förbundets webbplatser och andra digitala kanaler
- vara beställare av webbtjänster av vår externa webbyrå
- vara ett kommunikativt stöd till organisationen; tex genom att ansvara för webbsupport och hålla i utbildningar för föreningar
- projektleda kommunikationsprojekt och processer
- optimera digitala användarupplevelser för att säkerställa att medlemmarna enkelt hittar den information och de tjänster de behöver
- samverka med andra avdelningar för att skapa en enhetlig och strategisk kommunikation med fokus på medlemsnytta
- delta i utvecklingen av nya digitala verktyg och tjänster för medlemmarna
- mäta och följa upp resultat och engagemang på digitala plattformar och använda insikterna för att kontinuerligt förbättra kommunikationen
Erfarenhet
Vi söker dig som:
- har akademisk utbildning inom kommunikation, marknadsföring, webbutveckling eller liknande som vi bedömer relevant för rollen
- har minst 7-8 års erfarenhet av kvalificerat och strategiskt kommunikationsarbete
- har drivit större kommunikationsprojekt med fokus på digital utveckling och förändringsarbete
- har mycket hög digital kompetens
- har erfarenhet av strukturerat kommunikationsarbete där du visat på resultat
- har erfarenhet av att vara beställare av webbtjänster
- kan både arbeta operativt och strategiskt med att leda och samordna innehållsproduktion anpassad till målgruppen
- utvecklar kommunikationen baserat på insikter från data och analys
- har erfarenhet av att arbeta med webbkommunikation, webbutveckling, digitala plattformar och CMS (Content Management System)
- är van att projektleda samt leda större processer
- är en självgående och initiativrik person med en lösningsorienterad inställning
- har stort intresse för medlemskommunikation och förstår hur man skapar engagemang bland medlemmar
- har erfarenhet av att driva förändringsarbete
Om oss
Sveriges läkarförbund är ett professions- och fackförbund för alla läkare under hela karriären och en del av Saco. Vi arbetar med fackliga frågor som löner, arbetsmiljö och anställningsvillkor samt professionsfrågor som utbildning, forskning, etik, sjukvårdspolitik och ledarskap. Vi har idag cirka 60 000 medlemmar vilket är en majoritet av Sveriges läkare – det är vår styrka: tillsammans kan vi påverka framtidens hälso- och sjukvård.
Vi erbjuder ett spännande och utvecklande jobb i en viktig samhällsorganisation. Hos oss får du möjlighet att arbeta med intressanta digitala projekt som påverkar många läkare och andra professioner inom vården. Du får en chans att vara med och skapa en starkare röst för läkare i Sverige.
Avdelningschef på kommunikationsavdelningen är din närmaste chef. Avdelningen består av 15 medarbetare och har ansvarar för all extern och intern kommunikation, press- och opinionsarbete, medlemsrekrytering, medlemsvård, systemförvaltning, digital utveckling och CRM.
Alla anställda på Sveriges läkarförbund har friskvårdsbidrag, vi tillämpar flextid och premiebestämd tjänstepension. Vi har också en egen personalmatsal där vi äter lunch till ett förmånligt pris.
Resor och arbetstid förlagd på kvällar och helger kan förekomma i tjänsten.
Har du frågor om rollen hör av dig till Hediye Güzel Avdelningschef, på 073–673 85 37, hediye.guzel@slf.se. Fackliga representanter: Pelle Avelin (Akademikerföreningen), 08-790 33 54 och Kristina Larsson (SRAT) 08-790 33 98.
Sista ansökningsdag är 16 oktober. Intervjuer sker löpande så sök gärna så tidigt som möjligt genom att klicka på länken nedan. Vi ser fram emot din ansökan som innehåller både ditt CV och ditt personliga brev på svenska. Av GDPR-skäl tar vi inte emot ansökningar via e-post utan enbart via länken nedan.
Övrig information
Start: Omgående med hänsyn till uppsägningstid
Plats: Stockholm, Villagatan 5
Lön: Enligt överenskommelse